Het gonsde van de transfergeruchten in de Lommelse paddock, dit weekend. Logisch want met nog vier GP’s te gaan draait de stoelendans van rijders, motoren en teams op volle toeren. Officiële berichten blijven voorlopig echter schaars. Daarom legde Motocrossmag zijn oor te luisteren bij de ‘paddock radio’
The Jerre terug naar KTM?
Hét grote nieuws was de nakende overstap van Jeremy Van Horebeek van CLS Kawasaki naar het Red Bull KTM fabrieksteam. Volgens verschillende bronnen is de zaak zo goed als rond. Al blijft er wel één groot vraagteken. The Jerre heeft in principe immers nog een contract met CLS-Kwasaki voor 2011. Als Van Horebeek buiten de top vijf finisht dit seizoen mag hij echter opstappen. Op dit moment staat Van Horebeek achtste en de top vijf is nog zeker niet buiten zijn bereik… Hoewel een soort ruil tussen KTM en Kawasaki in de maak lijkt –Tommy Searle zou terugkomen naar Europa voor CLS -Kawasaki- blijft het dus nog even afwachten. Ook Jeremy zelf liet gisteren niet in zijn kaarten kijken. “Tot het einde van het jaar heb ik een contract met CLS-Kawasaki en zolang het seizoen niet gedaan is, blijf ik gewoon mijn best doen voor CLS.” In de marge werd eerder al bekend dat de samenwerking tussen Van Horebeek en zijn management (Synergy Sport) op het einde van het seizoen wordt stopgezet.
Hoedanook als The Jerre terug keert naar KTM betekent dat ook een hernieuwde kennismaking met de motor waarme hij zijn tot hiertoe enige, GP-zege behaalde. Behalve Searle wordt ook Shaun Simpson getipt als nieuwkomer bij Kawasaki Racing Team in de MX1. Rondom de toekomstplannen van Joël Roelants is de mist vooralsnog niet opgetrokken. Maar Jay R. vertrouwde ons wel toe dat hij sowieso nog een seizoen in de MX2 klasse blijft. “Ik heb het gevoel dat ik mijn plafond nog niet bereikt heb op een MX2 motor” aldus Roelants. De Grobbendonkenaar heeft meerdere aanbiedingen op zak en verwacht binnen de week een deal rond te hebben. Een merk kunnen we daarbij alvast uitsluiten: Honda. Na een tegenvallende campagne met ronduit zwakke resultaten voor Alessandro Battig (Martin Honda) en SRS Racing duo Nicolaj Larsen en Petar Petrov, kunnen deze projecten niet meer op steun rekenen in 2011.
Net zoals vorig jaar valt ook de naam Husqvarna regelmatig.Het Italiaanse merk wil volgend jaar terugkeren in de GP’s. Vraag is of er in dat gloednieuwe GP-team plaats zal zijn voor de huidige EK-rijders van het merk Jernej Irt en Andrea Cervellin. Allicht opteert men bij Husqvarna ook voor een ervaren rijder uit de top 10 als kopman.
Bij Yamaha wil hoofdsponsor Monster Energy maar liefst drie officiële rijders op een YZ250F. Een line-up die nu al compleet lijkt met Gautier Paulin (Rinaldi), Christophe Charlier en Harri Kullas (Gariboldi), al is voorlopig alleen de Rinaldi rijder bevestigd. Bij Teka Suzuki zijn er waarschijnijk weinig redenen om de line-up te wijzigen. Nu een beperking tot 20 vaste rijders weer van de baan lijkt, komt er allicht weer ruimte voor nieuwe teams. Eén daarvan zou wel eens een Belgisch Suzuki team kunnen zijn met de broertjes Lieber als rijders. Ook het Belgische DIGA Racing team bekijkt de mogelijkheden om samen met een partner uit te komen in het WK MX2.
Clément Desalle sleutelfiguur in MX1
Bij Red Bull KTM zijn Antonio Cairoli en Max Nagl al een zekerheid voor volgend jaar. Omtrent de identiteit van een derde rijder is het vooralsnog gissen. Vraag is zelfs of hoofdsponsor Red Bull nog volop wil blijven investeren in de GP’s nu ze volgend jaar geen titelsponsor meer zullen zijn van het WK.
