Als de twee eerste MX2 GP’s een indicatie gaven over het verdere verloop van het kampioenschap, dan mogen we ons allicht aan een titelstrijd tussen wapenbroeders Ken Roczen en Jeffrey Herlings verwachten.
Toegegeven, ook Tommy Searle maakte in beide GP’s een goede indruk. Maar Searle kon in Bulgarije nooit het tempo van Roczen aan en in Valkenswaard moest hij beide Red Bull Teka KTM-rijders voor zich dulden. Het zou overigens eerlijk zijn om Searle met het KTM-duo te vergelijken. Searle wordt in juni 22 jaar oud, Roczen is pas 17 en Herlings 16. Searle mag dan in 2006 een sterk debuutseizoen in de MX2 GP’s gereden hebben, hij won niet meteen een GP. Iets wat Roczen (de GP van Duitsland in 2009) en Herlings (de GP van Valkenswaard in 2010) wel meteen konden.
Hoe dan ook, het verschil tussen de tandem Roczen-Herlings en Tommy Searle, en bij uitbreiding de rest van het MX2 deelnemersveld, lijkt immens.
Tussen Valkenswaard en Glen Helen lieten de KTM-kids er geen gras overgroeien. Roczen finishte nog geen week later als 2e in de voorlaatse AMA Supercross Lites West race in Salt Lake City. Een week later pakte hij in Las Vegas zijn allereerste zege in een AMA Pro wedstrijd: de Finale van de AMA Supercross Lites West. In tussentijd reed Jeffrey Herlings de concurrentie vier maal zoek tijdens de ONK Motorcross-wedstrijden in Varsseveld en Heerde. In Heerde haalde de Brabander zodanig hard uit dat hij in de tweede manche alle overige rijders op een ronde zette. Een mentale klap die allicht hard aankwam bij sommigen van zijn concurrenten. Van Herlings zelf kan je dan weer denken dat hij zich stilaan begint te vervelen tijdens de wedstrijden van het ONK MX2.
Ook in het wereldkampioenschap MX2 zullen Roczen en Herlings weinig andere rijders moeten vrezen. Stilaan zouden we naar hen beide wel eens kunnen gaan refereren als de Aliens, naar analogie met Valentino Rossi, Casey Stoner, Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo in de MotoGP. De Aliens van de MX2 zijn niet alleen elkaars teammaat, maar tegelijk ook elkaars grootste tegenstander.
En dat lijkt een oud zeer te zijn. Enkele jaren geleden kwamen Roczen en Herlings elkaar al tegen in het EK 85cc, het Junior WK 85cc en de ADAC-wedstrijden. Beiden zaten toen op een Suzuki RM 85. Maar eind 2008, vlak nadat hij zich in Heerde tot wereldkampioen 85cc had gekroond, werd Jeffrey Herlings weggekaapt door KTM. Omtrent die switch doen heel wat geruchten de ronde, maar allicht kennen alleen de betrokkenen de juiste versie.
Hoe dan ook, toen KTM vorig jaar tijdens de GP in Lierop aankondigde dat het Ken Roczen had binnengehaald leek, de toen geblesseerde, Jeffrey Herlings niet echt gelukkig. Begrijpelijk, want hoe zou jezelf zijn, als je teambaas jouw grootste tegenstander net had binnengehaald. Dat Herlings dadendrang tegenover Roczen groot is bleek uit de tweede manche in Valkenswaard. Gehaast als hij was maakte Herlings nog in de openingsfase een meer dan spectaculaire buiteling. De Brabander wou voor eigen publiek persé beide manches binnenhalen. Iets waar hij uiteindelijk in zou lukken, maar de crash had erger kunnen aflopen. Eens Herlings hem terug voorbij kwam stomen begreep Roczen dat aandringen weinig zin had. De Duitser nam geen domme risico’s en wist zich zeker van een tweede plaats, waar hij dan ook voor ging. Op die manier kan je in de long-run wereldkampioen worden. Of ook Herlings in de komende GP’s strategisch zal beginnen te rijden moet nog blijken.
Dit weekend krijgen de Aliens echter een interessante tegenstander voorgeschoteld: Marvin Musquin. De tweevoudige wereldkampioen MX2 komt nog een eenmaal met zijn speelkameraadjes uit de MX2 GP’s dollen vooraleer hij het vizier op de Amerikaanse 250cc titel richt. Een aantal vragen schieten me meteen door het hoofd. Is Musquin (nog) snel genoeg om de Aliens te kloppen? In hoeverre kan Musquin de titelstrijd beïnvloeden? En vooral: kunnen de Aliens het hoofd koel houden als Musquin met de GP-zege aan de haal dreigt te gaan?
Ik ben alvast razend benieuwd naar de verdere avonturen van de Aliens. En ik kan me voorstellen dat het tweetal meer dan eens het zweet in Stefan Everts’ handen zal laten staan. Wordt, ongetwijfeld, vervolgd.
JBS
Foto Credits: KTM Images/Hoppenworld, KTM Images/Gary Freeman