Ken Roczen, Teka Suzuki Europe (1-1, GP-winnaar):
“Dit was hoe ik het wou. Ik ging er echt voor en won beide manches. Vandaag voelde ik me beter dan gisteren en reed ik echt goed. Ik had een leuk gevecht met Marvin tot die crashte in de tweede reeks. Marvin is een geweldige tegenstander geweest, maar de laatste tijd ben ik dichter en dichter gekomen en heb ik bewezen dat ik ook goed kan rijden. Ik ging twee keer snel van start en dat heeft zeker geholpen. Ik was van plan al snel een kloof te slagen en ook dat is perfect verlopen, al moest ik in de eerste manche iets langer wachten vanwege het besproeide circuit dat er glad bij lag. Het was een seizoen met hoogtes en laagtes, maar ik ben heel blij om mijn eerste volledige GP-seizoen op zo’n sterke manier te beëindigen.”
Gautier Paulin, Yamaha Monster Energy MX Team (4-3, tweede):
“Ik reed een beetje te afwachtend op dit circuit met lange afdalingen, op dit soort circuits moet ik nog verbeteren. Het duurde me net iets te lang vooraleer ik een goed ritme vond en me scherp begon te voelen. Ik reed misschien ook wat te stijf rond vanwege het sproeiwerk en de gladheid. Mijn resultaten zijn de afgelopen weken goed geweest en ik had ook in Brazilië op het podium kunnen staan, als Simpson toen tenminste niet op mij gesprongen was, waardoor de waterslang afbrak. Ik ben best gemotiveerd na de resultaten van de laatste wedstrijden en nu lijkt het erop dat ik naar de Motocross of Nations mee mag. Ik bereid die wedstrijd deze week voor in Italië waar ik op de 450 zal trainen. Ik kijk er naar uit.”
Arnaud Tonus, Teka Suzuki Europe (5-4, derde):
“Dit voelt geweldig aan. Het circuit beviel me wel en ik kon hier gewoon voluit gaan. Toch was ik nog verrast toen ik bij mijn aankomst na de tweede manche vernam dat ik op het podium stond. Mijn starts waren niet zo goed en dus moest ik er alles aan doen om naar voren te rijden. Ik was in beide reeksen regelmatig. Ik ga deze winter hard werken om volgend jaar nog een stap vooruit te kunnen zetten en meer van dit soort resultaten te kunnen laten optekenen.”
Steven Frossard, Monster Energy CLS Kawasaki (11-2, vierde)
“Ik was slecht weg in de start van de eerste manche, maar aangezien ik me als vierde had gekwalificeerd stond ik aan de binnenkant en kon ik in de eerste bocht terug wat posities goedmaken. Dat betekende dat ik na de eerste bocht vijfde hing. Vlak voor de eerste doorkomst crashte ik in de laatste bocht. Het circuit lag nat en het voorwiel schoof weg. De motor sloeg af en dus verloor ik heel wat tijd en kon ik pas als 32e terug vertrekken. Ik kon me naar een elfde plaats terugvechten, op zich zeker geen verkeerde prestatie want op dit snel circuit was inhalen moeilijk. Mijn tweede start was matig, misschien hing ik zevende, maar na halfkoers lag ik derde. Toen Musquin crashte hing ik tweede. In mijn allerlaatste MX2 GP pakte ik net naast het podium, maar ik heb toch een mooi seizoen gedraaid door als derde in het WK te eindigen. Het team werkte hard en ik wil dan ook alle teamleden en sponsors die ons dit jaar gesteund hebben bedanken.”
Joël Roelants, Nestaan JM Racing KTM (6-6, vijfde):
“Fermo is een technisch en moeilijk circuit met op sommige stukken een betonharde ondergrond, zoals ik het graag heb. Spijtig genoeg reed Osborne aan het eind van de tweede manche met dezelfde snelheid als mij rond. Inlopen op hem of inhalen was er dus niet bij. Mocht ik Osborne voorbij gegaan zijn dan zou ik als vierde in de WK-eindstand geëindigd hebben. Nu ben ik vijfde met een puntje verschil. Maar als ik terug kijk op dit seizoen kan ik alleen maar tevreden zijn met mijn vijfde plaats in de eindstand.”
Zach Osborne, Bike-it Cosworth Yamaha, (8-5, zesde):
“Ik ben best tevreden met hoe alles loopt. We hadden wat moeite tijdens de eerste manche en ik wist dus dat ik in de tweede echt aan de bak moest. Het was een beetje een gok, maar ik ging er voor en uiteindelijk verliep alles goed. Vierde (in de eindstand van het WK, nvdr) eindigen is iets enorms en ik voelde dan voor de tweede reeks ook de druk. Dit resultaat is goed voor de moraal. Maar ook voor de sponsors en iedereen die iets met het team te maken heeft. Ik ben echt tevreden.”
