Published On: 21 juni 2010

Marvin Musquin, Red Bull KTM Factory (GP-winnaar, 1-2)
“Ik kon de tweede reeks niet winnen maar ik won wel de GP en dat is het belangrijkste. Het circuit was iets veranderd tegenover vorig jaar en het lag er nu zwaarder bij.  Ik trek nu naar huis om in het zand te trainen voor de volgende wedstrijd. Ik zal zoals altijd mijn best proberen te doen. Ik heb van de sfeer hier genoten en het was leuk om de Duitsers voor mij the oren juichen. Vorige keer in Frankrijk was het ook geweldig om de aanmoedigingen van het publiek te horen, maar dat was mijn thuis GP. Ik had gedacht dat het hier in Duitsland toch even anders zou zijn.”

 

Ken Roczen, Teka Suzuki (tweede, 5-1)
“De eerste reeks was erg moeilijk niet alleen voor mij, maar ook voor mijn familie en het team. Ik kreeg mijn bril niet schoon gemaakt en moest hem dan maar weggooien. Daardoor kon ik onmogelijk naderen op andere rijders en werd achterblijvers dubbelen gewoon erg moeilijk.  Ik moest vertragen wat frustrerend werkte.  Na die eerste manche wilde ik iets speciaal doen voor mijn fans die me aanmoedigden. Ik kwam erg gefocust aan de start. Had een goede start en ging snel een aantal mensen voorbij. Dat maakte dat ik vrije baan had. Toen ik zag dat ik een gat geslagen had, liet ik mijn snelheid iets zakken en heb ik dat ritme aangehouden. Het circuit maakte inhalen moeilijk, maar als je er een oog voor hebt vind je altijd wel ergens een plekje.  Er lagen een paar goede lijnen maar die werden door velen gebruikt. Hier rijden gaf een ongelofelijk gevoel. Het publiek ging helemaal uit de bol en ik wil ze daarvoor allemaal bedanken.”

 

 

Zach Osborne stond wéér op het podium in Duitsland.

Zach Osbourne Bike-it Cosworth Yamaha (derde, 4-3)
“Ik denk dat mijn conditie nu op een piekmoment zit en mijn rijden is zoals het zou moeten zijn. Ik ben tevreden met hoe het loopt met het team en de motor. Ik amuseer me ook tijdens de races. Ik had moeite om naar voren te rijden in de eerste reeks en had even geluk toen Ken Roczen zijn bril weggooide. Ik kon het circuit nooit echt onder de knie krijgen, maar het was toch een goede GP. En ik ben blij om nog maar eens op het podium te staan.”

 

Steven Frossard, Monster Energy CLS Kawasaki (vierde, 3-4)
“Na de Franse GP hebben we een paar dingen veranderd aan de motor. Dat was ook de reden waarom ik bij de start van de eerste reeks een wheelie trok. Ik ben nog niet gewoon aan de manier waarop het vermogen er nu in komt. Na de eerste ronde lag ik nog zevende maar ik kon tot aan de finish door  blijven vechten om nog derde te worden. Meteen het bewijs dat de veranderingen hun vruchten hebben afgeworpen maar inhalen was zoals altijd moeilijk hier in Teutschenthal. In de tweede reeks was mijn start beter maar toen maakte ik een fout in de tweede bocht. Ik trapte per ongeluk de versnellinsbak in neutraal en verloor meteen vier plaatsen. Ik kon nog naar plaats vier terug rijden maar de top 3 was natuurlijk gaan vliegen, zo miste ik dus net het podium. Toch een beetje een teleurstelling want ik heb net evenveel punten als de derde. Ik heb altijd al goed gereden hier en ik verwachtte terug een podium.”

 

 

Derde in het WK MX2: Steven Frossard.

Jeremy Van Horebeek, Monster Energy CLS Kawasaki (vijfde, 2-7)
“Ik was gelukkig na mijn eerste reeks toen ik voor het eerst dit seizoen in de top drie wist te finishen. Zeker nadat ik in de vorige GP’s er telkens dicht bij bleek te zitten. Ik had een goede start en kon van op een tweede plaats gelijke tred houden met Musquin die aan de leiding reed. Dit bevestigt dat we in de goede richting evolueren. Spijtig genoeg wheeliede ik  tijdens de start van reeks twee. Maar na een goede eerste ronde lag ik al terug achtste. In de vierde ronde had ik dan een zware crash, maar ik weet niet eens hoe die kon gebeuren. Feit is dat ik pas van op een 19e plaats terug in de wedstrijd kwam. Gelukkig was ik niet gekwetst en kon ik nog terugkomen tot een zevende plaats aan de finish. Dat is best wel een prestatie op een zwaar circuit zoals dit, maar helaas niet goed genoeg om op het podium te geraken.”

