Voor veel rijders en fans in Nederland en België is de SX van Goes de eerste grote afspraak van het nieuwe seizoen. Enkele dagen voor het geweld in de Zeelandhallen weer losbarst, sprak Motocrossmag met de enthousiaste én ervaren organisator Stefanie van de Meeberg van de SMZ.
Wanneer begint Stichting Motorsport Zeeland met de voorbereidingen voor de Supercross?
Stefanie van de Meeberg: “Begin september starten we met de voorbereidingen, de eerste bestuursvergaderingen en zo. Dan zijn ook de onderhandelingen met de Zeelandhallen weer achter de rug want die doen we meteen na elke editie. Tien dagen voor het evenement hangen we licht en geluid in de hal, de tribunes worden er in gezet en er wordt begonnen met grond naar binnen te rijden. Dan wordt de baan zelf aangelegd, daar hebben we een 4-tal machinisten die op de grote machines rijden, een drietal kleine kraanmachinistjes en tussen de wedstrijden zijn er ook 12 mensen die met de schep de baan onderhouden. Tijdens het weekend zelf zijn er een 150 mensen aan de slag om de wedstrijd in goede banen te leiden; beveiliging, onderhoud van de baan, KNMV-mensen, noem maar op.”
Jullie huren de Zeelandhallen in totaal veertien dagen, voor de op-en afbouw en de trainingsweek. Dat moet een fortuin kosten?
Stefanie van de Meeberg: “Dat is ook zo. Als je voor een andere functie de prijs opvraagt voor de huur van de Zeelandhallen is de kostprijs 1 euro per vierkante meter per dag. De Noordzeehal die wij huren is 5000 vierkante meter. Vermenigvuldig dat met 14 en je krijgt een gigantisch bedrag. Gelukkig hebben we el een mooie deal per vierkante meter omdat we de hal voor zo lang huren. Na zo’n lange en prettige samenwerking ziet iedereen ook het belang van de Supercross in.”
Typisch in Goes is ook de trainingsweek, hoe zijn jullie daar bij gekomen?
Stefanie van de Meeberg: “Dat hebben we gedaan om de veiligheid te verhogen. Er zijn een aantal jaren geweest met behoorlijk veel ongelukken; sommige niet zo erg tot rugletsel. We hebben dan samen met de gemeente besloten om daar wat aan te doen. Tot een jaar of tien terug was er bijna geen supercross in Nederland en dus ook geen gelegenheid om op indoortechnieken te oefenen. Je merkt toch een verschil nadat een rijder eerst heeft kunnen trainen.”
In tegenstelling tot in België gaat het de indoorwedstrijden in Nederland voor de wind?
Stefanie van de Meeberg: “De laatste jaren zijn er inderdaad steeds enkele organisatoren bijgekomen. Schijndel heeft de langset traditie, zij waren toe aan de 26ste editie. Dat is in een manege, een heel andere accommodatie dan bij ons. In het NEC in Maastricht werd er vroeger ook gereden, maar om financiële redenen was het snel gedaan. In de MON heb je dan nog Hardenberg, je hebt Winschoten, Zwolle was vorig jaar een primeur en die gaan nu naar Appeldoorn. Het leeft zeker en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Eigenlijk zou dat toch ook in België moeten kunnen, want daar is toch veel crosshistorie! Dat begrijp ik eigenlijk niet. Mijn persoonlijke droom is om toch nog een keer kijken of het ook nog in België mogelijk is! Al is het Sportpaleis vullen misschien net iets te ambitieus…”
Er komen geen wereldsterren naar Goes, maar jullie formule werkt perfect: een prima aangelegde baan, rijgelegenheid voor iedereen en in de Inter klasse jonge mannen die er voor willen knokken en snelle amateurs die zich willen amuseren.
