Ook in september vielen er weer interessante uitspraken te noteren. Een bloemenlezing.
“Dit is de tweede keer dat ik met Ivan om een kampioenschap gevochten heb, maar in 2008 was hij minder sterk en kon ik vrij makkelijk winnen in natte, modderige omstandigheden; dit jaar was dat niet meer hetzelfde.”
Wereldkampioen Enduro2 Mika Ahola, uit Enduro Extreme september 2010
“De reden is eenvoudig: mijn opvolgers presteren minder. Bovendien praten toppers als Steve Ramon en Ken De Dycker niet zo gemakkelijk, waardoor ze in de media minder opgevoerd worden.”
Stefan Everts over de tanende populariteit van de motorcross in België, Uit de Cyclocross Special van SportWielermagazine
“Toen het nieuws in april bekend raakte, ben ik meteen met de motor van een vriend een aantal ronden op de Balenberg gaan rijden. Competitiebeestje, hé: ‘Als Sven meedoet, dan ik ook.’ Maar na een paar weken hoorde ik dat het een grap was en liet ik dat plan varen. Pas twee weken voor de cross vernam ik dat Sven het toch meende. Had ik dat eerder geweten, dan had ik zeker ook deelgenomen.”
Veldrijder Niels Albert, over de uit de hand gelopen 1 aprilgrap van Sven Nys, Stefan Everts en MXMag.be, uit de Cyclocross Special van SportWielermagazine
“Het was belangrijk voor het team en voor onze sponsors om er een Belgische topper bij te hebben. Daarom zijn we heel blij dat we De Dycker hebben kunnen strikken.”
LS Motors Honda teammanager Steven Lettani, uit Motorwereld oktober 2010
“Het EK kan deuren openen bij sponsors, want voor het BK vind je niemand. In een amateurfederatie vind je gemakkelijker sponsors en je verdient er ook meer dan in het officiële BK van de BMB. Gek, want de circuits worden elk jaar beter en ook het prijzengeld is daar wel oké. Wellicht is het omdat er slechts zes wedstrijden zijn in het Belgisch kampioenschap van de BMB.”
Kevin Fors, uit Motorwereld oktober 2010
“Er zit te veel electronica, waar we voortdurend problemen mee hebben, op deze machine, het is echt troep. Naar mijn gevoel loop de standaard motor beter dan de fabrieksversie. In het Britse kampioenschap heb ik met een standaard motor gereden en daar eindigde ik op het podium.”
Josh Coppins over de fabrieksversie van de Aprilia MXV , uit Moto Crampons september 2010
“Na veel zagen kreeg ik mijn eerste brommerke: een PW80 Yamaha, waarvan ik zeker twintig keer de demper kapot gereden heb. Drie jaar later had ik al een nieuwe motor: een Kawasaki. Ik reed zelfs even in de jeugdcompetitie, tot ik zwaar tegen de grond smakte.”
Veldrijder Niels Albert over zijn kortstondige motorcrosscarrière, uit de Cyclocross Special van SportWielermagazine
“Een geweldig idee! Zo kan men eens zien dat ook wij als meiden, zo’n modderige sport als motorcross kunnen bedrijven en er desondanks toch goed kunnen uitzien.”
Larissa Papenmeier, na de glamour fotoshoot door Willy Van Thillo, uit Moto X (D)
Ik had het in de wedstrijden liever iets beter gedaan. Maar op de SX 250 rijden heeft me wel wat publiciteit opgeleverd. Bovendien was het publiek ook geïnteresseerd, vaak juichten ze tijdens de verkenningsronde voor mij omdat ik op een tweetakt zat.”
Cédric Soubeyras, over het cultgehalte van zijn KTM SX 250, uit Moto Crampons september 2010
“Voor mijn gevoel kan ik echt niet meer doen, ik heb dit seizoen alles gegeven maar met Ahola is het niet mogelijk in de fout te gaan zonder er een zware prijs voor te betalen.”
Vice-wereldkampioen Enduro2 Ivan Cervantes, uit Enduro Extreme september 2010
“Het is België tegen de rest van de wereld: alle Belgische fans willen dat Ken De Dycker of Steve Ramon wint en niet Antonio Cairoli. Van afgunst is er weinig sprake. En als supporters dan toch iets roepen, hoor je dat niet eens door het lawaai van de motoren.”
Stefan Everts over het ontbreken van rivaliteit tussen de Belgische motorcrosstop, uit de Cyclocross Special van SportWielermagazine
Foto Credits: MXMag.be/O. Evrard, Suzuki Racing/R. Archer, ABC Communications