Published On: 15 november 2011

Eén van de verrassingen op de EICMA kwam van Bimota dat met het BBX-gamma voor het eerst op de off-roadmarkt mikt.

Het merk uit Rimini was tot hiertoe vooral bekend voor z’n exotische sportmotoren zoals de Tesi of de V-Due.  De Bimota’s zijn hybrides met een chassis uit de eigen fabriek die dan voorzien worden van een donor-krachtbron. De laatste jaren zijn dat vooral Ducati-blokken.
Bimota waagde zich nooit eerder aan off-roadmotoren, maar nu is het dus toch zover. Alhoewel, want dit keer ging Bimota ook voor het chassis ten rade bij een externe firma. Die vond men met Jotagas in Spanje. Jotagas is een gloednieuw off-roadmerk dat in de buurt van het Motorland Aragon circuit gevestigd is. Het stelde in Milaan zijn eerste trialcreatie, de JT voor. Jotagas bouwde ook de frames voor het Bimota BBX-gamma.  Bimota opteerde voor een Marzocchi voorvork van 50 mm met een veerweg van 33o mm.  Achteraan heeft de BBX een Öhlins schokbreker met een verweg van 32o mm.  De remklauwen en remschijven komen van het Italiaanse Braking. Omtrent de krachtbronnen doet men nogal mysterieus. Wij gokken er echter op dat de motoren die de BBX’en moeten aandrijven in een land aan de andere kant van de Alpen gebouwd worden. Bimota biedt twee tweetaktmodellen aan: een E2-machine (250cc) en een E3-machine (300cc).
Daarnaast is er plaats voor een viertaktgamma dat drie modellen telt: een 400cc, 450cc en een 500cc machine. Voorlopig is er alleen nog maar sprake van een voorserie. Indien er voldoende interesse is neemt Bimota de BBX ook daadwerkelijk in productie.