Stefanie van de Meeberg: “Dat is absoluut een bewuste keuze. Aan startgeld betalen wij helemaal niets. Wij hebben een leuke prijzenpot en daar moeten de mannen voor komen rijden. oor de rest is het vrij kleinschalig, Zo blijft het te behappen, al moet ik zeggen dat we zelfs dan met een budget van rond de 100.000 euro werken! Wij doen het met jonge rijders, de mannen van het Duitse SX2 kampioenschap, veel Belgische piloten in de Inter klasse ook dit jaar en vooral rijders die veel zin hebben. Wij hebben ook ooit startgeld betaald, maar dat is een koehandel. Wie de beste praat heeft die krijgt het meeste geld, of die het nu waard is of niet. Dat is gewoon niet goed. Een Belgische GP-rijder die toen nog niets had bewezen op het hoogste niveau wilde al 3.000 euro. Waar baseer je zoiets ? Dat kan niet, daarom hebben we besloten om het om te gooien met een hogere prijzenpot. De winnar van de finale op zaterdag krijgt 1250 euro, de nummer 12 heeft nog altijdd 100 euro in de finale. Vrijdag rijden ze series en dat wordt gebruikt voor de tussenstand en daar gaan ze op zaterdag mee verder. Ook in die series kan de winnaar nog 200 euro extra verdienen. Als je al je series en de finale wint ga je met dik 2000 euro naar huis over het weekend!”
Jullie hebben uitstekende SX-grond daar in Goes, waar komt die vandaan en wie ontwerpt de baan?
Stefanie van de Meeberg: “Dat is steeds dezelfde grond! Hij wordt vlak bij de hallen bewaard, aan de overkant ligt een heel grote bult grond met een zeil over. Origineel kwam die grond uit Limburg en die gaat ondertussen al 19 jaar mee. Het is Limburgse leem, ideale grond dus voor een indoorbaan. Eddy Eversdijk tekent de baan uit en dit jaar heeft Rinus van de Ven daarbij geholpen. Eddy Hemelshoet (ook een van drijvende krachten achter het Finlandcircuit Westdorpe) heeft het de eerste edities gezien en die heeft de baan ook ontworpen tot hij is ziek geworden. Van overal kan je wel iets leren voor zo’n baan: veel kijken naar filmpjes op internet, zelf wedstrijden bezoeken en dan kom je er van zelf wel!
Het uitgangspunt bij de baan was om iets nieuws te proberen. We streven er ook altijd naar om ‘m wat langer te maken. Dat is nu gelukt door ook het startveld te gebruiken als baan. Op die manier hebben we 60 meter meer.”
De motoren zijn in de loop der jaren wel veranderd, nu zijn het bijna allemaal viertakten. Heeft dat invloed op de aanleg van de baan?
Stefanie van de Meeberg: “De baan is niet moeilijker geworden, we proberen het voor iedereen aan te leggen. De motoren zijn wel harder gaan rijden, tegenover vroeger is de baan is wel ritmischer geworden, minder tafelbergen en meer dubbels en tripples. Je hebt nu binnen- en buitenlijnen vroeger moest het ook allemaal hoge sprongen zijn, het is vloeiender nu.”
Hoe zijn jullie ingeburgerd tegenover andere topsportevenementen in Zeeland?
Stefanie van de Meeberg: “Daarin hebben we zeker onze plaats verdiend. Binnen de provincie heeft de Supercross een bijzondere rol en we worden ook heel erg in gesteund door de provincie. Vooral omdat het een evenement met internationale uitstraling is. Heel veel andere evenementen zijn er ook niet meer, voor ons zat er nog een groot indoor paardenconcours, en dat is nu ook al weer een jaar of vijf geleden. Ons deelnemersveld is ook heel internationaal: Belgë, Denemarken, Duitsland, Estland Frankrijk, Groot-Brittannië, Zuid-Afrika.”
Welke edities zijn jou bijgebleven, wat zijn de mooiste herinneringen?
