David Philippaerts, Yamaha Monster MX Team (GP winnaar):
“Ik ben erg blij. Ik heb twee goede reeksen gereden en een mooi duel uitgevochten met Desalle in de eerste reeks. Ik denk dat we mekaar zes of zeven maal voorbij zijn gegaan, het was plezant om zo te knokken. In de tweede reeks kon ik hem al snel voorbijgaan. En uiteraard is het dan makkelijker als je aan de leiding rijdt. Na de eerste reeks hadden de organisatoren bepaalde stukken van het circuit opgeruimd wat het sneller maakte en waardoor je beter kon springen. Na de moeilijke wedstrijd in Amerika hebben we deze week hard gewerkt. De Ohlins vering werkt goed. Niet zo voor de hand liggend want de YZ450F is een nieuwe motorfiets en de combinatie met Ohlins is ook nieuw en dus moeten we daar op focussen. Maar we zitten nu in de juiste richting. Ik wil nog graag mijn sponsors en vooral mijn dokter bedanken die me geholpen heeft met mijn rug na de crash in Glen Helen.”
Tony Cairoli, Red Bull KTM (2e overall):
“Natuurlijk ben ik teleurgesteld dat ik hier naast de GP-zege greep. Langs de andere kant heb ik wel een goede zaak gedaan met het oog op het kampioenschap. Ik heb nu een grote voorsprong en kan nu vanin een meer controlerende rol rijden. Nu wil ik vooral regelmatig zijn en veel WK-punten scoren. Een GP-zege is altijd leuk, maar soms is het gewoon niet mogelijk. Ik heb dit seizoen al zeven manches gewoon en ik wil op die manier verder gaan. Vandaag was er op het grootste gedeelte van het circuit maar een lijn en dus was inhalen moeilijk als je een slechte start had. Dit is niet echt mijn favoriete circuit maar toch was het een goed weekend voor mij. Ik won de kwalificatie en de eerste reeks en werd tweede in de eindstand.”
Clément Desalle, Rockstar Teka Suzuki (3e overall):
“De eerste reeks met mijn duel tegen David was heel goed. We gingen mekaar vaak voorbij en het was plezant voor ons en tegelijk een goede show. In de tweede reeks was mijn start niet zo slecht en had ik snelle lijnen gevonden. Maar David bleek te snel te zijn. Op een circuit als dit wou ik echt geen grote risico’s nemen want ik vond het hier echt gevaarlijk. Ik ben tevreden over mijn resultaten, al zit dat puntenverlies in Nederland me een beetje dwars. Ik blijf gewoon mijn best doen.”
Steve Ramon, Rockstar Teka Suzuki (4e overall):
“Gisteren zei ik dat een podium erg moeilijk zou worden, maar eigenlijk zat het er vandaag wel in en kwam ik er nog erg dicht bij. In de eerste reeks reed ik goed en had ik een paar goede lijnen gevonden. Het probleem was echter de rijders die we op een ronde gingen zetten. Cairoli reed voor mij en ik kon hem zonder al te veel problemen volgen maar de achterblijvers hielden ons op en ik wist dat de achtervolgers op ons inliepen. Ik ging Cairoli voorbij en ik voelde me super op de motor, het rijden ging gewoon vlot. Maar de achterblijvers speelden weer een rol want op de achterzijde van het circuit had ik er twee of drie voor mij rijden die niet uit de weg wilden gaan. Cairoli maakte daar optimaal gebruik van om mij weer voorbij te gaan. Dat maakte me kwaad maar Ik moest er gewoon me eleven. Ik was tevreden met mijn tweede plaats ook al was de reekszege mijn doel geweest. In de tweede reeks was mijn start zeker niet slecht maar ik voelde me gewoon niet zo op mijn gemak als in de eerste reeks en had moeite om naar voren te rijden. Op de keeper beschouwd is het natuurlijk goed dat ik na de mindere laatste weken terug vooraan meedoe. Het was een beetje sneu om niet op het podium te staan maar ik kijk al naar het volgende GP-podium uit.”
Anthony Boissière, TM Racing (5e overall):
“Dit was een fantastische wedstrijd. Ik was in staat om nog iets harder te rijden en op het podium te eindigen, maar ik wou een goed resultaat niet op het spel zetten. Dit resultaat is een beloning voor mezelf en het hele team die er alles aan gedaan hebben om mij in staat te stellen dit te realiseren.”
Davide Guarneri (6e overall):
“Ik houd toch een dubbel gevoel over aan deze GP. Mijn starts waren super, maar mijn snelheid was minder goed. Op zich ben ik wel tevreden met een zesde plaats en de bijhorende punten al had er zeker meer ingezeten! De sporen waren wel heel apart: erg lang en hard. Helemaal anders dus dan in het zand waren de sporen constant veranderen van plaats. Ik had het moeilijk om op mijn beste niveau te rijden. Bovendien heb ik enkele keren de pech gehad dat ik onmiddellijk na het kiezen van een slechte lijn mijn positie verloor!”
