Published On: 19 april 2011

Gelukkig gaat spelen sneller dan schrijven! Enkele weken terug kregen we de kans om de nieuwste versie van MX Vs. ATV, genaamd Alive aan de tand te voelen in Parijs. Nu is MX Vs. ATV al geruime tijd ons geliefkoosde excuus waarom deadlines veel te kort zijn, maar nu viel deze preview van Alive (dank u THQ!) echt wel op een slecht moment tussen enkele buitenlandse trips, de eerste GP en met het eerste BK in aantocht.

Shame on us, want met 10 miljoen verkochte exemplaren is deze gamefranchise een begrip geworden onder mx-fans. Net zoals jullie waren we razend benieuwd hoe deze MX vs. ATV er uitziet en vooral hoe speelt-ie? Toen de vorige versie, MX vs. ATV Reflex, uitkwam waren we erg onder de indruk van de graphics en vooral van de manier waarop het MX-gevoel werd opgeroepen. In Reflex kreeg je ronde na ronde te maken met veranderingen in de baan; zowel voor de sporen als bermen. Typisch voor de vorige versie was ook de slimme manier om je motor te besturen, niet alleen door het stuur te bewegen maar ook door je lichaamsgewicht te verplaatsen. Dat was de zogenaamde Reflex, zeg maar het tegensturen en anticiperen.

Méér realisme, méér actie, méér fun!

Allemaal leuke dingen voor de mensen dus. In Alive gooien de makers, Rainbow Studio, er nog een flinke schep bovenop. De motoren, de tracks en de uitrustingen worden nog realistischer, terwijl ook het spelen zelf verder werd verfijnd. Doordat je bij lijf-aan-lijf duels de concurrentie (en hun ellebogen) ‘voelt ‘en je echt je evenwicht kan verliezen, werd de spelsensatie alleen maar intenser. Dat is een enorm pluspunt zeker gezien de verregaande online integratie waardoor je de baan op kan met jouw vrienden thuis of riders vanuit de hele wereld. Via dat online gedeelte zal je ook nog véél verder kunnen bouwen om van Alive jouw ultieme MX-ervaring te maken; bijkomende tracks, nieuwe parts, nieuwe gear… allemaal realistisch want in samenwerking met merken zoals Suzuki, O’Neal, Fox, RG3 Suspenion, No Fear, Spy, Troy Lee Designs, Red Bull, Race Tech, Alpinestars, Answer, Smith optics, TCX. ..

MX vs. ATV Alive is nog steeds geen simulator, noch een gesimplificeerde arcadegame. De makers streven ernaar het beste wat motorcross en supercross te bieden hebben in een computerspel gieten. Daar zijn ze –in zo ver we dat tijdens onze eerste (korte) gamesessie met Alive konden vaststellen- uitstekend gelukt.  Je voelt echt hoe de motor beweegt en je moet nog meer dan ooit flink aan de bak om de pees er op te leggen. De knappe decors, de aandacht voor detail, verandering van licht naar donker (wie in de zomer van in het openveld het bos induikt, zal dit zeker herkennen) werden allemaal heel netjes verwerkt. Ook de aanwezigheid van een indrukwekkende rij sterpiloten maakte MX Vs. ATV Alive des te leuker: James Stewart, Ken Roczen, Trey Canard, Josh Grant, Josh Hill, Mike Alessi, Nick Wey, Tyla Rattray, Kyle Chisholm, Tommy Hahn, Tarah Geiger, Ashley Fiolek, Justin Brayton, Blake Baggett, Austin Stroupe, Josh Hasen, Matt Boni, Cole Seeley, Wil Hahn, Davi Millsaps enzovoort.

Je hebt het al begrepen: we kunnen nauwelijks wachten om de volledige versie van dit spel in handen te krijgen! Zeker omdat de ontwikkelaars nog niet al hun geheimen prijs gaven tijdens deze preview. Zo maakt ook een track genaamd ‘The French chateau’ zijn opwachting en die baan is geïnspireerd op de legendarische Citadel van Namen.
Positief is in ieder geval dat uitgever THQ besliste om de nieuwste MX vs. ATV te lanceren aan een democratische prijs van 40 euro. Alive zal beschikbaar zijn voor Xbox360 en PlayStation3 en ligt vanaf 13 mei in de winkel. De komende weken brengen we nog veel meer nieuws over deze niet te missen toprelease!

Credit foto’s: THQ