Published On: 14 juni 2011

GP-winnaar: Clément Desalle, Rockstar Energy Suzuki (1-1)
“Het was goed om hier te winnen. Uiteraard ben ik blij met het resultaat maar toch maakte ik foutjes. In beide manches naderde Tony erg dicht op mij. Ik bleef echter gefocust want ik wou niet crashen. Ik was niet echt gespannen en wist welke snelheid ik aan kon. Het was een goede ervaring om aan de kop te rijden en met de daarbij horende druk om te leren gaan.  In de tweede manche moest ik Rui en Bobryshev voorbij gaan. Daar nam ik echter mijn tijd voor want ik wou geen onnodige risico’s lopen. Ik bekeek eerst de mogelijkheden maar echt veel waren er niet want het circuit was ruw en met stenen bezaaid. Ik leid nog steeds het WK maar pas aan het eind van het seizoen zal ik daar echt over gaan denken.”

Tweede: Antonio Cairoli, Red Bull Teka KTM (2-2)
“Ik hou echt van dit circuit. Over het verloop van mijn carrière heb ik hier vier GP’s en elf manches gewonnen. Dit is dus zeker een van mijn favoriete GP’s. Maar vandaag was het vrij moeilijk. Het heeft hier al lang niet meer geregend en dat maakte dat er veel rare bulten in het circuit kwamen liggen waarop je veel fouten kon maken.”

V.l.n.r. Ramon (#11), Cairoli (#222), Nagl (#2) en Desalle (#25) op een rij.

Derde: Evgeny Bobryshev,  Honda World Motocross (4-3)
“Het voelt heel goed om terug op het podium te staan en de Russische vlag aan die paal te zien hangen. Ik maakte wel te veel fouten. Ik leidde de kwalificatieheat  maar lag onder druk van de rijders achter me. Uiteindelijk crashte ik op een stomme manier. Op zaterdagavond heb ik dan mijn rijstijl overdacht en nam ik me voor om regelmatig te rijden. Dat gebeurde dan ook vandaag. Ik wil mijn best blijven doen. Iedere week zijn de circuits weer anders. Soms kan je er snel op gaan, soms ook niet. Ik neem het nu week bij week. Maar morgen keer ik met een glimlach op het gezicht terug naar huis in Nederland.”

Vierde: Rui Goncalves,  Honda World Motocross (7-3)
“Het was een goede dag en vooral de tweede manche was erg goed. Ik wisselde voor die tweede manche van motor en daardoor kon ik de holeshot pakken. In het begin zat mijn tempo goed en kon ik er vooraan de pees op leggen.  Ik kon een tijdje leiden. Uiteindelijk bleken Desalle en Cairoli sneller, maar ik kon toch de derde plaats vasthouden. Ik ben best tevreden maar ik blijf uiteraard verder werken en focus me nu al op de volgende GP.”

Bobryshev reed een sterke GP in Portugal.

Vijfde: Steven Frossard, Monster Energy Yamaha (3-7)
“Het was dit weekend zwaar voor mijn vinger want het circuit had een veel harde bultjes. Vooral in de afdalingen en ook op de wave-sectie was het afzien. In de eerste manche had ik een hele goede start en reed ik van de vijfde naar de tweede plaats. Ik probeerde om Desalle bij te halen, maar toen kwam Cairoli eraan en die was sneller. Ik was er iets te agressief aan begonnen en daardoor kreeg ik  last van opgepompte armen. Daarna viel het niet mee om nog vloeiend en snel te rijden. Niettemin was het wel een goede manche voor mij. Vlak voor de start van de tweede manche voelde ik wel stress want ik had nog de slechte start van zaterdag in mijn hoofd. Ik verknoeide dan ook mijn start en probeerde daarna terug te vechten. Maar na zo’n 25 minuten zag ik David crashen en besliste ik om het kalmer aan te doen en me te focussen op het halen van de finishvlag.”

Zesde: Ken De Dycker, LS Honda Racing (6-6)
“Het liep vrij goed vandaag. Ik voelde me absoluut niet moe deze week en kon tot het einde doorgaan. In de eerste manche had ik het moeilijk om echt in mijn ritme te komen en te pushen. Dat ging in de tweede manche veel beter. Het was zeker niet evident, maar eens je de juiste lijnen had liep alles veel vlotter De baan lag er zwaar bij, zeker in de tweede reeks. Over het hele weekend waren mijn resultaten en het rijden een verbetering tegenover Frankrijk. Ik hoop dat we die stijgende lijn kunnen aanhouden.”

Zevende: Xavier Boog, Kawasaki Racing Team (5-9)
“Ik ben niet tevreden over mijn rijden, ik haal het niveau van m’n motor niet. Ik reed tijdens de manches gewoon niet zo ontspannen als tijdens de trainingen of warm-up. In de eerste manche was de start best OK. Ik was als vijfde weg en kon gedurende de hele manche op die plaats blijven hangen. In de tweede manche waren de rijders rond mij eerder weg en zo raakte ik geblokkeerd. Ik kon dus niet naar binnen schuiven in de eerste bocht, daar zaten gewoon al te veel rijders. Het circuit was een stuk zwaarder tijdens de tweede manche maar daar hou ik wel van. Ik kon van de veertiende naar de negende plaats terug komen. Maar ik weet dat ik beter kan en dat is best frustrerend voor mij en het team.”

