Clément Desalle (Rockstar-Teka-Suzuki – winnaar): “Ik mag zeker niet klagen over mijn dag. Ze hebben mooi werk gemaakt van het circuit met een paar kleine dingetjes en ook de grip was heel goed. Ik heb me goed geamuseerd. De eerste reeks liep inderdaad heel vlot toch heb ik nooit risico’s moeten nemen. In de tweede reeks probeerde ik nog terug te slagen nadat Ramon mij voorbij ging maar hij was hier heel snel vandaag. Maar als je wint en je kan zonder crashes naar huis mag je altijd van een geslaagde wedstrijd spreken!”
Steve Ramon (Rockstar-Teka-Suzuki – tweede algemeen): “Het ging goed vandaag. In de eerste reeks was het wel moeilijk om soepel rond te gaan. Ik heb lang achter Tanel (Leok) gezeten en ik zag dat het moeilijk zou zijn om hem te passeren dan heb ik gewoon voor mijn derde plaats gereden. De tweede reeks ging prima. Ik had goede lijnen en zowel ik als Clément waren heel sterk. Ik wist een stuk van het circuit waar ik sneller was en daar heb ik ook toegeslagen. Daarna heb ik nog even doorgezet.
Het rijden op zich gaat goed. Alleen is het jammer dat ik nog steeds niet met de motor kan trainen vanwege mijn aanslepende armblessure (noot: peesonsteking in rechterarm). Deze week ga ik weer kalmaan doen. Hopelijk kan ik dan over twee weken weer met mijn motortraining beginnen.”
Tanel Leok (LS Motors-Honda – derde algemeen): “Man, wat was het heet vandaag! In de tweede manche had ik er echt last van. Eerlijk gezegd was ik niet goed voorbereid op deze temperaturen. Ik had niet gegeten en alleen water gedronken zodat mijn tank op het eind van de dag helemaal leeg was. Toch ben ik best tevreden over het rijden zelf. Zowel in de kwalificatierace als in de eerste manche liep het lekker. Jammer van mijn val in de eerste reeks want ik had het gevoel dat ik zeker nog een kans had om ‘m te pakken. In het kampioenschap deed ik een redelijke zaak want ik nam punten terug op de tweede plaats. Alles blijft dus nog mogelijk!”
Davide Guarneri (LS Motors-Honda – vierde algemeen): “Het was mijn dagje niet. Eigenlijk vond ik nooit mijn ritme en de lijnen die ik graag had gewild vandaag. Barslecht was het niet, maar het kon zeker beter. De eerste reeks was mijn beste van de dag. Ik was weg als vierde en kwam ook binnen als vierde. Voor de tweede manche had ik er zeker zin in. Er was pas gesproeid en het zoeken naar grip ligt me wel. Toen ik derde lag kwam ik dom ten val, hierdoor brak ik de roll-off. Ik moest mijn bril weggooien maar het was zo stofferig geworden dat ik een branderig gevoel in mijn ogen kreeg en kon amper rijden zonder bril!”
Jonathan Barragan (Kawasaki Racing Team – vijfde algemeen): “Dit was zeker niet slecht voor een eerste wedstrijd! Zeker omdat ik hier niet kwam om een resultaat neer te zetten of me te mengen in het kampioenschap. Dit was puur een race met het oog op wedstrijdritme. In de tweede heat kon ik lang aanklampen bij Leok. Mijn snelheid is dezelfde als die van de GP-toppers, dat geeft in ieder geval vertrouwen. Nu moet ik nog harder werken. Momenteel zit ik zo’n drie weken terug op de motor, maar ik heb vooral nog tijd nodig.“
Kevin Strijbos (Beursfoon-Suzuki –zesde algemeen): “De eerste reeks was niet goed. Ik had zere armen net zoals tijdens de kwalificatiereeks. Dan zijn we na de eerte manche de vering achteraan gaan meten waaruit bleek dat hij veel te diep stond. Ik kon nergens fatsoenlijk insturen en ik had direct dikke armen. Dan hebben we de vering opnieuw ingesteld. In de tweede reeks miste ik wel mijn start maar het rijden ging een pak beter. De motor deed eindelijk weer wat ik zelf wilde, jammer dat dàt niet ging in de eerste race. Over het algemeen was ik wel tevreden van die tweede wedstrijd. De verbeteringen aan het parcours hebben goed uitgepakt. Je moest alleen wel opletten nadat ze hadden gesproeid omdat het dan schoof. Maar zo was het in ieder geval veel beter.”
Manuel Priem (Aprilia Racing – zevende algemeen): “Ik ben content. Het tempo begint goed terug te komen. De eerste reeks werd ik achtste, in de tweede viel ik twee keer. Om dan toch nog terug te komen naar de zevende plaats is zeker positief. Door de warmte zat ik er na de eerste manche wat door, toch ben ik in de tweede reeks kunnen blijven doorgaan tot het eind. Ook mijn rondetijden waren meer dan behoorlijk. Zolang ik die stijgende lijn kan aanhouden zit ik goed. Tussen de races heb ik vooral veel gedronken en ben ik in de schaduw gebleven. Door de warmte wordt vooral je ademhaling wat moeilijker. In de eerste manche reed ik naar Barragan en Strijbos en toen kwam ik ten val. Op dat moment kwam ik letterlijk de man met de hamer tegen door de hitte!”
Jeremy Van Horebeek (CLS-Kawasaki – dertiende algemeen): “Mijn dag was wel goed. Jammer van mijn val in de tweede race en dat ik niet kon uitrijden. Ik sprong naar beneden en daarna schoof ik van voor weg in de modder. Ik heb me wel geamuseerd qua rijden. Ik had de vierde tijd ‘s morgens, tweede in de kwalificatierace en vijfde in de eerste manche dat is zeker niet verkeerd. Sinds Kester had ik niet meer op de 450 gereden. Op zich gaat die aanpassing vlot, alleen moet ik de volgende keer zorgen dat de vering aangepast wordt aan het gewicht want we hebben de fabrieksvering van mijn 250 genomen en dat is net iets te zacht. In principe rijd ik de overige MX Pro races ook op de MX1 motor alleen voor de Keiheuvel twijfel ik nog.”
Marc De Reuver (Beursfoon-Suzuki): “Nou, het resultaat is weer nul! Mààr het ging best aardig. De eerste manche heb ik altijd vijf gereden, ik liep in op Guarneri en ik zag het weer helemaal zitten. Het was een beetje stofferig, ik spring en ik land nét op een steen. Daar ging ik weer. In de tweede manche pakte ik gewoon de kopstart! Desalle kwam voorbij en die kon ik goed volgen. Ik wou er zo graag bijblijven, maar boven hadden ze gesproeid ik ging te vroeg op het gas en maakte een highsider. De voorremkabel zat tussen mijn wiel en ik kon niet meer verder. Toch houd ik hier een heel goed gevoel aan over. Ik heb shirtjes gezien die ik nog een heel jaar nog niet heb gezien. Alleen als ik een rondje aan mijn broek had. Qua snelheid zat het dus wel oké.”
Credit foto’s: CDS