Stefanie van de Meeberg: “2008 was heel mooi, het jaar dat Marco Stallman won. Marco had het al zo vaak geprobeerd en het was heel dikwijls nét niet. Toen het dan wel lukte, was dat fantastisch. Een van de oudere edities (2005) was toen Lewis Gregory won, als tweede stond toen Richard Fitch op het podium. Daar denk ik met plezier aan terug ook al is Richard later overleden. Voor de rest is er me niets speciaal bijgebleven als organisator heb je ook niet veel tijd om naar de wedstrijden te kijken, daarom denk ik eerder aan dingetjes die beter konden! Maar in het algemeen zijn het stuk voor stuk leuke wedstrijden geweest!”
Jullie moeten het helaas zonder lokale helden doen dit jaar, geen Marco Stallman, noch Rinus Van de Ven?
Stefanie van de Meeberg: “Vorig jaar hebben we afscheid genomen van Marco en nu van Rinus. Dat is niet leuk, maar op een gegeven moment kan het niet anders natuurlijk. Rinus’ crosscarrière is over zo simpel is het, daar kan je niet anders dan begrip voor opbrengen. Als organisatie doet ons dat heel veel pijn eigenlijk dat zo’n goede lokale jongens er niet meer bij zijn. Een andere vast waarde is Jurgen Wybo, die zijn wel heel graag komen. We hopen dat Jurgen er toch nog een aantal jaartjes kan bij zijn! Het is ook wel heel fijn dat Marco en Rinus zich willen inzetten voor de trainingsweek.”
Vroeger zat Goes in het het ONK Supercross, nu niet meer. Waarom is dat?
Stefanie van de Meeberg: “Wij hebben dat als Goes afgekapt omdat er te veel verschillen zijn tussen de verschillende SX wedstrijden onderling om een ONK te rijden. Bij ons moeten ze zestien ronden rijden in de finale, in Winschoten twee weken terug waren er 24 ronden, Schijndel is weer heel anders, Hardenberg is een MON wedstrijd wat toch weer anders is dan een KNMV-organisatie. Als we met z’n allen voor iedereen het zelfde programma voorschrijven kan het wel een waardig ONK worden, daar willen we graag naar toe.”
In Estland hebben ze zelfs een vaste indoor accommodatie zie je dat ooit in Nederland gebeuren?
Stefanie van de Meeberg: “Dat zou fantastisch zijn, dàt is nog zo’n droom! Of dat ooit lukt is een andere vraag. Het zal in ieder geval niet in de Zeelandhallen zijn. Hopelijk krijg ik ooit de kans om zo’n hal te exploiteren voor indoorcross.”
Wie zie jij als de voornaamste kandidaat-winnaars?
Stefanie van de Meeberg: “Ik hoop persoonlijk dat het Jack Brunell gaat worden, Adam Chatfield en Ashley Greedy zullen wel zware klanten worden. En Ashley is natuurlijk ook pas Duits SX2 kampioen geworden. Dominique Thury en Jurgen Wybo maken ook zeker kans. Niet te vergeten bovendien: Jurgen kan het record van drie overwinningen op naam van Jimmy Verburgh verbreken. Wat Mike Kras kan brengen, moeten we nog even afwachten. Hij is niet helemaal fit, hij heeft in Winschoten eeen scheur opgelopen in zijn ellebooggewricht, maar hij is deze week wel komen trainen. Van Nederlandse zijde heeft ook Jeffrey Meurs al heel leuke dingen laten zien, Maurice Klijn kan het ook wel en Mike Van den Boogaert (op de introfoto) heeft zich in Winschoten nog laten opmerken. En verrassingen heb je altijd. Supercross is een spelletje waar maar ietss hoeft te gebeuren en alles staat op z’n kop!”
We zijn rond met de vragen Stefanie, heb je hier nog iets aan toe te voegen?
Stefanie van de Meeberg: “Ik wil al mijn bestuursleden bedanken, die hebben de afgelopen dagen met hart en ziel gewerkt en dat zal ook dit weekend zo zijn! Verder wil ik de rijders en het publiek oproepen om er samen een heel mooie wedstrijd van te maken. Tot in Goes!”
Credit foto’s: Ronnysfoto
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…