Published On: 30 oktober 2010

Dag enduro fans,

Afgelopen zondag vond de finale plaats van het BK enduro . Traditiegetrouw       was deze eer weggelegd voor de MC Cadre blanc met zijn inrichting te Hautrage.

Bij het verkennen op zaterdag zag ik een proef in” lijn” in een dichtbeboste berm langs de snelweg die er ondanks de overvloedige regen redelijk bij lag.De tweede ,een “cross-proef” lag er bij als een waar slagveld er was een endurance wedstrijd aan de gang met een groot deelnemersveld en die hadden de baan omgetoverd in een groot modderveld.

Om 9 uur begonnen we er aan, voor 3 lussen van 70 km en daarna de afsluitende motorcross. Ik starte samen met Goblet, Cremer en Gauniaux. Na een 10-tal km route waren we het spoor bijster. We hadden namelijk de marshalls ingehaald die de laatste controles aan het uitvoeren waren. Die hadden onderweg al zoveel werk gehad met het plaatsen van nieuwe pijlen, waarschijnlijk weggehaald door onverdraagzame burgers. We doolden minutenlang rond, totdat we opnieuw het pad kruisten van de route. Bij het dolen werd ik aangereden door een wagen die uit een veldweg kwam.

Even dacht ik dat mijn dag erop zat maar uiteindelijk reed ik met een lichtgehavende motor en een pijnlijke enkel toch verder. Door deze akkefietjes klokte ik wel 3 minuten te laat bij het eerste checkpoint. Aangezien dit grotendeels te wijten was aan de ontbrekende wegwijzers en ik niet alleen was, werd er aangenomen dat de eerste lus geen straftijd zou aangerekend worden. Ik reed de hele dag goede tijden en rekende op een podiumplaats of een eventuele overwinning in de afsluitende cross. De cross werd uiteindelijk niet gereden door de steeds slechter wordende omstandigheden. Ik pakte bij deze beslissing zo snel mogelijk de biezen en reed naar de luchthaven waar ik in de vooravond nog vertrok richting Mexico om deel te nemen aan de “6 days”.Het is dan ook ter plaatse dat ik de uitslag vernam en hem vol onbegrip bekeek. I.p.v. de straftijden van de eerste lus te schrappen, hebben ze de 2de proef geschrapt waar eigenlijk alles correct verliep. Ondertussen werd er klacht ingediend en is de uitslag voorlopig.

Echt spijtig dat een mooi seizoen zo moet worden afgesloten. Ik hoop dat de volgende winter een oplossing kan gevonden worden om onze sport geloofwaardig te houden. In de voorlopige uitslag word ik 6de algemeen en 1ste in de E3. Als men alle proeven telt en de logica volgt werd ik 3de de blijf ik natuurlijk ook winnaar in E3.

Mijn motor deed het in deze zware omstandigheden meer dan goed. Voor het tweede jaar op rij sluit ik het seizoen af zonder opgave en bewijs hiermee nogmaals de betrouwbaarheid van de Husaberg 4takt machines.

Wim