Eén slechte en een minder slechte manche voor Steve Ramon.

Achtste: Steve Ramon, Rockstar Energy Suzuki (15-5)
“Een slechte manche en een minder slechte. In de eerste manche had ik een vrij goede start maar op de wave-sectie op de achterkant van het circuit ging ik in de fout. Ik reed aan de buitenkant om vaart te krijgen met het oog op het eerste dubbeltje maar iemand stak binnendoor en blokkeerde de aanloop naar de sprong. Ik kwam dwars te staan en crashte hard. Ik verrekte daarbij mijn lies en dat deed pijn. De tweede manche was beter maar het circuit was erg verraderlijk. Nagl viel vlak voor mij en ook Philippaerts. Je moest echt gefocust blijven. Ik probeerde nog het gat op Bobryshev dicht te rijden maar naar het einde toe kreeg ik maagkrampen. Zelf heb ik niet echt een verklaring voor die krampen. Misschien een gevolg van de crash in de eerste manche? Het circuit voor de Spaanse GP van volgend weekend is helemaal nieuw voor mij. Ik heb er  zelfs niet eens een foto van gezien. Dat belooft dus interessant te worden.

Tiende: Jonathan Barragan, Kawasaki Racing Team (13-8)
“Bij de start van de eerste manche was ik betrokken bij een crash. Iemand reed me langs achter aan en mijn motorfiets raakte onder twee andere motoren begraven. Het rijden ging best wel goed en ik kon van de laatste naar de dertiende plaats terug rijden. In de tweede manche kon ik mijn draai niet vinden op het circuit, ik werd achtste. Volgende week rijden we in La Baneza en dat is voor iedereen een nieuw circuit. Ik heb er enkele wedstrijden voor het Spaans kampioenschap gereden, maar ze hebben het circuit aangepast voor de GP, dus zal het voor mij ook nieuw zijn.”

Twaalfde: Shaun Simpson, LS Honda Racing (12-12)
“De conclusie is simpel, ik had dit weekend de snelheid niet die je nodig hebt voor de top-10. Mijn starts waren niet zo slecht, maar ik miste wat snelheid en energie. De baan was heel erg één-lijn -wat het er niet eenvoudiger op maakte- en de ondergrond was vrij onvoorspelbaar. Er was wel een tweede lijn, alleen was die niet sneller. Je moest echt vechten om posities te winnen. Ik heb een plaatsje goed gemaakt in het kampioenschap, dat is niet veel, maar het is toch iets. We blijven hard werken om het in Spanje beter te doen!”

Agueda werd een GP om ASAP te vergeten voor David Philippaerts!

David Philippaerts, Monster Energy Yamaha (DNF-DNF)
“Ik ben erg teleurgesteld. Ik probeerde er vandaag voor te gaan maar het circuit was heel erg moeilijk. Fouten werden er genadeloos op afgestraft en helaas maakte ik er. In de eerste manche nam ik het buitenste spoor om de triple te springen. Toen ik in de lucht hing zag ik dat Goncalves van lijn was veranderd. Er viel weinig aan te veranderen, maar het was een zware crash. In de tweede manche sprong ik op een kleine afsprong naar beneden maar raakte bij het neerkomen het voorwiel kwijt. Net als in Frankrijk dus. Mijn arm diende gehecht te worden en ik heb pijn in mijn ribben maar het had erger gekund.”

Vijftiende: Davide Guarneri, Rockstar Bud Racing Kawasaki (9-DNF)
“Dit weekend verliep het rijden eindelijk terug beter. In de eerste manche kon ik me van de zestiende naar de negende plaats knokken en kwam ik nog dichtbij de kopgroep. Mijn tweede start was beter en al vlug hing ik negende achter Barragan. Net toen ik hem wou aanvallen raakte ik met mijn hand een houten paaltje. Dat was erg pijnlijk. Ik probeerde om nog verder te rijden maar kon gewoon mijn stuur niet meer vast houden en dus gaf ik er maar de brui aan. Ik was blij dat ik terug in de top 10 zat. Ik hoop dat mijn hand niet te veel pijn zal doen deze week.”

Gregory Aranda, Rockstar Bud Racing Kawasaki (DNF-DNF)
“Het was onmogelijk om me in de voorbije week aan de pols te laten opereren en dus vroeg het team me om hier te rijden. Op voorhand wisten we dat het moeilijk zou worden maar het liep nog slechter dan in de voorbije GP’s. In elke manche moest ik al na een paar ronden opgeven. Ik denk niet dat er ooit al iemand zo blij is geweest dat hij naar het ziekenhuis kon gaan dan ik. Nu woensdag word ik geopereerd, daarna moet ik twee weken rusten alvorens ik weer mag rijden. Als alles volgens plan verloopt zal ik er vanaf de Zweedse GP weer bij zijn.”

Ceredit foto’s: CDS