Het is half juni, het weer kwakkelt en in Nederland en België volgt de bevolking met argusogen de capriolen van de heren politici. De helden van het woord (al dan niet gegeven) met hun nette pakken, beloften en/of onheilstijdingen zijn de afgelopen dagen en weken niet van de beeldbuis te branden geweest. In Nederland weten ze nu al hoe de kaarten geschud zijn. In België gebeurt dat pas op zondag. En dat is knap lastig voor liefhebbers van off-road motorsport. Gezien er een België nog steeds zoiets als stemplicht van kracht is (indien dat niet het geval moest zijn, kwamen wellicht alleen de kandidaten opdagen om op zichzelf te stemmen) ziet de overheid zich min of meer genoodzaakt om de verkiezingen telkens op een zondag te organiseren. Een verplichte verkiezingsdag op een weekdag zou nogal werkverzuim (alleen al vanwege de mensen die de kiesbureau’s moeten bemannen) met zich meebrengen.
Overigens begrijpen we niet waarom er in een land waar voor het minste een actiecomité (meestal anti iets) wordt opgericht, door mensen die wellicht zelf geen hobby hebben, er nog geen actiecomités zijn tegen de landschapsverstoring die verkiezingsborden heet. Maar dit alles, uiteraard, geheel terzijde.
Concreet houden de Federale verkiezingen 2010 echter in dat je zondag in heel België maar naar één motorcrosswedstrijd kan gaan kijken. Maar wat voor één! De BK-wedstrijd op de Kesterheide is een van de weinige Vlaamse motorcrossmonumenten die de tand des tijds hebben doorstaan. Ja, zelfs de voormalige sterke vrouw van het ABVV, Mia De Vits beet er enkele jaren geleden haar tanden op stuk. Mevrouw De Vits vond het niet kunnen dat de Kesterheide een dag per jaar tot motorcrosscircuit wordt omgetoverd. Daarom trok ze samen met een handjevol gelijkgestemden naar de rechtbank, waar ze schromelijk bakzeil haalde.
Wie zondag naar Kester trekt zal de rijders aan het werk zien op een opgefrist circuit. Een aantal sprongen en afsprongen werden terug heraangelegd en wat aangescherpt. Aan de lay-out van het circuit werd echter niet geraakt.
Over de strijd bij de Inters Open kunnen we eigenlijk maar een ding met zekerheid zeggen: het zal ongemeen spannend worden! Afgaande op het vormpeil dat de aanwezige rijders in de twee laatste GP’s lieten zien, is het erg moeilijk om er één winnaar uit te halen. Niemand van hen stak er met kop en schouders boven uit. Misschien moeten we maar de heroptreders in het oog houden. Wat kunnen Priem en Barragan na wekenlang buiten strijd te zijn geweest? En hoe heeft de Reuver zijn bekkenontsteking verteerd? Een iemand die dringend een dosis succes kan gebruiken is Ken De Dycker. De Dycker was ijzersterk in Glen Helen, maar die vorm werd niet gereflecteerd in de resultaten. In Saint-Jean d’Angély was Keeno erg matig en kwam hij nooit echt in het stuk voor, laat staan in beeld. Maar de Monster Energy Yamaha rijder laat het hoofd niet hangen en heeft de afgelopen week, samen met zijn technische crew, overuren gedraaid om de YZ450F eindelijk naar zijn hand te kunnen zetten. Of hij in Kester al de vruchten van dat testwerk zal plukken moet zondag blijken.
Dat Ramon en Van Horebeek respectievelijk op 2 en 3 staan in onze Kester poll verbaast ons niet echt. Beiden rijden op de Kesterheide een thuiswedstrijd en hebben er in het verleden al gewonnen. Na zijn dubbele reekszege tijdens de eerste BK-wedstrijd in Beervelde, durven we Ramon bijna een certitude voor het podium te noemen. Mits goede starts moet ook Van Horebeek kunnen meespelen voor een podiumplaats. De (voorlopige) leider in de poll, Kevin Strijbos, rukt ondertussen onverminderd op in de WK-stand. De Wuustwezelnaar wordt met de week sterker, maar of hij zondag al in staat is om de overwinning in de wacht te slepen op de Kesterheide?
Bij de Inters MX2 heet de grote favoriet uiteraard Nick Triest. Hier en daar hoorden we mensen zich al afvragen of die reeksen wel degelijk gereden moeten worden. Toch denken we dat Triest wel degelijk op tegenstand zal kunnen rekenen en dan nog wel uit eigen streek. Motorsport Future rijder Jens Getteman woont namelijk in het Oostvlaamse Welle, een deelgemeente van Denderleeuw. En laat Denderleeuw nu net aan het Vlaams-Brabantse Liedekerke grenzen, de woonplaats van Nick Triest. U begrijpt het, dit zou wel eens een streekduel zonder weerga kunnen worden.
De jongens en meisjes van het EWC zijn dit weekend aan de slag in Polen. Naast een ijzersterke speedwayscene, die qua publieksaantallen nauwelijks moet onderdoen voor het voetbal, heeft Polen ook een enduro traditie. Dit weekend kan het thuisland op twee troeven rekenen: Tadeusz Blazusiak in E1 en Bartosz Oblucki in E3. Blazusiak, die vorige week nog de beruchte Erzberg Rodeo voor de vierde keer won, is misschien geen absolute topper in de klassieke enduro maar liet in Lovere toch een vrij sterke indruk na. Oblucki daarentegen, heeft een minder goed seizoensbegin achter de rug, maar lijkt zich nu stilaan aangepast te hebben aan zijn nieuwe klasse.
In de E1 klasse lijkt niets of niemand Antoine Meo te kunnen afstoppen, zeker nu Johnny Aubert een GP moest laten schieten. In E2 en E3 daarentegen is er spanning troef. In de Koninginneklasse bedraagt het verschil tussen WK-leider Ahola en Cervantes maar 6 punten. Evenveel als dat tussen David Knight en Christophe Nambotin. Jean-François Goblet is de best geplaatste Laaglander. Goblet prijkt momenteel op een 12e plaats in E2, op slechts 3 puntjes van de 10e, Fabien Planet.
Tot slot kan ook MXM niet voorbij aan de World Cup gekte die vandaag wereldwijd is uitgebroken. Hier in België valt het allemaal nog wel mee, maar we kunnen ons voorstellen dat in Nederland de Oranjekoorts met de dag stijgt. Onze favoriete wegracer , Ten Kate-Honda’s Johnny Rea bezocht onlangs Soccer City in Johannesburg, het stadion waarin Oranje maandag Denemarken partij geeft. JR’s collega’s vonden het allemaal wel mooi en trapten al vlug een balletje op het heilige gras. Als ex-crosser had JR echter andere plannen voor dit gigantische stadion. Welke? Dat merk je wel in het onderstaande filmpje.
Prettig weekend en hopelijk tot in Kester!
Foto Credits: CDS Images, KTM Images/Jonty Edmunds