In zijn jaarrapport over de coming men in de 85cc schreef Yves Devlaminck over Brent: “Om veel harder te rijden op een 85cc is heel moeilijk.” Dat kan tellen dachten we.
Van Doninck is dan ook één van de toonaangevende, Europese piloten in zijn klasse. Na een super 2009 was het niet zo evident om dit seizoen beter te doen. Toch heeft de 14-jarige Herentalsenaar weer heel wat fraais uit zijn Acerbis-mouwen geschud! In aanloop naar het FIM Junior WK in Frankrijk op 22 augustus verdient Brent een uitgebreid interview. Bij deze.
Je rijdt weinig in België maar tijdens Everts & Friends heb je wel mooi jouw visitekaartje afgegeven?
Brent Van Doninck: “Zeker die wedstrijd tegen de GP-mannen is heel tof. Dan wil je toch laten zien wat je kan! In Herlings zijn geval was het natuurlijk nog niet lang geleden dat hij op een 85cc zat. Jeffrey ging echt super hard! Ik heb wel één en ander van hem kunnen opsteken. In mijn eerste reeks had ik niet de juiste lijnen en papa had achteraf een aantal lijnen van Jeffrey laten zien. Die heb ik dan in de laatste reeks geprobeerd, mijn start was heel goed, ik vond het juiste ritme en ik was heel tevreden met die manche.”
Voor wie aan de top staat, valt het altijd meteen op als je een steek laat vallen. Vorig jaar won je het Duits kampioenschap, je won de Coupe de l’avenir met het Belgische team. Beter doen was moeilijk, wat vond je zelf van jouw seizoen tot nu toe?
Brent Van Doninck: “In de ADAC heb ik dit seizoen wel wat fouten gemaakt. Het kan dus nog altijd beter. Die foutjes moeten eruit, ik moet ook aan mijn starts werken maar ontevreden ben ik zeker niet. In Frankrijk heb ik eigenlijk het Cadet kampioenschap gedomineerd, dus dat is zeker niet slecht!”
In vergelijking met de meeste van jouw leeftijdsgenoten heb je heel lang met standaard materiaal gereden. Dat begint zelfs in de 85cc aan de top uitzonderlijk te worden?
Brent Van Doninck: “Zelf heb ik altijd origineel gereden. Pas dit seizoen zit ik sinds juli op een nieuwe motor die door MB-tuning werd geprepareerd. Met het oog op het WK was dat toch noodzakelijk. Je moet er echt van bij de start bij zitten anders kan je het vergeten. Maar tijdens Everts & Friends waren mijn starts al veel beter.”
Het Junior wereldkampioenschap lijkt me ontzettend belangrijk voor alle jong, ambitieuze piloten?
Brent Van Doninck: “Zeker, daar kijk ik wel naar uit. Om tegen die sterke Nederlandse piloten te rijden en ook veel rappe rijders van buiten Europa die je niet kent. Het circuit, Dardon Gueugnon, zelf ken ik niet maar het zou wat zanderig zijn. Jammer genoeg kan ik er niet op voorhand trainen want het is geen trainingscircuit. Je moet lid zijn van de lokale club. Het is ook wel spijtig dat Micha-Boy De Waal geblesseerd is geraakt.”
Dat klinkt een beetje als jouw status in het Frans kampioenschap waar je wel alles wint, maar geen punten mag scoren voor de titel?
Brent Van Doninck: “Tja, dat is spijtig maar ook in België geldt dat voor de buitenlanders. Het is de ervaring die telt en de overwinning pakken ze me niet af!”
Ben je ondertussen ook al aan het rijden op de 125cc?
Brent Van Doninck: “In Genk tijdens Everts & Friends was het bijvoorbeeld de eerste keer in lange tijd dat ik op de 85cc zat. Ik ben dan ook regelmatig met de 125cc aan het trainen. Die overstap was dan wel een beetje raar, maar dat zal voor de GP rijders ook wel zo zijn geweest in hun race tegen de 85cc piloten! Eigenlijk gaat die stap voor mij wel goed. Dan heb je die 85cc ook zeker in de hand omdat je het dan gewoon bent om met een zwaardere motor te rijden.”
Ben je nu uitgeleerd op de 85cc?
Brent Van Doninck: “Pfft, als je al zoveel jaar 85cc rijdt dan begin je er echt alles uit te halen. Dan zit je op den duur wel echt aan de limiet ja. Dat is het leuke aan het rijden op de 125cc. Daar kan je nog zoveel op leren.”
Dan zien we jou volgend jaar aan het werk in het EK 125?
Brent Van Doninck: “Dat is inderdaad de planning. Het hangt er een beetje vanaf hoe het gaat op de 125. Deze winter maken we een evaluatie, maar het is wel de boedeling. Met de 250 viertakt heb ik nog niet getraind. Behalve dan één keer geprobeerd met de motor van een vriend.”
Met de overstap naar de 125 begint ook het serieuze werk hé? Wat verwacht je er zelf van?
Brent Van Doninck: “Dat is zo, de GP banen zijn ook heel zwaar hé. En ze moeten ook nog eens als laatste rijden. Dat is helemaal iets anders dan in Duitsland. Daar zijn de circuits altijd enorm goed geprepareerd. Ik volg op internet wel wat er gebeurt in het EK natuurlijk. En ik vraag ook wel eens wat aan kameraden die EK rijden. Volgend jaar wordt het menens! Nu kan je nog wel eens een fout maken, maar die moeten er uit. Je moet ook helemaal in orde zijn conditioneel.”