Ken De Dycker, Yamaha Monster Ricci MX Team (7e overall):
“Het was moeilijk vandaag en ik was niet echt tevreden over mijn starts want die zijn op dit circuit gewoon allesbepalend. De tweede reeks was beter dan de eerste maar het bleef erg riskant om iemand in te halen. Eigenlijk was een fout van diegene voor je de enige goede gelegenheid om hem voorbij te gaan. Je moest er echt veel energie in steken en vijf bochten op voorhand je manoeuvre plannen.”
Tanel Leok (8e algemeen)
“Ik ben deze week een beetje ziek geweest en moest een middel nemen tegen amandelontsteking. Zeker geen ideale voorbereiding dus en daar zit echt wel mee want het circuit spreekt me zeker aan! In de eerste manche was ik goed weg maar ik verloor mijn bril toen er in de derde ronde een steen tegen de roll-off vloog. Dat maakte de zaken er zeker niet makkelijker op… Ook in de tweede reeks had ik een goede start, maar de vermoeidheid speelde me parten en meer dan die negende plaats zat er niet meer in.”
Gareth Swanepoel, CAS Honda (10e overall):
“Ik heb de voorbije week hard aan mijn starts gewerkt en dat heeft zich terugbetaald in de eerste reeks. Een paar jongens gingen mij op de flank voorbij maar daarna kon ik me op de achtste plaats nestelen. Na ongeveer twintig minuten werd ik heel moe want het circuit lag er ook erg zwaar bij. Ik kon echter een tweede adem vinden. In de tweede reeks was mijn start niet al te best en duurde het te lang vooraleer ik goed op dreef was. Toen ik achter Soubeyras zat, ging ik eventjes in de fout, maar ik wist nog 13e te worden. Het was niet zo’n goede dag maar gezien de omstandigheden was ik nog best regelmatig. Ik verdraaide vorige week mijn linkerenkel en daar had ik dit weekend nog een beetje last van. Morgen ga ik naar de dokter zodat ik optimaal voorbereid aan de Maxxis British Championship wedstrijd in Lyng van volgend weekend kan beginnen.”
Sébastien Pourcel, Kawasaki Racing Team (11e overall):
“Een tiende en een vijftiende plaats is niet bepaald wat ik ervan verwacht had. Maar dit is tenminste beter dan twee DNF’s te laten optekenen. De eerste reeks had een stuk beter gekund. Ik zat goed in mijn ritme en was met Leok aan het vechten voor de zesde plaats. Maar toen mijn voet in een spoor bleef steken crashte ik. Dat gebeurde net op een erg modderig gedeelte van het circuit en het duurde een hele tijd voor ik de motor terug gestart had en nog een paar punten uit de brand wist te slepen. Na een matige start in de tweede reeks duurde het lang voor ik mijn ritme vond. Daarna maakte ik minder fouten en kon ik op een tiende plaats de reeks uitrijden.”
Xavier Boog, Kawasaki Racing team (15e overall) :
“Zaterdag was eigenlijk te mooi om waar te zijn, zeker in vergelijking met vandaag. Met een tweede plaats in de kwalificatierace pakte ik zaterdag mijn beste uitgangspositie tot hiertoe. Mijn eerste start was vrij goed maar halverwege de eerste ronde kreeg ik een probleem met het gashendel en kon ik niet anders dan opgeven. In de tweede reeks had ik geen goede start maar vocht ik mezelf terug tot op de veertiende plaats en vanaf daar bleef ik mensen inhalen, ook al was dat op dit circuit best moeilijk. Ik mag tevreden zijn over mijn rijden dit weekend, maar niet over mijn resultaten. Toen ik in de twaalfde ronde van de tweede reeks naar plaats zeven schoof liet ik gelijk mijn snelste rondetijd noteren. Ik denk dat ik met mijn snelheid stilaan aan een podiumplaats mag denken. Hier had ik het geluk niet mee vandaag, maar in Duitsland zal ik nog sterker zijn.”
Nicolas Aubin, Rockstar Bud Racing Kawasaki (12e overall):
”Op zaterdag zat ik in beide trainingsessies in de top twee. Maar in de kwalificatie kon ik dat niet evenaren en moest ik tevreden zijn met een 11e plaats. Na de start van de eerste reeks hing ik in de top 10. Maar tijdens het eerste kwartier van de reeks had ik het zwaar en verloor ik verscheidene plaatsen. Later in de race kwam ik terug op toeren en kon ik nog terugvechten tot een tiende plaats. In de tweede reeks kwam ik al in de tweede bocht in aanvaring met een andere rijder en beschadigde ik daarbij mijn achterrem. Een paar meters na dat akkefietje liet ik de motor afslaan waardoor ik als allerlaatste terug moest beginnen. Maar aangezien ik er vandaag wel pret in had vond ik goede lijnen en werd ik nog vijftiende. Dit was mijn beste resultaat van het seizoen, ik voel me elk weekend beter en ben ervan overtuigd dat ik mijn resultaten kan blijven verbeteren in de tweede helft van het seizoen.”
Credit foto’s: CDS, Ray Archer, S. Guttierez