Published On: 30 september 2010

LS Motors-Honda is blij om de Britse toprijder Shaun Simpson te kunnen aankondigen. De 22-jarige uit Gauldry, Schotland heeft een 3-jarig contract getekend met het officieel ondersteunde LS Motors-Honda team. Simpson krijgt in zijn eerste MX1 WK-seizoen de Belg Ken De Dycker als teammaat. Net als De Dycker heeft ook  Simpson een rood verleden, hij reed namelijk met Honda van 2002 tot 2003 en van 2005 tot 2006. De afgelopen drie seizoenen reed Simpson voor KTM.

Shaun, die zijn 2010 seizoen begon met een schitterende overwinning in de Mantova Starcross, kende een moeilijk jaar. Hoewel hij voor het grootste deel van het GP seizoen kampte met allerhande kwetsuren, slaagde de getalenteerde Schot er toch nog in om achtste te worden in de eindstand van het WK MX2. Simpson scoorde meerdere top-vijf finishes en pakte een podiumplaats in Bellpuig (Catalunya). De voormalige Britse MX2 kampioen heeft de reputatie een hardwerkende en taaie rijder te zijn. Naast de baan staat hij bekend als vriendelijk en toegankelijk.

Hoewel Braveheart in 2011 zijn fulltime MX1 debuut zal maken op de CRF450R is hij geen onbekende voor de grote klasse. Simpson reed vorig jaar zowel in de MX der Naties, als in het Britse kampioenschap reeds met een MX1 machine. Telkens met puike resultaten. Simpson was ook geselecteerd om zijn land te verdedigen tijden de MX of Nations in Thunder Valley, maar besloot zich terug te trekken nadat hij een ontwrichte schouder opliep in de GP van Brazilië.

Shaun Simpson “Het is geweldig om een nieuwe uitdaging te kunnen aangaan, om te kunnen starten met een nieuwe motivatie. Ik kijk erg uit naar mijn overstap naar de MX1 klasse en om voor LS Motors-Honda te rijden. De voorbije seizoenen hebben ze bij LS bewezen dat ze een goede motor kunnen klaarmaken. Ze hebben het team ook op de juiste manier georganiseerd om te kunnen strijden op het hoogste niveau. Ik heb het gevoel dat ik misschien wel eens een aantal mensen zou kunnen verrassen volgend seizoen. Het gevoel op een MX1 motor is prima, bovendien zou het wel eens kunnen dat ik met mijn gewicht en mijn stijl beter uit de verf kom op de zwaardere motor dan op de MX2.”

Steven Lettani (LS Motors-Honda teameigenaar) 
 “We zijn erg enthousiast over onze rijders voor 2011! Vooral omdat zowel Shaun Simpson en Ken De Dycker bovenaan onze lijst stonden. We hoefden dus geen compromissen te maken. Shaun heeft weinig introductie nodig in het wereldje. Hij is snel, professioneel en heeft een goede instelling. De MX1 klasse zal nieuw voor hem, zijn, maar ik heb het gevoel dat hij nog heel wat in zijn mars heeft. Zijn rijstijl past perfect bij de CRF450R en Shaun is erop gebrand om iedereen te laten zien wat hij kan. Zeker na de moeilijkheden die hij dit jaar had.”

Roger Harvey (Off-Road Racing Manager, Honda Motor Europe) 
 “Het is geweldig nieuws om Shaun Simpson weer op Honda te zien. Ik heb Shaun zijn hele carrière van nabij gevolgd daarom weet ik ook precies tot wat hij in staat is. Volgens mij schuilt er een goede MX1-rijder in hem. Ik ben er zeker van dat LS Motors hem van een uitstekende motor kan voorzien waarmee het beste uit zijn mogelijkheden kan halen!”

Shaun Simpson Profiel

Motor: Honda CRF450R
Geboortedatum: 13 maart 1988
Geboorteplaats: Dundee (Schotland)
Bijnaam: Braveheart
Racemonteur: Stefan Simpson
Lengte: 1 m 80
Gewicht: 73 kg
Eerste wedstrijd: 1997 Orkney Island
Eerste zege: 85cc Kleine wielen, 1997, Leuchars
Grand Prix debuut: 2004, Britse Grand Prix, Isle of Wight
Persoonlijke website: Shaunsimpson.com

Hoogtepunten carrière
2010: 8ste MX2 Wereldkampioenschap, 1 podium, winnaar van de MX2 Mantova Starcross
2009: 19ste MX2 Wereldkampioenschap, 1 podium, 5de met Team Groot-Brittannië in MXoN, winnaar van de MX2 Mantova Starcross (geblesseerd)
2008: vierde MX2 World Championship (2 podiumplaatsen), 4de met Team Groot-Brittannië in MXoN, Britse MX2 kampioen,
2007: 24ste MX2 Wereldkampioenschap, 5e in de Brits MX2 kampioenschap
2006: 33ste MX2 Wereldkampioenschap
2005: 31ste MX2 Wereldkampioenschap
2004: 44ste MX2 Wereldkampioenschap

Credit foto’s: RutgerPauw.com/Dean Treml Red Bull photofiles, Ray Archer