Published On: 11 april 2011

Clément Desalle, Rockstar Suzuki, (2-1, GP-winnaar):
“Ik ben heel blij met deze overwinning en natuurlijk is het heel cool om hier te winnen, maar dit is nog maar de eerste GP. Het seizoen is nog erg lang. Aan het eind van de eerste manche maakte ik een fout toen ik van lijn veranderde. Ik zat met mijn gedachten al bij de tweede manche. De schans lag helemaal anders aan die kant van de baan, waardoor ik naast het circuit terechtkwam. Bovendien was de achterrem ook helemaal weg. Ik had het wellicht geen ronde langer uitgehouden. Steven reed erg hard en een hele dag heel sterk. Het was goed om hier vandaag te winnen.”

Steven Frossard, Monster Energy Yamaha (1-2, tweede)
“Ik voel me echt goed op de motor en een 450 ligt me gewoon beter. In de eerste manche had ik echt een goede start. Daarna was het makkelijk om een voorsprong van een paar seconden op te bouwen. In de tweede manche was dat helemaal niet het geval, toen was mijn start niet zo geweldig. Ik ging Clement voorbij en had een voorsprong van vier seconden tot ik een fout maakte. Mijn fysieke conditie was erg goed en dat liet me toe om tot in tweede positie terug te komen en alsnog voor de overwinning mee te spelen.  Toen maakte ik een foutje waardoor ik een halve seconde verloor. Ergens wist ik wel dat ik deze snelheid zou aankunnen want gedurende de hele winter hadden we met het team hard gewerkt.”

Jonathan Barragan, Kawasaki Racing Team (6-3, derde)
“Op zaterdag voelde ik me niet echt comfortabel. Het circuit was te stoffig en te snel. Vannacht heb ik veel aan de juiste rijlijnen liggen denken en vandaag voelde ik me al een heel stuk beter. Het circuit was goed geprepareerd, ik kon goede sporen vinden en heb van beide manches genoten. Ik had nochtans geen goede startpositie want ik was op zaterdag maar 14e in de kwalificatierace. Maar ik slaagde er toch in om bij de starts telkens in de top-10 de eerste bocht in te draaien. Eigenlijk was ik al blij met mijn zesde plaats in de eerste manche maar in de tweede manche kon ik zelfs een ronde leiden. Ik ben nog steeds in trainingsopbouw nadat ik in 2010 het seizoen grotendeels diende te missen. Daardoor was ik best tevreden met een derde plaats op mijn eerste GP-podium in bijna twee jaar. Ik bedank het team, mijn sponsors, mijn familie en mijn mechanieker voor de steun die ze mij zijn blijven geven tijdens die moeilijke periode. Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer podiums zitten aan te komen dit jaar.”

 

Max Nagl, Red Bull Teka KTM (3-6, vierde)
“Ik was een beetje teleurgesteld omdat ik op een puntje na het podium miste. Maar in de optiek van het kampioenschap zijn de punten wel oké. Ik ben blij dat het zo goed loopt met de 350 en ik denk dat het nog beter zal lopen wanneer ik iets meer wedstrijden heb gereden. De volgende wedstrijd is in het zand in Valkenswaard. Dat is dichtbij mijn woonplaats en ik hou wel van het circuit. Vorig jaar deed ik het zeker niet slecht daar, dus vermoed ik dat het een goede GP zal worden.”

Rui Goncalves, Honda World Motocross (5-8, vijfde)
“Ik voelde me goed op de motor en heb genoten van het racen. Ik wist dat de start cruciaal zou zijn. In de eerste reeks had ik dan ook een goede. Net toen ik me klaarmaakte om Cairoli voorbij te gaan knalde ik tegen een gevallen rijder op. Dat haalde me uit mijn ritme. Naar het eind van de manche hervond ik het juiste ritme. In de tweede manche was mijn start nog beter en daar maakte ik gebruik van om als 5e te finishen. Ik ben tevreden over mijn rijden en met de 5e plaats overall.”

Evgeny Bobryshev, Honda World Motocross (12-4, zesde)
“De eerste manche was niet goed. Ik crashte en verloor veel plaatsen waardoor ik veel punten moest prijsgeven. In de tweede reeks was ik meer gefocust maar in de aanvangsfase had ik moeite om de juiste lijnen te vinden en in mijn ritme te komen. Toen ik mijn ritme eindelijk gevonden had kon ik de gasten die mij in de openingsfase waren voorbijgegaan terug inhalen, waardoor ik nog vierde werd. Daar ben ik echt tevreden over maar ik heb het gevoel dat ik ook in de eerste reeks in de top vijf had moeten zitten.”

