In de VS is Kawasaki Racing nog steeds een andere norm dan op het vaste land. Aan boord van de KX250F wordt niet enkel de overwinning in de East, maar ook in de West Supercross Lites klasse binnengehaald. Niet min, maar dat zorgt natuurlijk voor een extra uitdaging. Maak het beste nog maar eens beter. Of hebben de ingenieurs alles in het werk gesteld om de standaard motoren dichter bij de race motoren te brengen? Wij zochten het voor u uit.
Nu ook met brandstofinjectie
De KX250F 2011 model geniet maar liefst 30 upgrades. Het 249cc metende ééncilinder blokje kreeg hogere compressie, een aangepaste zuiger, hogere kleppen lift, een langer durende ontstekingsvonk en natuurlijk de nagelnieuwe elektronische injectie (DFI). Daarmee heeft Kawasaki zijn achterstand op dat vlak alvast weggewerkt en is het enkel wachten op Yamaha om de complete kwartliterklasse van de Big4 te voorzien van brandstofinjectie. Deze verfijningen zouden moeten zorgen voor een langere eindsprint zonder het koppel in lage toeren en het middengebied negatief te gaan beïnvloeden. Net zoals bij zijn grotere broer kunnen racers beroep doen op de ECU tool waardoor je de mappings kunt gaan bewerken. Dankzij dit stukje technologie kan je tevens 6 uur aan data opslagen en nadien perfect gaan analyseren.
Eén van de grootste wijzigingen op het vlak van rijwielgedeelte zit em in de Showa voorvork. Hier werd er gekozen om de veer (rechts) en de demping in de verschillende vorkpoten onder te brengen. Dit komt de prestaties, wrijving, gewicht en de eenvoud van het bijstellen ten goede of dat wordt alleszins beweerd. De wrijving van de vorkpoten wordt dankzij de bikkelharde TiN coating op zijn beurt nog sterker verminderd. Verder moeten aangepaste plastiekdelen en een nieuw zadel er voor zorgen dat de rijder natuurlijker op zijn motor zal gaan zitten. De nieuwe RVS uitlaatdemper maakt het mogelijk om het geproduceerde geluid te beperken tot 94 dB zonder vermogen te moeten inleveren.
Kawasaki is er alvast in geslaagd om MXM meer dan benieuwd te maken. Wat de kleur betreft blijven ze echter ietwat voorspelbaar, want de KX250F zal er komen in het… groen!
Tekst: BD
Credit foto’s: Kawasaki