Ostend Motorsport (OMS) stond met de Motorcross der Noordzee op het Fort Napoleon in Oostende, jarenlang garant voor een van dé publiekstrekkers op de Belgische Motorcrosskalender. Maar in de jaren ’70 kwam er een einde aan dat succesverhaal toen OMS noodgedwongen het Fort Napoleon diende te verlaten. De club richtte zich vanaf dan vooral op de organisatie van wegraces. De Noordzeeprijs groeide al snel uit tot één van de best bezochte motorsportwedstrijden in België.
Maar in 2010 knoopte men bij OMS terug aan met de motorcrosstraditie en tekende men voor de organisatie van een Belgian National op domein De Kluiten in Oudenburg. De eerste editie van de opvolger van de roemruchte Motorcross der Noordzee werd geen onverdeeld succes. Maar bij OMS laat men niet vlug de armen zakken en dus tekent de grootste motorclub van Vlaanderen nu zondag 19 juni opnieuw voor de organisatie van een Belgian National. De club stond open voor de kritiek van de rijders en hertekende het circuit.
Ostend Motorsport Sportvoorzitter Kurt Vanborm: “We hebben van de editie van vorig jaar onthouden dat het circuit te snel was. Daarom hebben we een aantal lussen bijgelegd. Die moeten de snelheid er uithalen, verder liggen er ook een zestal tafelsprongen verspreid over het circuit.” De Belgian National in Oudenburg telt ook mee voor het BK Zijspancross. “Vorig jaar was de opkomst bij de zijspannen teleurstellend. Slechts 8 combinaties vonden de weg naar De Kluiten. Dit jaar lijken de vooruitzichten alvast beter en hebben we 20 zijspannen op de inschrijvingslijst staan.” Bovendien is de wedstrijd in Oudenburg dit weekend de enige motorsportactiviteit in West-Vlaanderen. “Vorig jaar viel onze wedstrijd samen met de FAM-wedstrijd in Tielt. Dit jaar is dat niet het geval en verwachten we dan ook meer toeschouwers. We hopen eveneens dat ook de crossers en dan vooral de Inters de weg naar Oudenburg zullen vinden.” alsnog Vanborm.
Foto Credit: CDS Images