Naast een paar esthetische wijzigingen en verbeteringen die de betrouwbaarheid verder moeten opkrikken, evolueert het 8 modellen tellende endurogamma maar weinig. Het feit dat KTM de onbetwiste nummer één van de enduromarkt is, zegt allicht veel over de reputatie en betrouwbaarheid van de oranje machines. We noteerden dat de enduromotoren voorzien worden van een nieuwe decoratiekit, handbeschermers en een doorschijnende benzinetank die toelaat om de tankinhoud op elk moment te checken.
Zelfs tegenover een directe concurrent uit eigen huis, als de algemeen als referentie beschouwde EXC-F 250, blijken de tweetakt KTM’s nog behoorlijk competitief te zijn. Op een erg technisch parcours dat uitgezet was in de bergen rond het “Everts Training Camp” konden we een moeilijk op foutjes betrappen. De oranje tweetakten combineren vinnigheid met een laag gewicht. Daar waar viertakten af te rekenen hadden met hun inertie en een nog steeds (te) hoog gewicht. Vooral de EXC-300 kon onze goedkeuring wegdragen. Deze motor van deze machine draait zo soepel dat je hem bijna als viertakt zou aanzien. Daarnaast is de EXC 300 ook uitgerust met een elektrische starter. De som van deze voordelen maakt dat hij zelfs de grootste die-hard viertakrijders zou kunnen overtuigen. De machine vormt dan ook een interessant alternatief voor een viertaktmotor.
Met het oog op 2012 dringt een vraag zich echter op : wanneer brengt KTM een EXC-F 350 op de markt?
Prijzen (België) KTM Enduromodellen 2011
125 EXC: 7330 €
200 EXC: 7480 €
250 EXC: 7830 €
300 EXC: 8390 €
250 EXC-F: 8770 €
400 EXC: 8870 €
450 EXC: 8970 €
530 EXC: 9250 €
Foto Credits: KTM Images/ R. Scheidl, P. Mathis, F. Montero