Het aflassen van de Enduro van Dinant gooide enigszins roet in het eten van de man met de groene vlag. Aangezien deze al meer dan een halve pagina aan een van de mooiste enduro” van de Benelux had gewijd, toen bekend raakte dat de wedstrijd niet doorging. Geen paniek, maar toch ook geen jubelstemming dus.
En omdat slecht nieuws nooit alleen komt raakte vandaag (officieus) bekend dat ook Avemott, de club die volgende week de Enduro van Estinnes zou organiseren, de handdoek dient te werpen.
Ook de FPCNA wedstrijd van morgen in Orp-le-Grand en de AMPL motorcross in Oreye zijn geannuleerd.
Dat neemt niet weg dat er zondag wel gereden en gestreden zal worden in de eerste plaats in Orp-Le-Grand, waar Steve Ramon mogelijk al zondag Belgisch kampioen bij de Inters Open kan worden. Het wordt afwachten in hoeverre Steve hersteld is van zijn liesverrekking die hij in de warm-up van de Braziliaanse GP opliep. Zelfs in geval van een off-day in Waals-Brabant kan Ramon met een voorsprong van 44 punten op Tanel Leok, nog aanspraak maken op de titel. Al zal het dan wel knokken worden in Mont-Saint-Guibert.
In de gecombineerde (Inters + Nationalen) Radson MX2 Trophy voert Nick Triest de stand aan. Triest moest deze week een aartsmoeilijke keuze maken tussen Orp-le-Grand en de 5e ronde van het ONK MX2 in het Drentse Emmen. Waarom het uiteindelijk Orp werd leest u hier.
Dat betekent dat Joël Roelants allicht met de beste kaarten zit om de ONK MX2 titel binnen te halen. Tenzij, Jeffrey Herlings voortijdig (de laatste ONK wedstrijd vindt op 17 oktober in Harfsen plaats) terug zou keren in competitie. Gebeurt dat evenwel niet dan moet Roelants nog altijd een minimum van 86 punten te zien scoren op vier manches. Indien dit niet gebeurt gaat de titel sowieso naar Herlings. Haalt Roelants het toch dan is het zijn derde opeenvolgende ONK MX2 titel. Een titel die Roelants ook in 2011 allicht zal verdedigen omdat voor het Nestaan JM Racing KTM het ONK nu eenmaal primeert.
Misschien zouden BMB en KNMV dit najaar maar eens samen moeten gaan zitten om er voor te zorgen dat beide kalenders niet met mekaar clashen. Zeker nu het EK MX2 vanaf volgend jaar bij de MX1/MX2 GP’s gevoegd wordt, lijkt er toch iets manouvreerruimte te komen. Maar dan mag er uiteraard niet teveel geschoven worden met de kalender van de GP’s. Het allerbeste zou natuurlijk de komst van een Benelux-kampioenschap zijn, maar die gedachte alleen al zal wellicht bepaalde mensen doen rillen. Om gevoelige tenen te vermijden zullen we dus maar zwijgen over dit euh, delicate onderwerp. Ondertussen zou men nog haast vergeten dat er deze week ook volop getraind werd voor de nakende GP van de Benelux in Lierop. Al durven we ons luidop af te vragen hoe je je eigenlijk op een ander circuit kan voorbereiden op deze heel aparte Nederlandse zandhel.
Naast trainen op zandcircuits werd er ook volop getest. Nee, geen testritten met 2011 modellen, nog het testen van enige evoluties aan motor of veringen. Het gaat hier om het testen van motoren van andere teams door rijders die “free agent” zijn. Zo hebben we weet van minstens een Belgische toprijder die op de motor van een ander team rondjes afmaalde op een geheime locatie. In hoeverre de rijder en zijn eventueel toekomstig team van mekaar onder de indruk waren is ons echter niet bekend.
Het mag dan ogenschijnlijk stil zijn op de transfermarkt, toch wordt er koortsachtig gebeld, gemaild en gesproken tussen merken, teams, managers en rijders. De komende tien dagen worden voor bepaalde deals cruciaal. Zowel rijders als teammanagers zullen moeten wikken en wegen, wat voor hen de beste deal wordt voor 2011. Verwacht alvast maar dat er in Lierop een paar spraakmakende transfers wereldkundig gemaakt zullen worden. Maar ook een week later in Fermo zullen er allicht nog nieuwe line-ups voor 2011 gepresenteerd worden. Wellicht dat Husqvarna daar een en ander zal toelichten over hun officiële terugkeer naar de MX2 en/of MX1 GP’s.
Wordt één van die rijders misschien Ken De Dycker? Wie weet, De Dycker’s huidige team Ricci, wordt immers getipt als officieel Husqvarna team. Dit weekend is Ken aan de slag in Orp-le-Grand al was hij oorspronkelijk van plan om deze wedstrijd te laten schieten naar een voor zijn normen desastreus verlopen BK. In dat geval had Ken dit weekend de AMA National in Southwick gereden. Zowat de enige AMA National op een echt zandcircuit. En wie weet wat dat had gegeven?
Deze week bleek dat de AMA Nationals toch nog steeds een enorme aantrekkingskracht uitoefenen op niet-Amerikanen. Gareth Swanepoel greep een mini-deal van drie wedstrijden met Star Racing Yamaha met beide handen aan en Billy McKenzie was er als de kippen bij om Chad Reed te kunnen vervangen op de fabrieks Kawasaki. Al is dit maar voor twee races. Voor de Laaglanders geldt eerder dat ze er wel eens een wedstrijd gaan proberen maar er niet in slagen om een interessante deal met een Amerikaans team af te sluiten. Of dat aan de eisen van de teams ligt of de voorwaarden die de rijders stellen, laten we hier in het midden.
Tot slot nog een tip voor wie gratis freestyle spektakel wil zien. Die mensen moeten morgenavond zeker richting Zelzate trekken. Alle details vind je bij onze vrienden van de Motorsite.
Foto Credits: KTM Images/R. Scheidl, CDS Images