Live Nation, de organisatoren achter de Monster Energy Cup kozen voor de eerste editie van deze unieke wedstrijd ook voor een uniek technisch reglement. In samenspraak met de AMA werd er gekozen voor een liberaal technisch reglement. Op de brandstof- en geluidsnormen na krijgen de teams ruimte om op technisch vlak te experimenteren. Dat maakt dat de teams een ruime keuze inzake krachtbronnen hebben: tweetakt, viertakt, twins etc.
Maar in het reglement is er ook plaats voor electronische hulpmiddelen die normaal gezien niet toegelaten zijn in het AMA Supercross-kampioenschap. Dat betekent in de praktijk dat zaken als tractie-controle, GPS, radiocommunicatie, data-recording voor deze unieke wedstrijd kunnen.
In het voorbije AMA Supercross-seizoen kwam het San Manuel Yamaha-team van in opspraak tijdens de wedstrijd in Phoenix. Op TV-beelden van Speed TV was te zien hoe op de Yamaha YZ450F van James Stewart een snelheidssensor aan de achterrem was bevestigd. In het post-race interview met Speed TV’s Erin Bates ontkende Stewart achteraf staalhard. Ondanks de audiovisuele bewijzen bleven sancties van de AMA toch uit, maar tijdens de daaropvolgende weken verdween het electronisch hulpmiddel van Stewart’s motorfiets. MXMag.be is alvast benieuwd hoeveel teams in Las Vegas gebruik zullen maken van van tractie-controle.
Foto: Kawasaki Racing/Kawasaki Motors US