Steven Engelen, Belgisch kampioen bij de Nationalen MX1, maakte begin 2010 samen met het KEMEA-Reytec-Yamaha team de overstap van VLM naar BMB. Het bleek een carrièrewending die hij zich niet zou beklagen.
Na het seizoen bij de Inters MX2 van VLM verruilde Steven samen met het hele KEMEA-Reytec-Yamaha team de Antwerps-Limburgse federatie voor de Belgische Motorrijdersbond. “Dat was toch wel een stap in het onbekende voor mij” vervolgt de Kempenaar. “Je kent de tegenstand nauwelijks of niet en ook de meeste circuits waren me onbekend. Het grote verschil zat toch vooral in de harde circuits. Bij VLM reden we voornamelijk op weideomlopen en dan is de overstap naar die harde circuits toch wel groot.”
Als we polsen naar wat zijn favoriete circuit dan wel was, klinkt Steven’s antwoord enigzins verrassend. “Voor mij was het mooiste circuit bij de BMB zeker Mons. Een circuit dat vrij goed aansluit met de bodemsoorten waar we in de VLM meestal op reden.” Engelen pakte in Mons, hoe kan het ook anders, beide reekszeges. En daar bleef het niet bij want de KEMEA-Reytec-Yamaha rijder schreef ook in Axel (3x), Beervelde, Wuustwezel en Pierreux beide reeksen op zijn naam. Allemaal zandcircuits, toeval of niet? “Ik zou me zelf niet durven omschrijven als een echte zandrijder” zegt Engelen bescheiden. “Een circuit als de Keiheuvel vind ik eigenlijk net iets te zwaar.” Niettemin ging de 26-jarige ook in Balen met de eindzege aan de haal. Al moest hij daar wel de tweede reeks aan Jilani Cambré laten. “Jilani Cambré was zowat de enige die mij dit jaar het vuur aan de schenen kon leggen. Kristof Loverix zag ik niet echt als een bedreiging want hij kon nooit echt de aansluiting vinden met ons” vervolgt Steven. “Na Kester had ik in het BK al een voorsprong van 100 punten op hem. Toen kreeg ik echter een blindedarmontsteking, waardoor ik vijf weken moest platte rust diende te houden. Daardoor moest ik de Belgian National in Oudenburg en de BK-wedstrijd in Tongeren laten schieten en liep ik zo’n 150 punten mis. Gelukkig kon ik in Axel en Hasselt wel starten en begon ik daardoor terug in te lopen. Maar ik heb toen wel diep in mijn krachten moeten putten. Dat maakte dat ik me in de zomer toch een aantal weken minder goed heb gevoeld.”
Uiteindelijk haalde Engelen met 20 reekszeges, 11 eindzeges en 5 tweede plaatsen, de titel bij de Nationalen MX1 binnen. Zijn eerste seizoen bij de BMB is hem dan ook uitstekend bevallen. “De sfeer op een BMB-wedstrijd vind ik toch een stuk beter. Er is geen sprake van favoritisme. Iedereen is er gelijk voor de wet. Als een GP-topper te laat in het gesloten park aankomt tijdens een BK-wedstrijd kan die net als iedereen achteraan gaan staan tijdens de start.”
Ondertussen is de aanloop naar het seizoen 2011 al begonnen. Engelen moet als kampioen bij de Nationalen MX1 verplicht de stap naar de Inters Open zetten. Een stap die me echter niet lijkt af te schrikken. “Het feit dat we in 2011 gewoon 20 minuten + 1 ronde zullen rijden in het BK, maakt de overstap toch wat minder groot. Echt afgelijnde ambities heb ik niet volgend jaar, ik wil wel gewoon blijven doorgroeien. Om dat te bewerkstelligen rijd ik samen met teamgenoot Jimmy Huysmans ook het ONK MX1.”
Voor Engelen begint het seizoen 2011 al tijdens het derde weekend van januari. “Ik rijd al jaren mee in de Supercross van Goes. Dus ook nu in januari. Ik start er gewoon in de MX1 klasse. Voor mij is een weekendje crossen in de Zeelandhallen een uitstekende manier om het seizoen 2011 mee te beginnen” besluit Steven.
Foto Credits: KEMEA-Reytec-Yamaha, Photo Impact/Michel Hennebert, Plan-B Photography
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…