Dat het sportief best goed gaat bij Suzuki is zowat het understatement van het jaar! Ga maar na: de SX-en outdoor titel met Ryan Dungey terwijl Clément Desalle de RM-Z450 naar een vice-wereldtitel stuurde in het WK, de Nederlandse en Belgische MX1 titel (De Reuver en Ramon), de vice-wereldtitel en klassewinnaar op de MXoN in de MX2 met Ken Roczen en in het EK werd Steve Lenoir kampioen op de RM-Z250. Dan heb je het zoals dat heet mooi voor elkaar! Zouden deze topprestaties ook hun weerslag hebben op de 2011 productiemotoren? Wij stuurden ons Jerommeke (Jerome Martiny) naar de persdag van de 2011 viertakt crossers die werd georganiseerd door Maris Racing uit Kruibeke.
Plaats van afspraak was het Belgische Hélecine waar we een leuke, harde baan tot onze beschikking hadden om zowel de RM-Z 250 als de RM-Z 450 aan de tand te voelen. Omdat je maar beter stevig kan beginnen, stapten we eerst op de MX1 motor. Of om helemaal correct te zijn: na een grondige inspectie gingen we aan de slag! Als je de motor voor het eerst ziet staan, valt er weinig af te dingen op zijn looks, zonder dat hij spectaculair oogt of een wauw-gevoel oproept. En om het in persmappentaal te hebben over een geheel vernieuwde uitstraling is ons toch een brug te ever. De verschillen tegenover 2010 zijn subtiel. Met name de graphics rond de rode R op de zijflappen werden soberder, de rode rand op het nummerbord maakte plaats voor een complete witte nummerplaat. Standaard is-ie uitgerust met wave remschijven en een Renthal Fatbar.
De technische fiche van de 2011 RM-Z450 vermeldt weliswaar flink wat verfijningen, maar een revolutie is dit modeljaar zeker niet. In 2008 kreeg deze Soes immers al brandstofinjectie. Nu werd vooral aandacht besteed aan rijbaarheid en controle. Ze hebben in Hamamatsu dan ook niet bepaald stilgezeten. Zo ging de compressieratio van 12.2:1 naar 12.5: 1, de nokkenastiming werd gewijzigd waardoor de vermogensafgifte constanter verloopt. Het gasklephuis (Keihin) veranderde van draairichting waardoor de mengselvorming geoptimaliseerd wordt, het vermogen steeg en de reactie op het gas werd verbeterd. Omdat de RM-Z450 nu zuiniger is, werd de tankinhoud verkleind tot 6,2 liter
De Suzuki ingenieurs hebben dus veel aandacht besteed aan het optimaliseren van de cilinderkop om zoveel mogelijk profijt te halen uit de elektronische brondstofinjectie. Hoe vertaalt zich dat alles in de praktijk? De Suzuki motor is net zoals het 2010 model héél sterk, op elk toerental. Opvallender is echter het gemak waarmee dat vermogen vrij komt. Alles gebeurt heel soepel, erg fijn om mee te rijden. Er is altijd kracht van laag tot hoog maar nooit op een aggressieve manier. Ook de prima versnellingsbak en de goed gekozen verhoudingen versterken het gevoel van gemak. Je moet jezelf er af en toe aan herinneren dat het nog veel sneller kan! De RM-Z450 voelt snel vertrouwd aan qua zitpositie en rijden kost zo weinig moeite dat je makkelijk je grenzen kan verleggen.
Samen met het rijwielgedeelte voelt deze motor aan als een heel performant pakket zonder echte tekortkomingen. Tegenover de ’10 motor is alles wat compacter geworden: de framehoogte werd lager, alles werd net iets smaller, om een zo goed mogelijke gewichtsverdeling te krijgen werd het framemateriaal optimaal verdeeld. Je kan moeilijk zeggen dat één of ander aspect er bovenuit steekt, zoals dat bij sommige van zijn concurrenten wel nadrukkelijk het geval is. De vering was eerder aan de zachte kant. Voor de doorwinterde competitierijder een verrassing, maar desondanks voelt hij prima aan. Ik durf te wedden dat Suzuki voor het meerendeel van de rijders een perfect afgeveerde motor biedt. Qua chassiswijzigingen vermelden we ook nog even het langere balhoofd en de dikkere dwarsbalk die de stijfheid moet vergroten.
Conclusie: de 2011 RM-Z 450 geeft een zeer evenwichtige indruk. Het is een motor die vergevingsgezind is, licht aanvoelt, uitstekend stuurt en ook nog eens is uitgerust met een dijk van een blok. Me gusta mucho!
TECHNISCHE SPECIFICATIES Suzuki RMZ450
MOTORTYPE: 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, ééncilinder
CILINDERINHOUD: 449cc
AANTAL KLEPPEN PER CIL. : 4
BORING X SLAG: 77,0 mm x 53,6 mm
BRANDSTOFTOEVOER: Elektronische brandstofinjectie
STARTSYSTEEM: Kickstart
TRANSMISSIE: 5 versnellingen
TOTALE LENGTE: 2.190 mm
TOTALE BREEDTE: 830 mm
TOTALE HOOGTE: 1.270 mm
RIJKLAAR GEWICHT: 113 kg
VOORWIELOPHANGING: Telescopische UPS voorvork, schroefveren, oliegevulde schokdempers, veervoorspanning
FABRIKANT/TYPE VOORVERING: Showa, in-en uitgaande demping meervoudig instelbaar
ACHTERWIELOPHANGING: Swingarm, schroefveer, oliegevulde schokdempers, veervoorspanning en in- en uitgaande demping meervoudig instelbaar
FABRIKANT/TYPE ACHTERVERING: Showa, ingaande demping op high-speed en low-speed meervoudig instelbaar
VEERWEG VOOR/ACHTER: 310 mm / 310 mm
REMMEN VOOR/ACHTER: Enkele 250 mm schijf voor / 240 mm schijf achter
BRANDSTOFTANKINHOUD: 6,2 liter
BANDEN VOOR/ACHTER: 80/100 – 21, 110/90 – 19
PRIJZEN
Prijs in Nederland: 8.499 €
Prijs in België: 8.000 €
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…
Na de aankondiging van Jeremy Seewer (30) half september heeft Ducati nu ook de komst…