Michael Leib, Bud Racing Kawasaki (7-7, zevende):
“Dit was mijn beste GP-weekend van het seizoen. Ik bewees tot wat ik in staat ben op een motor. Ik blaakte dit weekend van zelfvertrouwen en dat maakt heel wat verschil. Een circuit als Fermo is me meer op het lijf geschreven dan Lommel of Lierop en het resultaat mag er ook zijn met tweede zevende plaatsen in de reeksen. Mijn tweede start was niet al te goed, ik raakte twee andere rijders toen het hek viel, maar kon nadien toch nog naar een zevende plaats oprukken. Daarmee bereikte ik makkelijk mijn doel van twee top tien klasseringen. Nu hoop ik dat ik ook volgend seizoen mijn kunsten kan tonen in de GP’s. Het is voor mij een geweldige ervaring geweest om het GP-wereldje te ontdekken.”
Jake Nicholls, HM Plant Red Bull KTM UK (10-8, achtste):
“Ik ben blij dat ik het GP-seizoen op deze manier kan afsluiten, en dat is ook meteen hoe we het seizoen gestart zijn. Ik heb het gevoel dat ik dit jaar progressie heb gemaakt ook al heb ik een paar dips gehad en liepen er een paar dingen fout, maar dat hoort gewoon bij de sport en moet je aanvaarden. Ik wou alleen maar dat ik aan het begin van de laatste manche even snel was geweest als baanh et eind want dan zou ik het er een stuk beter vanaf gebracht kunnen hebben. Toch deed ik vandaag mijn best, net als in het hele seizoen eigenlijk. We hebben nog een paar wedstrijden om naar uit te kijken.”
Christophe Charlier, Yamaha Monster Energy Gariboldi (9-10, negende):
“Ik heb dit seizoen veel bijgeleerd en heb nu een grote motivatie om te trainen voor volgend jaar. Dan wordt het zaak om een top vijf klassering te halen. Ik heb wel wat problemen gehad dit seizoen, maar ik weet wat ik moet doen met het oog op 2011 en de laatste wedstrijden waren goed.”
Marvin Musquin, Red Bull KTM Factory (2-DNF, tiende):
“Zaterdag was goed voor mij en ik had een paar goede gevechten met Ken Roczen. Vandaag waren mijn starts telkens perfect. Maar dit circuits is er moeilijk, het is erg glad en heel technisch. Na mijn tweede plaats in de eerste manche, hing ik tijdens de tweede ook op twee. Ik zat op een seconde van Roczen maar crashte toen. Ik ben uiteindelijk binnen gereden vanwege de pijn in mijn arm. Ik reed dit weekend voor het eerst met de nieuwe motor met brandstofinjectie, een ervaring waar ik wel van genoten heb.”
Jeremy Van Horebeek, Monster Energy CLS Kawasaki (3-DNF, twaalfde):
“Ik had twee geweldige starts waardoor ik na twee bochten telkens derde hing. De eerste manche was bijna perfect; ik bleef dicht achter Musquin rijden om uiteindelijke mijn vierde top drie klassering in een manche te pakken. Tijdens de openingsronde van de tweede manche ging ik onderuit nadat mijn voorwiel uitbrak op een natte plek. Ik had zoveel pijn in mijn duim dat ik diende op te geven en naar het ziekenhuis moest voor een onderzoek. Het duimligament is verrokken maar er is niks gebroken. Ik zou dus in staat moeten zijn om binnen twee weken de motocross of Nations te rijden. Ik zal mijn duim morgen in België verder laten onderzoeken.”
Harri Kullas, Yamaha Monster Energy Gariboldi (12-11, dertiende):
“Het was een moeilijk weekend want dit was een hard circuit dat niet gefreesd was. Omstandigheden waarmee ik het telkens erg moeilijk heb. In de eerste start trok ik een wheelie en verloor daardoor tractie, ook mijn rijden had beter gekund. Ik begon beter aan de tweede manche, in de eerste bochten hing ik zesde, maar daarna reed ik te traag en te voorzichtig. Naar het einde toe liep ik in, maar toen was het te laat. Ik ben de tweede beste rookie van het jaar en daarmee ben ik best tevreden. Het was een goed seizoen en ik wist in op een na elke manche te scoren. Ik moet dan ook mijn monteur en het team bedanken.”
Shaun Simpson, Red Bull KTM Factory (15-DNF, achttiende):
“Op een of andere manier leek mijn schouder, vorige week op het tragere zandcircuit in Lierop OK. Maar hier in Italië heb ik me het hele weekend nooit veilig gevoeld. Vanaf de eerste vrije training had ik moeite om met vertrouwen tegen hoge snelheden te rijden, gewoon omdat ik niet de kracht had om de motor te controleren zoals ik gewoon ben. Misschien had ik er geen benul van hoeveel energie vorig weekend me wel niet gekost heeft. Ik kwam naar hier in een veel mindere vorm dan ik eigenlijk verwacht had. Ik vind het enorm spijtig om het seizoen op deze manier te moeten afsluiten, maar ik weet voor mezelf dat ik er alles aan gedaan heb om mijn best te doen. Ik zal waarschijnlijk niet meer rijden dit jaar. Ik focus me nu op terug fit worden en klaar te zijn voor 2011.”
Foto Credits: CDS Images, Yamaha Racing/M. Zanzanni