Zoals we eerder al aankondigden stapt Joël Roelants volgend seizoen over naar CLS-Monster Energy-Kawasaki-Pro circuit. Daar wordt JR de teammaat van Tommy Searle. De 22-jarige Belg zal in 2012 zijn laatste jaar in het WK MX2 rijden en daarin wil Joël resoluut voor een topresultaat gaan: lees beter doen dan zijn 5de plaats in de eindstand van het WK in 2010. Joël zal naast het WK ook het ONK MX2 rijden. Vertrouwd terrein voor de Grobbendonkenaar die drie Nederlandse titels op zijn palmares heeft. Sinds 2009 reed Roelants voor JM Racing-KTM. Bij CLS vindt hij ook Harry Nolte terug met wie hij in 2008 al samenwerkte in het Champ-KTM team van Kees Van Der Ven.
Behalve het potentieel van Roelants, die geldt als één van de fysiek sterkste rijders in de MX2, roemt teameigenaar Jean-Jacques Luisetti ook Joël’s kwaliteiten als zandrijder. Een bijkomende troef voor CLS is bovendien de nabijheid tot de werkplaats in Nederland. Logistiek wordt de Nederlandse inbreng bij het Franse team volgend jaar immers nog nadrukkelijker. Meester-tuner Harry Nolte blijft technisch directeur en overziet zowel de MX1 als MX2 activiteiten, terwijl Nolte ook teammanager wordt van het CLS-Monster Energy-Kawasaki-Pro Circuit MX2 team. Nolte is ook de rechtstreekse link van het team met technologiepartner Pro Circuit. Daarnaast gaat CLS ook een partnership aan met Adri Van Beers, de eigenaar van het Van Beers-Yamaha team. Adri Van Beers: “Zonder fabriekssteun is het onmogelijk om voor een podium te rijden. Door onze samenwerking met CLS zal het wel mogelijk zijn om op topniveau te strijden. Ook naar de samenwerking met Harry Nolte kijk ik enorm uit. Ik ken Harry al lang en ken zijn kwaliteiten als vakman en als mens. Voor mezelf is het ook een mooie uitdaging om mijn ervaring te gebruiken in deze nieuwe structuur.” Hierdoor valt uiteraard wel het doek over Van Beers-Yamaha als MX1 team.
Joël Roelants: “Ik ben heel tevreden met deze overstap en ik ben er zeker van dat ik door mijn overstap naar CLS nog een stap hogerop kan komen. Dit seizoen was heel moeilijk voor mij door de vele kleine blessures en de problemen die ik met de motor heb gehad, maar ik heb wel laten zien tot wat ik in staat ben als alles wel in orde was, zoals in de eerste manche van de Engelse GP. Met de Kawasaki kan ik volgend jaar wel op één van de beste motoren van het WK MX2 rijden, da’s echt een droom die uitkomt. En bij CLS kom ik bij een ervaren team terecht en mensen die me beter kunnen maken als rijder. Dat geldt trouwens ook voor Tommy Searle, daarmee heb ik een teammaat van topniveau en dat heb ik vroeger nog nooit gehad.”
Yann Lozano, ex-monteur van ondermeer Stefan Everts, wordt de teammanager van het CLS MX1 team. De workshop voor die structuur komt trouwens in Marseille. Achter de schermen wordt druk verder gewerkt aan de teamsamenstelling in de MX1. Lees: het finaliseren van het project rond Christophe en Sébastien Pourcel…