Bij het Kawasaki Racing Team van Roger Pourcel liggen Jonathan Barragan en Xavier Boog al vast. Voor zoon Sébastien lijkt er echter geen plaats meer. Al lijkt er sowieso een eventuele derde rijder bij te komen. De kans is zeker niet onbestaande dat dat ook een Fransman wordt. Over het voortbestaan van het Bud Racing Kawasaki team rijzen er allerlei vragen. Wellicht moet er ook bij Kawasaki Europe gesnoeid worden in de budgetten en daar zouden de surfer boys uit de Landes weleens het slachtoffer van kunnen worden.
Honda trekt in 2011 volop de kaart van de MX1 en verdeelt de bestaande steun tussen twee teams: Martin Honda en LS Motors Honda. Bedoeling is dat men bij Martin met HRC motoren rijdt en bij LS Motors de standaard CRF 450’s ontwikkeld. Jimmy Albertsson’s kansen op een verder verblijf in de GP’s lijken fors geslonken. Dat vergroot allicht de kansen van de Australiër Dean Ferris die ook al voor Martin actief was in Kester (BK) en Teutschenthal. De kopman zou eveneens uit het Zuidelijk halfrond kunnen komen want Ben Townley zou sowieso terugkeren naar de GP’s. Bij Honda-Martin komt ook Kevin Strijbos weer nadrukkelijk in beeld.
Het is een publiek geheim dat men bij LS Motors-Honda graag een Belgische kopman zou hebben. Al bleken de gesprekken met meerdere kandidaten voor die rol tot hiertoe nog vruchteloos. Wikken en wegen is ook bij LS de boodschap want zowel Leok als Guarneri hebben zich al bewezen dit seizoen. Hoe het met CAS-Honda nu verder moet zonder steun van Honda Europe is nog onduidelijk. Toch zou met name Evgeny Bobryshev een aantal interessante aanbiedingen gekregen hebben. Allicht speelt zijn Russische nationaliteit daarin ook een verdere rol. Want de nationaliteit van een rijder zou voor het eerst wel eens bepalend kunnen zijn in deze transferperiode. In die optiek lijkt er ook een licht overaanbod aan Belgische rijders te zijn in de MX1.
De enige Belg die zeker is van een plaats, is Clément Desalle bij Rockstar Teka Suzuki. Al blijft de vraag of Desalle ook volgend jaar nog in de GP’s zal uitkomen. De Henegouwenaar lonkt immers naar een carrière in de States. Bij een eventuele switch naar de AMA Supercross en Motocross series zou Desalle niet persé op een Rockstar Makita Suzuki terechtkomen. Wat de invulling van de Rockstar Teka Suzuki line-up betreft ligt de bal dus in het kamp van “Le Panda”. Ook hier circuleert de naam van Ben Townley, evenals die van Evgeny Bobryshev. In hoeverre Steve Ramon nog deel uitmaakt van de toekomstplannen van het Suzuki fabrieksteam is niet bekend.
Ook rondom het Beursfoon Suzuki team zijn de nevelen nog niet opgetrokken. Volgens Radio Paddock zou een van Strijbos’ persoonlijke sponsors het team weleens over kunnen nemen. Al lijkt Kevin Strijbos zelf nog naar een plaatsje bij een fabrieksteam te hengelen. Plaatsjes die allicht beperkt zullen zijn want Aprilia zou er na jaren van barre tegenvallers weleens de brui aan kunnen geven. In dat geval zouden de huidige fabrieksmotoren geleased of uitgeleend kunnen worden aan een privé-team.
Bij Yamaha wordt ook in de MX1 naar drie officiële rijders gestreefd. Concreet zou David Philippaerts er met Steven Frossard een teamgenoot bijkrijgen bij Rinaldi. De derde MX1 rijder zou dan onderdak krijgen bij Gariboldi. Ook daar lijkt Bobryshev wonderwel in het plaatje te passen. De Rus heeft vanuit zijn tijd bij Yamaha Van Beers allicht nog contacten bij Yamaha Europe en is nu al Monster Energy rijder. Ken De Dycker wordt regelmatig gelinkt aan Honda, maar verder is het atypisch stil rond Keeno.
Of we ook de nieuwe Husqvarna TC 450 met BMW blok volgend jaar in de MX1 zien is nog niet zeker. Bij een eventuele officiële inzet zou er ook sprake zijn van een belangrijke Belgische inbreng. Het optreden van Joël Smets in Husqvarna shirt tijdens Everts and friends voedt alvast de speculaties omtrent een eventuele rol als teammanager of consultant. Ondertussen speelt de muziek verder… en vermindert het aantal vrije stoelen! We houden jullie op de hoogte.
Foto credits: Kawasaki Racing, CDS, Vital MX