Hoeft het nog gezegd dat motorcross in de lift zit in Duitsland? Met Max Nagl en Ken Roczen hebben onze Oosterburen twee absolute wereldtoppers en sinds dit jaar prijken er twee Duitse GP’s op de WK-kalender.
Het lijkt op het eerste zicht niet zo evident dat een racecircuit als de Lausitzring investeert in een permanent motorcrosscircuit. Oorspronkelijk werd de Lausitzring, de enige full-size oval op het Europese vasteland, gebouwd met het oog op Indycar wedstrijden. Die droom bleek geen lang leven beschoren en sindsdien heeft het circuit in het Oosten van Duitsland de grootste moeite om internationale herkenning te vinden.
Maar sinds de komst van de nieuwe manager, voormalig Suzuki Duitsland baas Bert Poensgen, lijkt er een nieuwe wind te waaien over de Lausitzring. Onder Poensgen diversifieerde men het aanbod aan wedstrijden en begon men ook meer de kaart van de motorsportbeoefenaars zelf te trekken. En daar kadert een permanent state of the art motorcrosscircuit natuurlijk uitstekend in. Het circuit krijgt overigens een Belgisch tintje want Freddy Verherstraeten staat in voor het ontwerp en de aanleg ervan.
Pittig detail: Lausitzring CEO Bert Poensgen is de man die Ken Roczen’s carrière in een stroomversnelling bracht. Nu nog steeds is Poensgen Roczen’s persoonlijke manager. Het lijkt ons dan ook niet ondenkbeeldig dat de Lausitzring in de komende jaren weleens het toneel zou kunnen zijn van de Motocross of Nations. Indien er niet vlug duidelijkheid komt rond de MXoN in Lommel zou dat al in 2012 kunnen zijn….
Foto Credit: KTM Images/Hoppenworld