De transferperiode mag dan voorbij zijn in het voetbal, in de motorcross draait de carrousel dezer dagen lustig voort. Ook in de lichtste klasse valt weer heel wat nieuws te rapen, al kleurt de klasse in 2011 wel erg oranje.
Het is onduidelijk wie in 2011 voor enige Honda inbreng zal zorgen in de MX2 klasse. SRS Honda verloor immers de steun van Honda Europe. De plannen van de Italiaanse tuner zijn op dit moment nog niet helemaal duidelijk. Maar het is niet uitgesloten dat het team verder doet met Petar Petrov als kopman. Ook de Australiër Dean Ferris, die de Belgische fans aan het werk konden zien in Kester en Balen, wordt geciteerd als Honda MX2 rijder. Maar dat zou dan bij Martin Honda zijn. Daartegenover staat wel dat Husqvarna vastbesloten lijkt om in 2011 officieel terug te keren naar het WK MX2. Gezien hun sterke seizoen in het EK MX2, lijken de Sloveen Jernej Irt en de Italiaan Andrea Cervellin alvast valabele kandidaten. Omtrent de identiteit van een tweede rijder blijft het gissen, maar zeker is dat Husqvarna graag een Belgische rijder in het team wou hebben.
Nagenoeg de volledige line-up van het Monster Energy CLS Kawasaki team is al bekend. Met Tommy Searle en Max Anstie wordt alvast een Britse kaart getrokken. Op zich niet zo verwonderlijk gezien het feit dat Searle’s manager James Dobb ook een stevige vinger in de pap heeft bij Monster Energy. Daarenboven heeft Kawasaki Europe met Steve Gutteridge ook nog eens een Brit als competitie manager. Naast de twee Britten wordt ook Valentin Teillet bij CLS gesignaleerd. Niet zo verwonderlijk want Kawasaki dealer Floride Moto, waar CLS een spin-off van is, zal maar al te graag aanwezig zijn in het Franse Rockstar Energy Elite kampioenschap. Dat brengt ons naadloos bij Bud Racing Kawasaki waar het energiedrinkmerk hoofdsponsor van is. Daar lijkt een verlengd verblijf van de Amerikaan Michael Leib uiterst twijfelachtig. Eventuele nieuwe MX2 rijders komen wellicht uit eigen land, al was het maar om marketingtechnische redenen.
KTM blijft ook in 2011 het MX2 startveld grotendeels oranje kleuren. Vooralsnog is Jeffrey Herlings de enige bevestigde rijder in het Red Bull KTM Factory team. Jeremy Van Horebeek’s naam circuleert al geruime tijd als teammaat van Herlings. Misschien niet zo logisch maar het heet dat Red Bull KTM teammanager Stefan Everts gecharmeerd is door het rijden van de Vlaams-Brabander. Daarnaast wordt ook de naam Blake Wharton geregeld in verband gebracht met het KTM fabrieksteam. Misschien vergezocht, maar zeker niet zo verwonderlijk aangezien Wharton sinds dit seizoen begeleid wordt door een zekere Sébastien Tortelli. En laat deze laatste nu net goed bevriend wezen met zijn voormalige rivaal en KTM teammanager Stefan Everts….
Voor Shaun Simpson lijkt er in 2011 geen plaats meer te zijn in het MX2 fabrieksteam. Allicht heeft de Schot nog een bindend contract met de Oostenrijkse constructeur want hij zou in 2011 onderdak vinden bij het Nestaan JM Racing team van Jacky Martens. Allicht passeert de Brit daar dan ook meteen huidig sterkhouder Joël Roelants als kopman. Fransman Loïc Rombaut wordt allicht de derde pion in Jacky Martens’ line-up. Martens wil allicht ook huidig Europees kampioen 125cc Jordi Tixier in het team houden. Nu volgend jaar het EK MX2 als voorprogramma van de MX1/MX2 GP’s wordt verreden, zou dit geen probleem mogen betekenen. Voor Dennis Verbruggen lijkt er geen plaats meer te zijn in het team van de voormalige wereldkampioen 500cc. De Grobbendonkenaar moet gezien zijn leeftijd, hij werd begin augustus 23 jaar, sowieso uitkijken naar een zitje in de MX1.
Maximilian Nagl mag dan nog maar net 23 zijn, toch investeert de Duitser al in een carrière na de motorcross. Vanaf volgend jaar doet het Nagl KTM team dan ook zijn intrede in de GP-paddock. Niet Max, maar wel zijn vader zal instaan voor het dagelijkse beleid van het team. De Nagl’s lijken de zaken meteen groots aan te pakken want naast huidig SRS Honda rijder Nikolaj Larsen komen ook hun landgenoot Lars Oldekamp en de Zwitser Valentin Guillod in beeld als rijders. Naast het Nestaan JM Racing team van Jacky Martens krijgen we er in 2011 hoogstwaarschijnlijk nog een Belgisch KTM team bij. Bij Diga Racing uit Balen hebben ze hun zinnen op de MX2 GP’s gezet. Het team van Dirk Saelen voorziet om twee rijders te laten uitkomen in de GP’s en daarnaast nog een rijder in te zetten in het EK MX2. Concrete namen zijn er nog niet maar de naam Nick Triest viel vaak in de paddock. Nick vertelde ons in Orp-le-Grand dat hij rond is voor volgend jaar, maar wou nog niet toelichten met welk team of in welke klasse.
Dat brengt ons naadloos bij het Shineray MX Team China team van André Massant. Massant vertrekt allicht ook in 2011 terug naar de GP’s, maar of dat met de steun van de Chinese constructeur zal zijn, is nog niet zeker. Met welke rijder(s) dat dan moet gebeuren is nog niet duidelijk, maar Triest lijkt ons alvast geen deel meer te gaan uitmaken van het team uit Heist-Op-Den-Berg.
Bij Teka Suzuki heerst er nog onzekerheid omtrent kopman Ken Roczen. De Duitser zou echter nog niet bijgetekend hebben wist een doorgaans goed ingelichte bron ons te melden. Lonkt Roczen naar de States –iets wat gezien de huidige leeftijdslimieten in de AMA Pro Series moeilijk ligt – of trekt een ander GP-team aan zijn mouwen? Wat het ook moge zijn, Roczen wordt goed omringd en dus lekt er niets uit. Arnaud Tonus lijkt alvast gebeiteld te zitten bij het MX2 team van Suzuki. Mocht Roczen daadwerkelijk verkassen dan lijkt het quasi zeker dat Rockstar Energy ook sponsor van het MX2 team wordt. Was Suzuki de afgelopen seizoenen ondervertegenwoordigd in de MX2 GP’s dan lijkt daar volgend jaar alvast verandering in te komen. Zoals eerder al gezegd stappen de Luikse broertjes Julien en Cédric Lieber volgend jaar meer dan waarschijnlijk over naar de MX2 GP’s.
Ook het Zolderse VAMO Racing, de competitiepoot van Suzuki dealer V-MAC, zou volgend jaar misschien in het WK MX2 uitkomen. Teambaas Steven Vandeweyer bevestigde dat een aantal sponsors het team liefst in de GP’s zien uitkomen. Indien die piste enigszins financieel mogelijk zou zijn, opteert men bij VAMO om samen met huidig rijder Steven Lenoir de stap naar het hoogste niveau te zetten. Vandeweyer zelf ziet de GP’s vooralsnog niet als must en zou ook met een derde seizoen in het EK MX2 tevreden zijn. Na het schitterende seizoen met Lenoir is VAMO in dat kampioenschap alvast tot een gevestigde waarde uitgegroeid.
Foto credits: CDS Images, Red Bull Photofiles