Mika Ahola heeft net zijn vierde E2 wereldtitel op rij gewonnen met het Team Honda HM Zanardo team. Mxmag kreeg de vliegende Fin nog net te pakken voor hij op vakantie vertrok. Het werd een gesprek over zijn nieuwe wereldtite, hoe zich wist aan te passen aan de injectie op de CRF450R en ook over zijn plannen voor volgend seizoen…
Wat betekent deze nieuwe wereldtiel voor jou persoonlijk?
Mika Ahola: ”Het wil zeggen dat ik nog steeds de beste in mijn categorie ben. Terwijl ik ondertussen toch al zesendertig jaar ben. Ik moet ook zeggen dat dit voor mij het beste seizoen uit mijn carrière was. Zeker omdat ik al zeker was van de titel met nog twee dagen te gaan!”
Een vierde wereldtitel op rij is ronduit indrukwekkend! Hoe doe je dat om toch elk seizoen weer die motivatie op te brengen?
Mika Aloha: ”Ik al genoeg pech gehad om te weten hoe belangrijk het is om te rijden in een goed team en met een goede motor. Nu heb ik ze allebei, ik ga niet stoppen totdat ik niet meer kan rijden! Ik heb elf jaar gewacht op mijn eerste wereldtitel te krijgen. Daardoor zal het toch nog een tijdje duren vooraleer ik afgestompt of voldaan geraakt door overwinningen! ”
Hoe heb je de injectie op de CRF450R ontwikkeld tijdens het afgelopen seizoen?
Mika Aloha: ”Tijdens het voorseizoen heb ik verschillende mappings voor de injectie en ontsteking uitgeprobeerd. Met de hulp van HRC (Honda Racing Corporation) in Japan, slaagde ik erin om enkele mappings te vinden die echt goed werkten. In feite was er één mapping die voldeed voor alle wedstrijden. Behalve dan voor Polen waar we in het zand moesten rijden. Voor deze GP heb ik een meer agressieve mapping gebruikt. Daardoor kwam de motor sneller uit de zandbermen. Behalve voor het blok hebben we ook veel getest onder andere met de veringen maar ook met de andere onderdelen om de juiste afstellingen te vinden voor alle soorten terreinen waarmee we tijdens het seizoen te maken hebben. Aan het eind van de rit zijn het dit soort kleine veranderingen die een groot verschil maken in de manier waarop ik kon pushen tijdens een speciale.”
Wat zijn de voordelen van benzine-inspuiting op de CRF450R?
Mika Aloha: ”We hebben enkele proeven gehad met speciales op een hoogte van meer dan 1000 m boven de zeespiegel. Dit jaar was is het de eerste keer dat ik me geen zorgen hoefde te maken over carburatieproblemen. De fiets liep altijd perfect, zonder de minste storing. Ik kon ook tijdens de race de mapping veranderen door het aansluiten van kabels en de juiste mapping op te laden die we vooraf geprogrammeerd en getest. Allemaal in een paar seconden zonder je handen vuil te maken!”
Je hebt al titels gewonnen in de E1 en E2 met Team Honda-HM-Zanardo. Wat zijn nu je doelen?
Mika Aloha: ”Mijn volgende doel is natuurlijk om de titel in de E3 te winnen tegen toppers zoals David Knight, Sébastien Guillaume en Simone Albergoni. In verloor ik de E3 titel tijdens de laatste speciale van de laatste dag met zes honderdsten van een seconde. Daarom denk ik dat het hoog tijd wordt dat ik in 2011 mijn wraak in 2011 neem!”
Wat doe je om jezelf te ontspannen tussen de wedstrijden?
Mika Aloha: “Om te ontspannen zoek ik vaak water op. Bijvoorbeeld in Azië, tijdens de vakantie ga ik ook vaak duiken. Enkele dagen in het water en ik ben alle zorgen en mijn concurrenten vergeten. Mijn andere hobby is vooral vissen. In het midden van het seizoen kan je me vaak enkele dagen aan één van de de meren in Finland vinden.”
Hoe ga je jezelf voorbereiden om een volgende titel te pakken?
Mika Aloha: ”Op dezelfde manier waarop ik me de voorbije jaren heb voorbereid. Vanaf januari zal ik in het noorden van Spanje zitten om te trainen. Van daaruit gaan we verschillende keren naar Italië om de motor in verschillende omstandigheden te testen en vooral om mijn vertrouwen in de op te bouwen. Op die manier verleg je dag na dag je grenzen zodat je klaar bent om de spéciales aan te vallen.”
Bedankt voor je tijd Mika!
Mika Aloha: “Geen probleem, tot volgend seizoen
Credit foto’s: Honda Pro Racing