Beschrijf jezelf eens als piloot?
Brent Van Doninck: “Ik zal maar beginnen met mijn sterke punten! Springen, supercross dat vind ik allemaal wel leuk. Ik moet er niet echt op letten. Schakelen, niet te veel aan mijn rem komen zijn daarentegen aandachtspuntjes.”
Ook als sportman ben je de voorbije jaren waarschijnlijk enorm gegroeid?
Brent Van Doninck: “Je moet er inderdaad intensief mee bezig zijn als je de top wil bereiken. Ook naast de baan. Trainen, jezelf verzorgen, op tijd naar de osteopaat gaan als er iets vast zit.”
In Duitsland (noot: Luca Nijenhuis leidt in de Junior Cup met 10 punten voorsprong op Van Doninck) rijd je opnieuw om je titel te verlengen, maar je hebt er ook al veel pech gehad. Knaagt dat niet aan je motivatie?
Brent Van Doninck: “Tijdens de laatste reeks in Prisannewitz had ik de eerste reeks gewonnen. Redelijk gemakkelijk eigenlijk. In de tweede reeks was ik als derde weg maar ik viel redelijk hard in de tweede manche. Een stomme fout want ze hadden daar gesproeid. Ik had het kunnen weten! Dan heb ik een inhaal- race gereden en werd ik nog negende. Derde algemeen was dus nog niet zo slecht.”
Schat je het niveau in Frankrijk gelijk in met de ADAC Junior Cup?
Brent Van Doninck: “Als de Franse rijders goed gestart zijn, gaan ze ook heel hard. In tegenstelling met de ADAC zijn de meeste rijders fysiek wat minder. Daar gebeurt het al vaker dat iemand van de 20ste plaats naar voor rijdt. In Frankrijk zie je dat niet. De reeksen zijn in Duitsland ook 5 minuten langer. In Frankrijk zijn er minder piloten die regelmatig sterk zijn. Op betonharde banen mag je ze zeker niet onderschatten, maar als er sporen zijn of het is slijk dan is het voor de meesten veel moeilijker. Lager is het niveau in Frankrijk zeker niet.”
Je krijgt steun van KTM, je hebt Stefan Everts als mentor, brengt dat extra druk?
Brent Van Doninck: “In het begin was dat wel wennen. Ik had altijd het geddacht dat continu moest presteren. Na verloop van tijd leer je daar beter mee omgaan.”
Wat heb je al opgestoken van Stefan?
Brent Van Doninck: “Soms zijn dat dingen die je zelf wel weet, maar waar Stefan dan op terugkomt. Zoals mijn schakelen dat ik moet opletten om niet te hoog in de toeren te gaan en op tijd te schakelen. Ook de manier waarop je de startplaats klaar maakt bijvoorbeeld. Eigenlijk is het te veel om op te sommen! Ik kan me geen betere leermeester wensen.”
Enkele jaren terug liep je een zware knieblessure op. Hoe gaat het daar nu mee?
Brent Van Doninck: “In Lommel had ik een jaar of vier geleden mijn kruisband over. Het probleem is dat ze nog niet mogen opereren omdat ik nog niet volgroeid ben. Nu en dan heb ik er wel last van. Tijdens het rijden niet, maar als ik mijn voet een beetje verkeerd zet wel. Ik moet er een beetje mee oppassen. Van de osteopaat kreeg ik wat aangepaste oefeningen en ik reed ook met kniebracen. Dat helpt ook.”
Train je wel eens samen met de KTM fabrieksrijders?
Brent Van Doninck: “Af en toe, tijdens het GP-seizoen zijn de rijders en Stefan natuurlijk heel druk. Maar het gebeurt wel eens dat we naar hetzelfde circuit gaan trainen waar ook Herlings, Goncalves of Simpson rijden. Dan komt Stefan wel eens langs om wat raad te geven. In de kerstvakantie ben ik ook naar Spanje getrokken voor een winterstage en dit jaar is het de bedoeling om een week naar daar te gaan als het fabrieksteam ginder is.”
Op voorwaarde dat je toelating krijgt op school neem ik aan!
Brent Van Doninck: “Ik moet toch altijd heel erg in orde zijn met mijn administratie! Briefjes enzo. In het begin van het jaar vragen leerkrachten er wel eens naar, maar dat mindert dan ook wel. Er zijn een aantal andere op school die ook aan sport doen en die zijn dan wel jaloers als je een dag afwezig bent. Gelukkig zijn er een paar op school die ook crossen. Daar kan ik dan wel mee over motorcross praten!”
Wil je nog iemand bedanken?
Brent Van Doninck: “Ja zeker, al mijn sponsors. KTM, JSD Heylen, Pirelli, Motorex, MB tuning , Acerbis, Ariete, Mefo-Mousse, Tommaselli, Twin Air, Lazer… (Brent wordt onderbroken omdat onze tape ten einde loopt)… Stefan Everts en natuurlijk mijn ouders.”
Credit foto’s: CDS & Olivier Evrard