Drieëntwintig jaar nadat moederhuis BMW als eerste constructeur ter wereld een motorfiets met ABS uitrustte, komt Husqvarna met de eerste enduromotor met ABS. De eerste van ABS voorziene Husky is een TE 449, zeg maar het vlaggenschip van de Husqvarna endurolijn.
De TE 449 is voorzien van een tweewegs ABS-systeem. Dat houdt in dat zowel het voor- als het achterwiel van het antiblokkeersysteem zijn voorzien. Omdat er bij het off-road rijden echter veel gebruik wordt gemaakt van gecontroleerde wielspin, wordt er in de praktijk geen ABS toegepast op het achterwiel.
Het ABS-systeem op de TE 449 maakt afdalingen makkelijker.
Op de introfoto kan je zien hoe het voorwiel van de TE 449 voorzien is van een sensor en een sensorwiel. Het is dat kleine wiel dat de sensor zijn impulsen geeft. Indien het voorwiel dreigt te blokkeren (bvb. tijdens een afdaling) neemt het ABS-systeem kort remkracht weg. De rijder voelt het systeem ingrijpen via de voorremhendel.
Husqvarna claimt dat vooral competierijders baat zullen hebben bij het ABS-systeem, dat maar 1,5 kg extra weegt. Dankzij het ABS-systeem is de rijder zekerder over de efficiëntie van zijn remmen en kan hij zich volledig op het traject focussen. Hoeveel het ABS-systeem op de TE 449 zal kosten is nog niet geweten.
Foto’s: BMW Group