Ook in het EWC lijkt de transfercarrousel nu volop te draaien. Nadat KTM David Knight terug inlijfde als fabrieksrijder, verliet Ivan Cervantes het Oostenrijkse merk. Het KTM Farioli fabrieksteam lijkt daarmee uit vier rijders te gaan bestaan in 2011. Johnny Aubert verlengde eerder dit jaar al zijn contract met KTM voor twee seizoenen (2011+2012). Daarnaast blijven ook Thomas Oldrati en Eero Remes de oranje kleuren verdedigen. Een definitieve rolverdeling is nog niet bekend.
Cervantes vond op zijn beurt emplooi in eigen land bij Gas Gas, waarvoor hij volgend jaar met een EC 250 2-takt zowel in het EWC als in het Spaans kampioenschap zal uitkomen.
Cervantes’ voornaamste rivaal in het EWC dit jaar, de Fin Mika Ahola, lijkt dan weer op weg om zijn contract met HM Honda voor een jaar te verlengen. En dat ondanks verwoed aandringen van Husqvarna dat graag een absolute topper op de nieuwe TE 449 zag zitten. Zoals het er nu naar uitziet zal de Finse veteraan Juha Salminen de overstap maken van moedermerk BMW om de nieuwe revolutionaire Husky te bemannen in het WK E2.
Bij Beta aast men dan weer op Rodrig Thain. Als vervanger van Thain zou men bij TM Racing een Franse crosstopper op het oog hebben. Er werden tot hiertoe nog geen concrete namen genoemd, maar huidig TM Racing MX1 rijder Anthony Boissière lijkt ons alvast een serieuze kandidaat.
Ondertussen heeft Gas Gas zich ook verzekerd van de diensten van Christophe Nambotin, die ook in 2011 op een EC 300 in E3 blijft uitkomen. In de coulissen wordt ook gefluisterd dat Yamaha Italia terug zijn opwachting zou maken in het EWC via een satelliet team. Welke rijders de Italiaanse Yamaha dealer Motoracing in gedachte heeft is nog onduidelijk.
Foto credits: KTM Images/Jonty Edmunds