In het voetbal nadert de transferdeadline, maar ook in de Europese motorcrosswereld lijkt de transfermarkt nu van dag tot dag te evolueren…
In tegenstelling tot wat velen dachten blijft Aprilia ook volgend jaar actief in de MX1 GP’s. Van Joshua Coppins wordt sowieso afscheid genomen. De Nieuw-Zeelander tekende een contract bij het Australische topteam CDR Yamaha van voormalig rijder Craig Dack. Manuel Priem vertelde ons in Orp dat er een goede kans bestaat dat hij in Italiaanse dienst blijft. Rondom de komst van die andere Italiaanse (of moeten we er nu Duitse bijdenken) constructeur, Husqvarna, naar de MX1 GP’s, tast zowat de gehele paddock in het duister. De kans is echter groot dat dit gaat gebeuren alleen al omdat het WK MX3 volgend jaar het predikaat amateur WK krijgt. Iets waar een ambitieuze fabrikant als Husqvarna allicht niet op zit te wachten. Huidig kopman Alex Salvini zal meer dan waarschijnlijk deel blijven uitmaken van de Husqvarna line-up. Husqvarna zoekt echter een ervaren MX1 GP rijder en die zou volgens een paddockbron wel eens Marc de Reuver kunnen heten.
Wat betreft de bezetting van de twee officiële Honda teams, Martin Honda en LS Motors Honda, is voorlopig nog niets bevestigd. Martin Honda wil zoals gezegd graag Ben Townley naar Europa halen maar voorlopig is niets zeker. Ook Dean Ferris blijft een mogelijkheid. Bij LS Motors Honda lijkt het er sterk op dat men volgend jaar met een compleet nieuwe line-up komt. Huidig kopman van de Lierenaars, Tanel Leok verkast naar TM Racing dat hem een lucratief contract aanbood. David Guarneri wou eerst blijven maar maakte blijkbaar indruk op Kawasaki dat hem graag als kopman van het Bud Racing Kawasaki team zou zien. De Noord-Italiaan heeft dan ook een erg aantrekkelijk bod van het Zuid-Franse team op de tafel liggen.
Het team uit Lier wou graag een Belgische kopman. Naar verluidt komt Ken De Dycker hier steeds nadrukkelijker in beeld, al zijn er ook contacten met Steve Ramon en Joël Roelants.
Bij dat andere Honda team, het inmiddels armlastige CAS Honda , is de exodus begonnen. Gareth Swanepoel, verkoos een minimum try-out contract van drie AMA Nationals bij Star Racing Yamaha boven een verlengd verblijf bij het Britse team. En ook Evgeny Bobryshev lijkt op weg naar elders. De Rus zou verschillende aanbiedingen op tafel hebben liggen. Ondanks de weinig opbeurende berichten zou CAS alvast een rijder voor volgend jaar hebben: Peter Redford. Een 22-jarige Brit met een wel erg mager palmares maar een goedgevulde aktentas. Afwachten of Redford ook voltijds ingezet zal worden in de GP’s. Een eventuele kandidaat om de kleuren van CAS te verdedigen in 2011 is Milko Potisek. De Duinkerkenaar wist te imponeren tijdens het voorbije seizoen MX3. Ook Nicolas Aubin wordt in verband gebracht met het Britse Honda team.
Bij het Kawasaki Racing Team is het na Barragan en Boog wachten op een derde man. In Orp leek Sébastien Pourcel, alvast zijn motivatie te hebben terug gevonden. Is er dan een waterkansje dat Pourcel alsnog mag blijven? Of aast Kawasaki ook op Bobryshev? Zoals eerder al gezegd lonkt men bij Bud Racing Kawasaki volop naar Guarneri als teammaat voor Gregory Aranda in het MX1 team. Nicolas Aubin’s dagen bij het Zuid-Franse team lijken intussen meer dan geteld.
Bij Red Bull KTM is het nog steeds afwachten of men naast wereldkampioen Antonio Cairoli en Max Nagl nog een derde rijder laat uitkomen. Rui Gonçalves realiseerde in Brazilië zijn beste MX1 GP, maar of dat voldoende is voor contractverlenging? Wie zien KTM Gonçalves eerder nog onderbrengen bij een satellietteam. Door het verdwijnen van Silveraction KTM, lijkt Ricci Racing een geknipte kandidaat te worden om een satellietteam te runnen voor de Oostenrijkers.
Bij Rockstar Teka Suzuki ligt alleen Clément Desalle vast voor volgend jaar. De Waal kreeg na zijn gastoptreden tijdens de AMA National in Unadilla echter een goed aanbod van American Honda. Daar is men het beu om telkens tweede viool te moeten spelen en ziet men wel brood in Desalle als kopman. Contractueel ligt Desalle vast bij Suzuki, maar de vraag is of de jonge Waal deze once in a lifetime kans bij American Honda kan laten liggen. Allicht heeft Desalle ergens een clausule in z’n contract waarmeer hij zichzelf kan uitkopen bij Rockstar Teka Suzuki. Is dat niet het geval dan is het onduidelijk wie er naast Desalle zal rijden. In Lommel wacht men nog steeds op signalen uit Japan om een budget op te stellen voor 2011. Zijn die signalen gunstig dan duikt ook hier de naam Bobryshev weer op. Hier en daar wordt gefluisterd dat Bobry het pad zou effenen voor een Russische investeerder. Ondertussen heeft men bij Teka Suzuki ook Marcus Schiffer ingelijfd. Teka wil immers erg graag een Duitser in de MX1. Voorlopig rijdt Schiffer alleen de twee laatste GP’s en de laatste ADAC MX Masters wedstrijden. Mits Schiffer aansprekende resultaten kan boeken in Lierop en Fermo kan er allicht verder gesproken worden over een deal voor 2011. Over de toekomst van Steve Ramon is voorlopig maar weinig geweten. Maar een eventueel gedwongen afscheid van de tweevoudige wereldkampioen zou alleszins een zware aderlating zijn voor het Rockstar Teka Suzuki team.
Bij Beursfoon Suzuki lijkt de toekomst van Kevin Strijbos verzekerd. Ondanks de ONK MX1 titel lijkt de liefdeshistorie tussen Marc de Reuver en Beursfoon Suzuki over te zijn.
Bij TM Racing maakt Anthony Boissière plaats voor Tanel Leok die er in 2011 naast zijn neef Aigar uitkomt.
Bij Yamaha worden de kaarten flink door mekaar geschud. Rinaldi zet met steun van Monster Energy David Philippaerts en Steven Frossard. Ook Gariboldi zou een MX1 rijder inzetten en ook daar circuleert de naam Bobryshev.
Bij Van Beers Yamaha is nog niets zeker voor 2011, maar Jéremy Delincé werd alvast in verband gebracht met het Noord-Brabantse team. Ook Herjan Brakke, die de steun van Yamaha Motor Nederland geniet lijkt een kandidaat voor een MX1 zitje bij Van Beers.
Credit foto’s: CDS, Youthstream