Published On: 4 augustus 2010

Het zijn sportieve jongens bij de Duitse orthopedische specialist Ortema. Als sponsor van ondermeer het Teka-Suzuki MX2 team toonde Ortema zich al langer motorsport minded. Nu heeft het merk ook een volledig aanbod van beschermingsproducten specifiek voor motorcrossers. Vooral de ONB, ofwel de Ortema Neck Brace trok onze aandacht. Dit weekend gaan we de ONB aan een intensieve test onderwerpen, namelijk tijdens de 12 uur van La Chinelle!

Maar we willen jullie toch al de eerste indrukken en de productbeschrijving van deze nieuweling meegeven:
-Impact bij een crash wordt dankzij de hoefijzervorm afgeleid naar de schouders in plaats van naar de ruggengraat. Schouders zijn namelijk sterker en minder fragiel dan de ruggenwervels.
– Opvallend licht, zeker in vergelijking met de meeste andere nekbeschermers.
– Materiaal is hoogwaardig (quasi) onbreekbaar plastic.

– Behalve ‘der Max’ rijden o.a. ook Xavier Boog, Arnaud Tonus, Sébastien Pourcel en Juergen Kunzel (supermoto) met de Ortema Neck Brace
-Standaard ziet de ONB er een beetje saai uit in carbonkleur (smaken verschillen) maar de Max Nagl Limited Edition op de foto ziet er dan weer wel cool uit!
– Makkelijk te verstellen in de hoogte dankzij velcro pads.
– Volgens Ortema werkt de verdeling van krachten op z’n best in combinatie met de Ortema P1-Light. Een hele mond vol voor een geavanceerde rugbeschermer. De  nek- en rugbeschermer die op elkaar zijn afgestemd moeten er voor zorgen dat er geen impactspieken optreden in de buurt van de ruggenwervels

Credit foto’s: Ray Archer & Ortema