Kevin Strijbos, Delta Hens Suzuki (9-7, zevende)
“Ik had een goede reactie achter het starthek, pakte de kopstart. De koppositie was ik echter al snel kwijt. Ik reed te gespannen rond en kreeg last van mijn armen. Het was moeilijk om in het juiste ritme te komen. Halfweg de manche lukte dat wel mijn rondetijden werden sneller en ik kon terug plaatsen goed maken waardoor ik als 9e werd afgevlagd. In de tweede manche was ik tijdens de start betrokken bij de crash van Philippaerts. Ik stond even helemaal stil en moest als één van de laatsten weer de baan op. Toen ben ik aan een echte inhaalrace begonnen. Na een ronde lag ik al 28e, de ronde nadien zelfs 15e. Ik kon nog opklimmen naar een 7e plaats een zo kwam ik ook over de finish. Ik wil graag mijn mechanieker Gino bedanken die zijn steentje heeft bijgedragen aan mijn prestaties.”

 

Davide Guarneri, Rockstar Bud Racing Kawasaki (5-11, achtste)
“Ik was aangenaam verrast toen ik gisteren tijdens de prekwalificatietraining de pole positie pakte. Zeker nu er zoveel snelle rijders in de MX1 zitten. Dat resultaat gaf me alvast zelfvertrouwen en extra motivatie voor de manches vandaag. Ik had een goede start in de eerste manche en lag zowat de hele tijd in de clinch met Philippaerts om als vijfde over de meet te gaan. In de tweede race had ik een betere start maar Philippaerts ging vlak voor me neer in de eerste bocht. Ik kon geen kant meer op en verloor kostbare tijd. Toch kon ik nog terug rijden naar een achtste plaats al had ik meer problemen met het circuit in deze wedstrijd. Er waren meer kuilen en diepere sporen en mijn lijnen waren niet zo goed als eerder op de dag. In de laatste tien minuten begon ik moe te worden en maakte ik een fout in de waves section. Dat zou me drie plaatsen kosten.  Maar een zevende plaats in de WK-tussenstand is alvast een goede uitgangspositie.”

Antonio Cairoli, Red Bull Teka KTM (7-10, negende)

 

Cairoli keek zorgelijk het was dan ook geen goede GP voor de wereldkampioen MX1.

Cairoli keek zorgelijk het was dan ook geen goede GP voor de wereldkampioen MX1.

“De start is erg belangrijk hier in Bulgarije omdat inhalen gewoon moeilijk is op dit circuit. Gisteren viel het wel mee voor mij maar vandaag had ik een erg slechte start in de eerste manche. Ik probeerde zoveel mogelijk rijders inhalen en toen ik op de vijfde plaats hing heb ik mijn knie bezeerd bij een inhaalpoging op Goncalves. Het is de knie die ik eerder al brak dus was ik wel bezorgd. Het deed pijn waardoor ik het tempo wat liet zakken en als zevende finishte. Tussen de manches in maakte ik een afspraak met mijn dokter. Ondertussen begon mijn knie beter aan te voelen zodat ik toch in de tweede manche kon meerijden. Mijn start was dit keer beter en ik pakte zelfs bijna de holeshot. Toen crashte Philippaerts vlak voor me en kon ik hem niet ontwijken. Vanaf de 20e of 21e plaats haastte ik me voorwaarts tot ik tiende hing. Ik probeerde in de laatste ronde nog als negende te eindigen, maar slaagde daar niet in.”

David Philippaerts, Monster Energy Yamaha (4-14, tiende)
“Mijn eerste manche was goed, maar ik crashte bij de start van de tweede en maakte daarna nog een fout toen mijn achterwiel plots uitbrak. Ik ging als laatste terug op pad en gaf het volle pond. Mijn rondetijden waren echter niet zo goed als tijdens de eerste manche. Eigenlijk denk ik dat ik vandaag goed genoeg was voor een top 4 finish, wat een goed resultaat was geweest gezien de moeilijkheidsgraad van het circuit. Ik hou wel van dit circuit maar er waren andere rijders die sneller waren vandaag. Vanaf nu kijk ik vooruit naar Valkenswaard en moeten we aan de starts werken.”

Xavier Boog, Kawasaki Racing Team (11-8, elfde)
“Ik ben niet echt tevreden met mijn resultaten omdat ik het gewoon beter had verwacht. Ik had twee keer een goede start maar ik kon geen goed ritme vinden in de eerste ronden en dat kostte me telkens plaatsen. In de eerste manche begon ik in het ritme van de rijders voor me te rijden en dat is altijd een fout. De tweede manche liep beter, al maakte ik verschillende kleine foutjes. Ik ga me nu samen met het team voorbereiden op de GP in Valkenswaard. Het mag dan wel in Nederland zijn, het zand is er niet echt diep en ik hou er wel van om daar te rijden.”

