Terwijl ik even uitrust na het testen van de 450 zie ik hoe één van mijn testcollega’s van de dag ongenadig hard de RM-Z250 over de baan jaagt. Met speels gemak scrubt hij of verandert hij van lijnen. Juist, dat was dus de Europese MX2 kampioen Steven Lenoir! Persoonlijk vind ik de 2011 MX2’er gaver uitzien dan zijn grote broer, de RM-Z450. De graphics zijn dezelfde, maar in combinatie met de zwarte nummerplaten ziet het er toch gaver en stoerder uit.
Als er zoiets bestaat als typische MX1 of MX2 fabrikanten dan heeft de Suzuki de laatste jaren bergen verzet om zich naar de top in de lichtste klasse te hijsen. In 2009 werd Ryan Dungey ook al eens dubbel kampioen (SX en outdoor) met de RM-Z250, voor 2010 vond een revolutie plaats met de toevoeging van brandstofinjecitie. De voorganger van de RM-Z250 die we vandaag testen, kon reeds algemeen op veel lof rekenen. Die potente machine werd voor 2011 nog verder verbeterd.
Ook Suzuki’s MX2 wapen profiteerde van gemodificeerde nokkenastiming en verbeterde inlaatpoorten wat nog meer kracht in hogere regionen oplevert. Dankzij de versterkte spiegelgladde drijfstang haalt de RM-Z250 zelfs een indrukwekkende 13.500 toeren per minuut. Het uitlaatsysteem werd grondig herzien wat resulteert in minder decibels, een beter motorgevoel en een perfecte combinatie met het injectiesysteem. Net als zijn grote broer word took deze motor standaard geleverd met een Renthal fatbar en wave schijfremmen. Het rijwielgedeelte kreeg updates die vooral de stijfheid en grip bij hoge snelheid moeten garanderen. De achterbrug werd ondermeer versterkt en zeker een pluspunt qua comfort zijn de bredere voetsteunen.
Als je meestal op een MX1 motor zit, zoals ikzelf, dan is het altijd wel eens leuk om weer met een kleine te kunnen rondknallen. Althans zo klinkt het op papier, want tussen theorie en praktijk zit wel eens een groot verschil! De 2011 RM-Z250 loste echter moeiteloos alle verwachtingen in. Letterlijk van bij de eerste beweging. Eén kick en de motor start loepzuiver met dank aan de herwerkte kickstarter. Vaak valt het beschikbare vermogen tegen als je van een 450 overstapt op een 250. Niets daarvan in het geval van deze Suzuki. Ik was echt onder de indruk van de kracht en het koopel van dit blok. De powerband is breed en zelfs onderin trekt- ie als een lier. Heel typisch was de push die de RM-Z250 nog heeft in het middengebied! Zelden gezien bij een MX2 motor. Hij blijft gewoon doortrekken tot je aan zijn maxium toerental komt. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe de Soes het er vanaf zal brengen in een vergelijkingstest met zijn concurrenten. Je kan zelfs in een hogere versnelling rijden bijna zonder de koppeling te gebruiken.
Wat betreft de zithouding valt er eigenlijk niets aan te merken, dit benadert heel erg de perfectie. Ook de Renthal Fatbar helpt om de motor goed in de hand te houden. Dat gevoel van comfort had ik de hele tijd. Aan de ene kant is dit een heel performante motor, maar je moet niet constant zwoegen om het onderste uit de kan te halen. Integendeel de RM-Z250 bood veel fun tijdens het rijden. Op één van de tafels van Hélecine sprong ik wat te ver toch werd dat prima gecorrigeerd door de Showa veercombinatie. Ook hier weer krijg de indruk van een comfortabele suspensie, al blijkt die in de praktijk echter heel effectief zelfs als je de vaart er in houdt. Qua stuureigenschappen dwong de motor veel respect af. De handelbaarheid bleek uitstekend zelfs in tricky lange sporen.
Zowel super wendbaar als krachtig heb je aan deze RM-Z250 een uitstekende partner om recht uit het krat serieus te gaan racen. Ik kan me inbeelden dat de kracht van dit blok intimiderend is voor minder ervaren rijders, maar aan de andere kant wordt al dat geweld zo gebruiksvriendelijk afgegeven dat dit een echte topmotor is.
TECHNISCHE SPECIFICATIES Suzuki RMZ250
MOTORTYPE: 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, ééncilinder
CILINDERINHOUD: 249cc
AANTAL KLEPPEN PER CIL. : 4
BORING X SLAG: 77,0 mm x 53,6 mm
BRANDSTOFTOEVOER: Elektronische brandstofinjectie
STARTSYSTEEM: Kickstart
TRANSMISSIE: 5 versnellingen
TOTALE LENGTE: 2.170 mm
TOTALE BREEDTE: 830 mm
TOTALE HOOGTE: 1.270 mm
RIJKLAAR GEWICHT: 104,5 kg
VOORWIELOPHANGING: Telescopische UPS voorvork, schroefveren, oliegevulde schokdempers, veervoorspanning
FABRIKANT/TYPE VOORVERING: Showa, in-en uitgaande demping meervoudig instelbaar
ACHTERWIELOPHANGING: Swingarm, schroefveer, oliegevulde schokdempers, veervoorspanning en in- en uitgaande demping meervoudig instelbaar
FABRIKANT/TYPE ACHTERVERING: Showa, ingaande demping op high-speed en low-speed meervoudig instelbaar
VEERWEG VOOR/ACHTER: 310 mm / 310 mm
REMMEN VOOR/ACHTER: Enkele 250 mm schijf voor / 240 mm schijf achter
BRANDSTOFTANKINHOUD: 6,5 liter
BANDEN VOOR/ACHTER: 80/100 – 21, 100/90 – 19
PRIJZEN
Prijs in Nederland: 7.999 €
Prijs in België: 7.800 €