Met nog 3 GP’s te gaan in het EWC valt er in elke klasse nog een maximum van 150 wk-punten te verdienen of te verliezen.
Enduro 1: Meo op weg naar zijn eerste wereldtitel?
In de lichtste klasse leidt de Franse Husqvarna rijder Antoine Meo de dans. De ex-crosser heeft een voorsprong van maar liefst 42 punten op zijn naaste belager, de Fin Eero Remes. Dat betekent dat Meo zich al eens een off-day kan veroorloven. Meo’s landgenoot Johnny Aubert, was vooraf naar voren geschoven als kandidaat wereldkampioen, maar moest door evenwichtstoornissen de Italiaanse GP aan zich voorbij laten gaan. Dat betekent dat de KTM fabrieksrijder nu tegen een quasi onoverbrugbare achterstand van 50 punten aankijkt. Achter Aubert strijden Nicolas Deparrois, Matti Seistola, Julien Gauthier en Cristobal Guerrero om de plaatsen vier en vijf in de eindstand. Vooral de Fransen zouden tijdens de laatste GP, hun thuiswedstrijd in Noiretable, nog wel eens met een “coup” kunnen uitpakken.
Enduro 2: Kan Cervantes Ahola nog van de titel houden?
De beide protagonisten van de Koninginneklasse waren tijdens de zomerstop de sleutelfiguren in de transfercarrousel. Het heeft er dan ook alle schijn naar dat zowel Ahola als Cervantes volgend jaar van merk ruilt. Ahola’s voorsprong in het WK is wellicht niet zo spectaculair, maar de 21 punten achterstand betekenen voor Cervantes dat hij het nu niet meer in eigen handen heeft. Zelfs als Cervantes de zes resterende ronden kan winnen volstaat het dat Ahola telkens tweede wordt om alsnog de wereldtitel binnen te halen. Tomas Oldrati en Pierre-Alexandre Renet, die aan een sterk debuutseizoen in het EWC bezig is, gaan onder mekaar uitmaken wie als derde eindigt.
D’Ieteren Sport Yamaha rijder Jean-François Goblet, heeft nog uitzicht op een top tien klassering. Momenteel staat Goblet op de elfde plaats op 2 punten van Fabien Planet. Ook Hans Vogels kan nog aanspraak maken op een plaats bij de eerste tien, hij heeft momenteel 9 punten achterstand op Goblet.
Enduro 3: Kan Knight nog geklopt worden?
Na een kwakkeljaar in 2009 op een BMW waar hij nooit echt voeling mee had en een overstap naar Kawasaki staat David Knight er dit jaar terug. En hoe…. De Manxman vond dan wel geen onderdak bij het officiële KTM fabrieksteam, maar de status van support-rijder bleek geen belemmering te zijn. Knight was op zes van de tien tot hiertoe verreden rondes de snelste en pakte nooit naast het podium.
Een uitval van concurrent Christophe Nambotin op de eerste dag van de Poolse GP ligt dan ook grotendeels aan de basis van diens aanzienlijke achterstand van 30 punten. Nambotin bewees op zijn Gas Gas EC 300 met vier dagzeges echter dat je ook met een tweetakt nog kan winnen in het EWC. Een feit dat nog eens geruggesteund wordt door de regelmaat van Simone Albergoni die maar twee keer naast het podium greep op zijn KTM EXC 300. Het verschil tussen de top drie en de rest van het deelnemersveld is aanzienlijk in E3. Vierde man Sébastien Guillaume moet al 24 punten toegeven op Albergoni. De Fransman telt op zijn beurt 24 punten voorsprong op Marcus Kehr.
Foto credits: ABC Communication
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…