Nick Kouwenberg (19) uit het Brabantse Elshout maakte dit seizoen zijn debuut in het WK MX2. Het werd een interessant leerjaar waarin hij in Lommel z’n eerste punten liet optekenen. De voorbije winter liet hij degelijke prestaties optekenen in de Duitse Supercrossen. Dit seizoen zal hij trouwens vaker in Duitsland aan het werk zijn want Kouwenberg gaat voor het Hannamax-Castrol Powerweb1 team uitkomen in de ADAC MX Masters. Eerst wacht hem nog een avontuur in de VS!
Je gaat begin volgende maand enkele SX-wedstrijden meedoen in de States. Hoe ben je daar bij gekomen?
Nick Kouwenberg: “Dat klopt, ik ga ginder drie races doen: Atlanta, Daytona en Jacksonville. In Duitsland heb ik Amerikanen leren kennen en zij dachten dat ik wel geschikt was het daar eens te proberen. Ik ga dus samen met mijn vader en Roel Claessens eerst naar die mensen in Florida en van daaruit pik ik enkele East-Coast wedstrijden mee. Gary Buecker, heeft mij aan verdere contacten geholpen. Hij heeft ook voor een motor, een trailer en zo geregeld. Ik heb mezelf ingeschreven voor die drie wedstrijden, maar dat bleek gelukkig niet zo’n probleem omdat ik GP-punten had.”
Voel je je nou meer thuis in SX?
Nick Kouwenberg: “Nee, nee zeker niet. Het is gewoon een super ervaring waaruit je veel van kan opsteken voor outdoor. Zelf had ik een tijdje geleden gezegd dat ik niet meer zou supercrossen, daar ben ik van terug gekomen. Elke keer heb ik er nu heel veel van geleerd, hoe vaker ik het doe, hoe makkelijker en hoe veiliger. Nu heb ik het goed onder controle en wil ik er ook nog wel in verder gaan.”
Deze winter heb je wel een mooie stap vooruit gezet indoor?
Nick Kouwenberg: “ Ik ben er pas vorig jaar mee begonnen. Dan heb ik die kans gekregen om in Duitsland te rijden, maar in het begin kon ik het tempo jammer genoeg niet aan. Deze winter wilde ik terugkomen en laten zien wat ik kon. Dat is gelukt, elke keer kon ik me kwalificeren behalve de laatste twee dagen in Dortmund waarik geblesseerd wad geraakt in de vrije training.“
Wat staat er verder op het programma?
Nick Kouwenberg: “De ADAC’s zijn heel belangrijk voor Castrol en daarnaast ga ik ook op mijn eentje naar de MX2 GP’s. We wachten nog op een bevestiging, maar als dat niet lukt ga ik met wildcards van start in enkele GP’s. De bal is nu aan het rollen gegaan in de GP’s, als je er dan een jaar tussenuit gaat wordt het te laat. Dan is het ook weer moeilijker om er tussen te komen. Nu kan ik er ook nog veel van leren.”
Waar mik je dan op in de GP’s dit jaar?
Nick Kouwenberg: “In het zand wil ik toch tussen plaats 10 en 15 kunnen rijden. Op de harde banen wil ik zoveel mogelijk punten pakken. Dat moet kunnen als alles mee zit, als ik fit ben en als ik het juiste gevoel heb. Voor mij was 2010 een leerjaar waarin ik het jammer genoeg niet kon afmaken door allerlei blessures: ik heb mijn sleutelbeen gebroken en vaak moest ik van bij de start in de achtervolging. Het tempo was er wel maar er waren te veel alsen om regelmatig te scoren; als ik niet viel of als mijn start beter had geweest zat er meer in. Alleen in Lommel is het dan wel gelopen zoals ik wilde.”
Hoe zit het met de ONK’s?
Nick Kouwenberg: “Ik kan niet deelnemen aan alle ONK’s omdat het moeilijk te combineren is als ik alle ADAC’s en alle GP’s ga doen. Ik ben wel van plan om er enkele te doen. In Duitsland ga ik in de Open klasse rijden bij de Masters. In eerste instantie wil ik daar vooral vlot kwalificeren en zoveel mogelijk punten pakken, het niveau in Duitsland is best hoog. Waarschijnlijk rijd ik daar met de MX2 motor, maar als Castrol een 350 ter beschikking kan stellen dan ga ik 350 rijden.”
Credit foto’s: Hannamax-Castrol Powerweb1 team, Ronsfoto