Agueda, een uur ten zuiden van Porto, is de gastheer voor de zesde ronde van het WK motorcross 2011. Voor MX1 rookie Shaun Simpson bleek het golvende parcours met z’n typische rode aarde vorig jaar een succesvol jachtterrein. De populaire Schot werd er derde in de kwalificatierace en finishte vierde in de openingsreeks. Na de GP van Frankrijk reed Simpson verder naar Portugal, terwijl zijn teammaat De Dycker terug naar huis keerde. In Saint-Jean d’Angély kon Simpson zijn knappe resultaat tijdens de kwalificatie niet herhalen op zondag, maar Shaun heeft voor dit weekend zijn zinnen gezet op twee top-10 resultaten!
Tussen Agueda en La Bañeza, de locatie van de Spaanse GP, zal Ken De Dycker zich bij zijn GP collega’s aansluiten die met de camper van de ene race naar de andere reizen. De afstand die het Iberische tweeluik scheidt, bedraagt dan ook nauwelijks 400 kilometer. Daarom maakten we van de gelegenheid gebruik om net voor zijn afreizen naar Agueda even samen te zitten met Keeno. Ons gespreksonderwerp? De GP van Portugal natuurlijk!
Je hebt al enkele knappe resultaten neergezet in Portugal, één reeks derde vorig jaar, twee keer tweede in 2009. Wat denk je van de baan in Agueda?
Ken De Dycker: “Het is een parcours waar ik het in het verleden al goed heb gedaan. Ik hoop om dit weekend voor een top-5 te vechten en vooral om me meer te kunnen mengen tussen de koplopers. Mijn snelheid is goed op dit moment, daarom weet ik dat er meer in zit. In Frankrijk verloor te veel bij het inhalen van tragere rijders en natuurlijk moeten ook mijn starts beter. De baan in Agueda is vaak nat en dan wordt het er zeer technisch. Voor mij niet gelaten; ik kom sowieso beter uit de verf op langzamere circuits.”
Agueda is goed op weg om een klassieker te worden op de WK-kalender. In de statistieken stootte ik nog op een rode mijlpaal van jou in Agueda. Weet je over welke wedstrijd ik het heb?
Ken De Dycker: (kijkt vragend) “ Oei, daar moet ik toch even over nadenken! De rode ondergrond is er altijd al geweest, die ziet er trouwens cool uit op foto’s of op TV… Nu weet ik het: Ik heb in Agueda mijn eerste top-3 in een reeks gehaald in 2006. In 2004 reed ik er trouwens de eerste keer in de top-5, dat was allebei al op een Honda! Als ik het zo bekijk heb ik wel iets met Agueda; er zijn ook leuke jumps en dat de baan er na een tijdje heel zwaar komt te liggen, vind ik zelf niet zo erg. Maar ik vind wel dat ze wat veranderingen mogen aanbrengen in de lay-out of zo, om het origineel te houden. Agueda is eigenlijk nauwelijks veranderd sinds ik er de eerste keer reed.”
Hoe zag de voorbije week eruit?
Ken De Dycker: “Op dinsdag en woensdag ben ik met de motor gaan trainen. Vandaag (donderdag) ben ik gaan fietsen, verder heb ik mijn normale, fysieke training afgewerkt. Maar ik heb er ook op gelet om voldoende te rusten. In België was het weer om te trainen deze week ideaal, maar ik ben erg benieuwd naar wat ons in Portugal staat te wachten. Iedereen in België of Nederland stelt zich meteen exotische taferelen voor als je het over Portugal hebt. In al die jaren van GP racen in Agueda heeft het elk weekend wel minstens één keer geregend, en vaak veel meer dan dat!”
De GP’s volgen elkaar in deze periode van het seizoen in sneltreinvaart op. Moet je dan nog meer dan anders opletten om voldoende rust en recuperatie in te bouwen? Ken De Dycker: “Dat is niet noodzakelijk een regel. In de eerste plaats moet je vooral naar je lichaam luisteren en sowieso moet je soms jezelf in toom houden want het seizoen is lang. In Saint-Jean d’Angély ben ik best diep gegaan, in het begin van de week was mijn hartslag op training door vermoeidheid dan ook hoger dan normaal. Maar nu ben ik weer helemaal hersteld, ik ben klaar om er in te vliegen!”
Credito foto’s: Ray Archer