Hoewel het merk Cobra nog geen 20 jaar bestaat, is het nu al enige tijd dé refentie voor mini-motoren in de VS. In eigen land heeft Cobra maar liefst 45 nationale titels op haar naam. De fabrikant uit Ohio (in het mid-westen van de Verenigde Staten) heeft niets minder dan een revolutie in de Amerikaanse MX teweeg gebracht door zich exclusief toe te leggen op motoren voor kinderen.
De geschiedenis van Cobra Motorcycles gaat terug tot begin jaren ’90. Brent, de zoon van Bud Maimone zet net zijn eerste stappen op competitiegebied. Het valt Bud meteen op dat de mini-machines van die tijd, meestal afgeleid van lichte fun-motoren, niet alleen zwak presteren maar ook vaak onbetrouwbaar zijn. Daarop neemt Maimone zich voor om naar een fabrikant te stappen. Hij wil hen overtuigen om een mini-motor te maken die uit het krat klaar is om te racen. Niemand heeft interesse.
Toch blijft Bud niet bij de pakken zitten door deze tegenslag. Integendeel hij richt z’n eigen merk op: Cobra. Sinds 1993 brengt Bud Maimone ondertussen zijn eigen motoren op de markt. Met het succes dat we vandaag kennen! Sindsdien is het merk verder gegroeid en rollen er in de Verenigde Staten hoogwaardige competitiemootren van de band, in pocketformaat.
De cobra slaat toe!
Wie het wereldje van de top jeugdwedstrijden volgt, herinnert zich misschien nog Ben Watson en zijn Cobra 50cc. De kleine Engelsman domineerde in 2004 en 2005 de World Trophy Mini Jamoigne. Maar niet alleen Watson zelf, ook zijn kleine gele 50cc raket met het Cobra-logo maakte indruk. Tegenover de concurrentie leek de kleine Cobra wel een echte fabrieksmotor! Ook op de MX Masterkids dit jaar vielen de Cobra’s weer in de prijzen. Zowel Austin Forkner (Cobra CX 65) en Lance Kobush (King 50) wonnen er hun categorie!
Cobra is nog steeds vrijwel onbekend bij ons op het moment, maar is nu beschikbaar in België dankzij de dynamiek van Michel Vandommele en Benedict Monseu (TM Racing). Michel en Benedict hebben niet geaarzeld om het Amerikaanse merk nu naar hier te halen en te verdelen via de officiële TM dealers.
Voor MXM is de introductie van Cobra de ideale gelegenheid om kennis te maken met deze kleine krachtpatsers. Omdat we –uiteraard- geen beroep konden doen op onze gebruikelijke testrijders schakelde we deze keer een jonge testpiloot in. Nog voor je één meter hebt gereden op de 65cc in kwestie valt evenwel de kwaliteit van de afwerking op. De uitstraling van deze Cobra is die van een competitieklaar wapen in zakformaat. Mooie onderdelen in gefreesd aluminium stelen de show. Bovendien is ook de uitrusting erg verzorgd: een upsidedown Marzocchi vooraan, Öhlins achter, “oversize” schijfremmen, V-Force reed valves, een magnifieke uitlaat of de hydraulische koppeling van deze 65cc.
Prestaties op topniveau
Op de baan maakt de Cobra zijn performante uiterlijk waar. Er zit duidelijk pit in het Cobra blok van 65cc met zes versnellingen. Onze testrijder Florent vond de motor soepel in alle versnellingen. Daarnaast was hij ook blij met de vering. Een pluspunt is zeker de nauwkeurigheid en robuustheid van de versnellingsbak. Vooral omdat onze jonge testrijder toegaf dat hij niet altijd even zacht schakelt…
Voor een paar ronden laten we Florent los op de 50cc. Tegenover vorig jaar biedt het nieuwe blok meer flexibiliteit en het is ook minder agressief. Voor een 50cc voelt het frame erg volwassen aan, zeker in vergelijking met andere 50cc’s. Opnieuw scoort ook de vering prima, met dank aan de volledig instelbare achterveer. Deze CX Cobra 50cc is trouwens beschikbaar in zowel kleine (10 ‘/ 10’) als grote (12 ‘/ 10’) wielen.
Dankzij de CX 50 en CX 65cc verlegt de Amerikaanse fabrikant de grenzen binnen de wereld van de mini-bikes. Het niveau van de prestaties spreekt dan ook boekdelen: deze machines werden ontwikkeld om te winnen. Cobra laat dan ook niets aan het toeval over om zijn dominante positie op de kidsmarkt in de VS te behouden.
Tarieven 2010 Cobra
CX 50 Jr 2.880 €
CX 50 Sr (kleine wielen): 3.280 €
CX 50 Sr (grote wielen): 3.470 €
CX 65: 3.740 €
Tekst & foto’s: Olivier Evrard