Eerder deze week raakte bekend dat Nestaan JM Racing KTM-rijder Jordi Tixier volgend jaar de overstapt naar het KTM-fabrieksteam maakt. En daarmee heeft teambaas Jacky Martens het tweejarige verblijf van Tixier in zijn team tot een goed einde gebracht. Het Nestaan JM Racing KTM-team fungeert namelijk als opleidingsteam voor KTM. Het principe is een beetje gelijkaardig aan dat van een voetballer die vast wordt gelegd door een Europese topclub maar eerst nog in een andere ploeg mag rijpen. Bvb voormalig KRC Genk-doelman Tibaut Courtois die in juli door Chelsea werd weggekocht maar eerst nog een seizoen of twee mag rijpen bij het Spaanse Atletico Madrid.
In tegenstelling tot in het voetbal houdt Martens wellicht geen Eurocent over aan de transfer van Tixier. En dus moet de ex-wereldkampioen 500cc opnieuw uitkijken naar een nieuw talent of een nieuwe jongere onderdak verschaffen. Het leidt geen twijfel dat sommige rijders budgetten moeten meebrengen maar die dienen vooral om de materiaal- en logistiek kosten te dekken. De tijd en moeite die Martens en zijn medewerkers in Tixier hebben gestoken blijven onvergoed.
Maar het is erg moeilijk om als satelliet- of feeder-team een talent vast te houden op het moment dat hij mondiaal doorbreekt. Eind juni zei Rockstar Bud Racing-teambaas Stéphane Dassé nog dat hij kost wat kost Dylan Ferrandis naar de MX1 wou brengen in zijn eigen team. Dassé lanceerde in 2007 de internationale carrière van Marvin Musquin met een campagne in het EK MX2. Aan het eind van het seizoen zou het NGS (Nouvelle Génération Sport) Honda-team van Bruno Losito Musquin echter wegkapen. Uiteindelijk zou Losito anderhalf jaar later ook Musquin kwijtraken nadat KTM met een fabriekscontract naar de jonge Fransman zwaaide.
Hoe dan ook het lijkt er sterk op dat Ferrandis op weg is naar deuitgang bij Bud Racing. De revelatie van het EK MX2 zien we volgend jaar sowieso in het WK MX2 terug. Alleen is nog niet duidelijk bij welk team dat zal zijn. Eens te meer zal Dassé dan een groot talent door zijn vingers zien glippen.
In een ideale context zou Dassé een vergoeding krijgen bij zo’n transfer. Noem het maar een opleidingsvergoeding. Zoiets bestaat ook in het voetbal, waar SK Lierse nu zelfs 75.000 € opstrijkt voor de transfer van Romelu Lukaku van RSC Anderlecht naar Chelsea FC. Helaas zal het in het motorcross nooit zover komen….
Foto Credit: Kawasaki Racing/Sarah Guttierez