Steve Ramon, Rockstar Suzuki (10-12, twaalfde):
“Ik had vandaag dezelfde problemen als op zaterdag: zeker tijdens de eerste manche had ik last van opgepompte armen. Zo kon ik niet doordrukken en ook het circuit was niet bepaald makkelijk. Ik been sinds woensdag ziek geweest en ik voelde aan mijn spieren dat ik niet volledig fit was.  Bovendien hadden we wat problemen met de afstelling, ik heb er dus maar het beste van proberen te maken. Ik was overigens niet de enige met problemen, want toen Cairoli aan mij voorbij kwam, reed hij nauwelijks sneller. Het was een slechte dag maar toch heb ik de schade nog weten te beperken. Op naar de volgende GP!”

Anthony Boissière, Monster Energy Yamaha (15-13, dertiende)
“Ik crashte in de openingsronde van de eerste manche en daarna was het moeilijk om terug te komen. Het circuit was snel en ik kon amper het verschil maken, hoe hard ik ook probeerde te gaan. Vijftiende in de eerste manche was niet echt een goed resultaat maar het rijden zat goed. De tweede manche was beter maar tegen het eind aan begon ik wat moe te worden. Als ik de resultaten bekijk zijn die niet echt schitterend maar ik heb punten gescoord. Tijdens de komende GP’s probeer ik er meer te scoren.”

 

Shaun Simpson, LS Racing Honda (13-16, veertiende)
“Sevlievo behoort zeker niet tot mijn favoriete circuits omdat het snel is en vol putten ligt. Ik vind het niet echt leuk om te rijden. Tijdens de kwalificatiewedstrijd had ik wat last van opgepompte armen, maar ik was blij met mijn snelheid. Ook tijdens beide trainingen en in de warm-up zat ik er goed bij. Met een betere start was ik in de twee races in staat geweest om in de top 10 te rijden, dat was mijn doel vooraf. Ik verknalde zelf mijn start in de eerste reeks en in de tweede crashte Philippaerts vlak voor me in de eerste bocht en kon ik nergens heen! De hele wedstrijd ben ik blijven knokken en ik denk dat mijn voorlaatste ronde mijn snelste was. Het duurde gewoon te lang om me aan te passen aan het circuit. Ik verwacht in ieder geval meer van Valkenswaard, maar er waren zeker enkele positieve punten dit weekend.”

Voor Ken De Dycker werd het een GP om zo vlug mogelijk te vergeten.

Voor Ken De Dycker werd het een GP om zo vlug mogelijk te vergeten.

Ken De Dycker, LS Racing Honda (22 -17, negentiende)
“Het was een moeilijke GP en een slechte start van het jaar! We hadden op zaterdag bijna de hele dag problemen met de motor en  in de kwalificatierace gaf hij drie ronden voor het einde de geest. Gelukkig hebben we het probleem kunnen oplossen. Daardoor moest ik wel helemaal aan de buiten kant vertrekken, terwijl net hier de starts zo belangrijk zijn. Na mijn crash in de tweede ronde was het moeilijk om terug te komen. In de tweede race was ik weer slecht weg, daarna was er het probleem met mijn bril… Zowat alles wat kon fout lopen, liep dit weekend fout. We zullen Sevlievo maar snel achter ons laten, ik kijk nu al uit naar de volgende GP.”

Marc de Reuver, Van Beers Racing Yamaha (18-25, eenentwintigste)
“Ik ging slecht van start in de eerste reeks maar daarna heb ik een constant ritme aangehouden waardoor ik terug aansluiting kreeg met de top-20. Toen hing ik lang 19e tot ik in de slotfase de rijder voor me nog wist te verschalken. In de tweede reeks crashte ik toen ik op de vijftiende plaats lag. Daardoor verloor ik zoveel tijd dat ik me niet meer in de punten wist te rijden.”

Yentel Martens, Nestaan JM Racing KTM (19-DNF , tweeëntwintigste)
“De eerste manche was vrij goed, ik werd 19e en scoorde twee punten. In de tweede manche moest ik na een paar ronden de strijd staken toen ik mijn voet had verstuikt.”

Jeremy Delincé, Diga Racing KTM (26 -DNF, negentwintigste)
“In de eerste manche kwam ik na de openingsronde in 27e positie door. Daarna zakte ik verder weg en werd ik uiteindelijk 26e. In de tweede reeks leek het aanvankelijk beter te gaan ik kwam als 18e door na de 1e ronde. Daarna kon ik nog twee plaatsen opschuiven. Toen werd ik echter door Graeme Irwin en Matthias Walkner voorbijgegaan. Na een crash in de eindfase van de manche gaf ik de strijd op.”

Herjan Brakke, Van Beers Racing Yamaha ( 24-DNF , tweeëndertigste)
“In de eerste manche reed ik aanvankelijk in de punten. Het tempo bleek te hoog en dus zakte ik terug naar de 24e plaats. De tweede manche werd een maat voor niets: ik crashte in de openingsronde en moest daarna met een beschadigde motor opgeven.”

Foto Credits: Suzuki Racing/Ray Archer, LS Racing Honda/CDS Images, KTM Images/Ray Archer