Bovenstaande titel is misschien nog de beste omschrijving voor de jaarlijkse hoogdag (letterlijk en figuurlijk) op de Balense Keiheuvel. Net als elk jaar presenteert KMC Mol ook nu weer een uitgelezen deelnemersveld. Spijtig genoeg zal de winnaar van vorig jaar, Clément Desalle, er niet zijn. Desalle rijdt morgen in de Verenigde Staten de AMA National in Unadilla, NY. Een wedstrijd waar al weken naar wordt uitgekeken door de Amerikaanse fans. Niet zozeer omwille van de komst van Desalle, maar wel omdat James Stewart er zijn eerste outdoorwedstrijd sinds lang zal rijden. Stewart wil dolgraag opgenomen worden in de selectie van het Amerikaanse MXON-team, maar moet daarom eerst maar eens een wedstrijd rijden.
Ook voor Clément Desalle wordt de “thrilla in ‘Dilla” een soort van toelatingsexamen. In tegenstelling tot vorig jaar toen hij op een afgetrapte Honda van Butler Brothers Racing de National in Washougal betwistte, komt Desalle nu op een heuse fabrieksmachine van American Suzuki aan de start. Maar Desalle zal niet met een Amerikaanse stickerset rondrijden. Met zulk materiaal zijn er geen reden voor excuses, al ligt zoiets gewoon niet in Desalle’s aard. De Waal’s voornaamste objectief is allicht om een goede indruk te maken op teammanager Roger De Coster. Want het is immers de Brusselaar die de managers van American Suzuki in Brea, Californië ervan moet overtuigen dat Desalle de geschikte man voor de job is. Het valt dan ook ten zeerste te betwijfelen of Desalle dit weekend al het groene licht voor een deal met American Suzuki zal krijgen. En aangezien Desalle, zowat de sleutelrol vertolkt in de transfercarrousel, betekent dat allicht dat er een aantal potentiële transfers voorlopig muurvast blijven zitten. Voor Desalle wordt Stewart niet zozeer the man to beat, maar eerder zijn gelegenheidsteamgenoot Ryan Dungey. Dungey domineerde totnogtoe de 450 Class in de AMA Motocross Nationals. Als Desalle er in slaagt om Dungey te kloppen in Upstate New York maakt hij wellicht een onuitwisbare indruk op Roger De Coster.
Voor de fans van “The Man” nog even dit. In Motorwereld nummer 9 die sinds vandaag in de winkelrekken ligt, staat het verhaal te lezen van de allerlaatste GP van Roger De Coster. De GP van Luxemburg 500cc van 1980, die precies 30 jaar geleden plaatsvond. Een pareltje van motorsportgeschiedens van de hand van MW hoofdredacteur Thierry Sarasyn, die er de drie protagonisten van die GP voor interviewde. Verder nog een lang interview met MX2 seizoensrevelatie Jeffrey Herlings en een interview met Sébastien Tortelli ter gelegenheid van zijn deelname aan Everts and Friends.
Dichter bij huis staat zondag op de Keiheuvel in Balen de halfoogstklassieker op het programma. Vroeger was dit een gewone, sterk bezette internationale wedstrijd. Sinds een jaar of tien wordt er echter gereden om de knikkers, in dit geval punten voor het Belgisch kampioenschap. Een kampioenschap dat tot hier toe gedomindeerd werd door Rockstar Teka Suzuki. Steve Ramon won de opener in Beervelde en won anderhalve maand later ook op de Kesterheide. Op 11 juli zette Clément Desalle dan alle Vlaamse toppers een neus door de wedstrijd in Tongeren op zijn naam te schrijven. Maar iets zegt ons dat er dit weekend wel eens een einde zou kunnen komen aan die winning streak van het Suzuki fabrieksteam. Al was het maar omdat Tony Cairoli ook aan de start komt op de Keiheuvel. Dat de Siciliaan een kei is in het zand hebben we twee weken geleden nog te zien gekregen tijdens de GP van Limburg in Lommel. Overigens, hemelsbreed liggen het Stedelijk Motorcrosscentrum van Lommel en de Balense Keiheuvel maar een kilometer of zes van mekaar verwijderd.
Het wegvallen van Jeffrey Herlings, die ook op de affiche van de Keiheuvel stond, is wel een beetje een slag voor het officieuze Open WK zandcross. Want dat het wel een beetje geweest natuurlijk. Maar niet getreurd er staan nog genoeg grote namen op de affiche, daar lees je alles over in onze Keiheuvel preview en de Flying Bulletin waarin we ook de Very local hero Andy Truyts voorstellen. Andy woont letterlijk om de hoek van het circuit , is ook nog eens clubpiloot van KMC Mol en zal dus ongetwijfeld veel supporters hebben op zondag. Al geldt voor een groot gedeelte van de locals dat ze vooral voor de onnavolgbare sfeer komen. Voor Andy geldt net als voor andere Kempense privateers het devies: in de kijker rijden en met een pak punten naar huis gaan. In die optiek houdt u zondag ook beter het nummer 70 van Jurgen Van Nooten in het oog. De Retienaar rijdt altijd sterk in het diepe zand van het Balense duinengebied. Bovendien heeft hij met Frit Louis uit Mol-Sluis, een lokale sponsor.
Nog zo’n lokale sponsor, maar dan van de wedstrijd zelf is de Center Shop uit Mol. Een zaak die gerund wordt door ex-BLM Inter Patrick Van Poelvoorde. Van Poelvoorde is ook nog eens een ex-leerling van KMC Mol preses Karel Aerts. Die als leraar ook clubicoon Dirk Geukens onder zijn hoede had.
In de Radson MX2 Trophy wil Nick Triest met twee reekszeges zijn faux-pas van Kester en Tongeren rechtzetten. Geen makkelijke opdracht want vorig jaar reed Triest zijn minste goede wedstrijd op de Keiheuvel. Bovendien heeft zijn streekgenoot en belager Jens Getteman net een intensieve trainingsdag in Lommel achter de rug. Althans, volgens onze spion, laten we hem De Mol noemen, in Lommel. Nog volgens De Mol was het niemand minder dan Joël Smets in hoogsteigen persoon die Getteman een hele namiddag aanwijzingen gaf. Over de definitieve selectie van Smets voor het Belgische MXON team kon De Mol echter niks meedelen. Niet getreurd want wij van MXMAG hebben alvast onze eigen ploeg samengesteld. Tenminste, jullie, de lezers hebben ze bij mekaar gestemd in onze poll. Ook de bekendmaking van het Belgische team wordt alvast een spannend moment dat menige discussie zal doen ontstaan. Gelukkig maar…
Laten we dan in schoonheid eindigen door u allen een zalige hoogdag te wensen… Diegenen die er niet bij kunnen zijn, kunnen ’s avonds om 23u45 de highlights nog eens zien in de samenvatting van de Inters Open wedstrijd op VT4.