 

 

Arnaud Tonus, Teka Suzuki (zesde, 6-5)
“Ik had twee goede starts en twee goede reeksen. We hadden een aantal zaken veranderd aan de motor en ik was best tevreden over mijn snelheid.  Ik blaakte van zelfvertrouwen en mijn tempo was constant. In de eerste reeks had ik een leuk duel met Simpson, die in de laatste ronde nog crashte zodat ik makkelijk zesde werd. De tweede reeks was ook erg goed en een vijfde plaats was opnieuw een goed resultaat. Ik had het gevoel dat de veranderde setting goed heeft uitgepakt en dat we vooral in de start er beter bij zaten. It was fantastisch om dit met dit team mee te maken en de reactie op Ken’s resultaat te zien.  Zeker een goed weekend.” weekend.”

 

 

Christophe Charlier, Monster Energy Gariboldi Yamaha (zevende, 12-6)
“Tijdens de vrije training op zaterdag verdraaide ik mijn linkerduim op de start-finish sprong. Dat maakte me natuurlijk een beetje ongerust over mijn kansen. Mijn goede starts hebben alleszins geholpen en ik hing telkens rond de vijfde plaats. Ik kon Herlings voorbij gaan, maar aan de snelheid van Frossard kon ik helaas niet tippen. Ik crashte nog even maar om hier vandaag een zesde plaats te pakken na die crash van gisteren, dat had ik niet verwacht. Ik heb nu wel vertrouwen voor de wedstrijden die gaan komen.”

 

Een weekend om vlug te vergeten voor Shaun Simpson.

Shaun Simpson, Red Bull KTM Factory (achtste, 9-9)
“Ik had twee goede starts. In de eerste reeks zat ik bij de drie eersten in de tweede reeks pakte ik de holeshot. In de eerste reeks had ik eigenlijk zesde moeten worden maar ik maakte nog een foutje en werd zo pas negende. Ik reed door een plas water die op het circuit stond en kwam zo ten val. Nadat ik de kopstart had gepakt in race twee probeerde ik Roczen te volgen maar dat bleek niet mogelijk. Toen kwamen Marvin en Osborne me voorbij. Ik kreeg ook nog een probleem met het startmechanisme op de voorvork. Een opgeworpen steen kwam vast te steken en zo geraakte het startmechanisme geblokkeerd. Ik verloor er toch zo’n zes seconden door.”

 

Gautier Paulin, Yamaha Monster Energy MX Team (negende, 7-11)
“Ik voelde me echt goed op de motor dit weekend. In de eerste reeks had ik een goede start maar maakte ik een paar fouten vooraleer ik in een sneller ritme geraakte tijdens het laatste gedeelte van de wedstrijd. In de tweede reeks crashte ik al na vijf bochten toen mijn voorwiel wegsloeg in een stuk zachtere aarde.  Spijtig want mijn start was redelijk goed geweest. Door die val raakte ik ver achterop en bovendien was inhalen erg moeilijk op dit circuit. Het vervolg van de reeks verliep een beetje gelijklopend met de eerste. Mijn snelheid werd beter naarmate de reeks vorderde en ik zette mijn beste rondetijden tegen het eind aan. Ik weet nu dat ik agressiever moet worden tijdens de eerste tien minuten van de wedstrijden om vooraan mee te draaien en goede resultaten moet kunnen halen.”

 

 

Herlings was outstanding op zaterdag maar moest afrekenen met technische problemen en crashes ’s anderendaags.

 

 

Jeffrey Herlings, Red Bull KTM Factory (dertiende, DNF-8)
“Ik heb nu drie opeenvolgende slechte weekends gehad en nu weet ik dat ik moet terugvechten om uit dit dipje te geraken. Op zaterdag liep alles nochtans goed voor mij.  Ik won de kwalificatie en voelde me erg goed. Misschien wel iets te goed. Ik had een goede start maar werd daarna door voorbijgegaan door Marvin en ik kon niet bij hem blijven. Toen kreeg ik technische problemen waardoor ik niet kon finishen. In de tweede reeks zou ik een aantal malen crashen maar dat was mijn eigen fout. Toch slaagde ik er nog in om van een elfde naar een achtste plaats te rijden, daar voelde ik me wel goed bij.”

Credit foto’s: CDS, Massimo Zanzanu, S. Guttierez, Ray Archer