Published On: 11 januari 2012

Er is weer een rel rond James Stewart losgebarsten in de States. Stewart zou in de kwalificatietraining van Anaheim 1 met een Dunlop achterband gereden hebben.

Op zich niks speciaals ware het niet dat zijn team Joe Gibbs Racing Toyota (dat tegelijkertijd ook een Nascar-team is…) een contract heeft met Pirelli. Opvallend is ook dat die bewuste achterband een ‘fabrieks’-Dunlop was. Het liet Stewart in ieder geval toe om de beste kwalificatietijd neer te zetten. En daar was Dunlop-competitiebaas Broc Glover dan weer niet blij mee omdat Stewart geen officieel Dunlop-rijder meer is. Stewart zou de Dunlop achterband nog van vorig seizoen overgehouden hebben toen hij bij het San Manuel Yamaha-team reed.
Een medewerker van het JGR Toyota-team vertelde aan onze Amerikaanse confraters van Racer X dat het team inderdaad geëxperimenteerd had met een Dunlop band. Bovendien bekende dat personeelslid van JGR Toyota ook dat Stewart met een Bridgestone voorband getraind had. Het rijden met de Dunlop en Bridgestone banden moest Stewart toelaten om de afstelling van  z’n JGR Yamaha YZ450F te finaliseren.

Foto: Yamaha Racing