Dat België een surrealistisch land is wisten we onderhand al maar de voorbije week werden we er nog eens aan herinnerd. Vorige week ging deze column over het feit dat ook in Wallonië organiseren (een motorcrosswedstrijd dus) steeds moeilijker wordt. Vooral de onverwachte annulering van de Radson Trophy-opener die voor 1 april in Mons voorzien was zorgde voor gefronste wenkbrauwen. Een week later staan de zaken er enigszins anders voor. Het plotselinge afvoeren van een gevestigd evenement heeft in Mons en omstreken voor beroering gezorgd en nu heeft het MET toch toestemming gegeven om een motorcrosswedstrijd te organiseren. Sterker nog de RMAMC zal wél moeten organiseren wel men in de toekomst nog gebruik kunnen maken van ‘le bois brûlé’ en de Route de Wallonie. Maar omdat de internationale kalender overvol is was de eerst beschikbare datum zondag 27 mei. Die bewuste 27e mei, Pinksterzondag is er geen grote wedstrijd voorzien in de Benelux maar wel ’s anderendaags. Want op 28 mei is het RES-circuit in Axel voor het eerst het toneel van een ronde van het ONK Motorcross.
En dat deed dan weer een alarm afgaan in Vlaanderen. Gastheer René Deboeck zei tijdens de BK persconferentie op woensdagavond waar het op stond. Deboeck stelde voor dat, in dat geval Mons een wedstrijd buiten het kampioenschap organiseert. Iets waar men in de stad van Di Rupo allicht niet op zit te wachten. Ten eerste omdat een BK-predikaat nog steeds prestigieuzer is en beter voor de uitstraling naar de streek en de lokale instanties toe. En dat is een element dat de afgelopen weken allicht heeft meegespeeld om de beslissing van de MET terug te draaien. Voor een gewone internationale motorcross was dat allicht niet gebeurd. Maar voor een ‘Championnat de Belgique, ça alors….’. En bovendien is er nog eens het feit dat de RMAMC zonder de tussenkomst van serie-sponsors Radson en Monster Energy wellicht een pak sponsorgeld misloopt. Volgende week woensdag komt de raad van beheer van de Belgische Motorrijdersbond samen en daar zal een beslissing moeten vallen. Verwacht maar dat de Waalse lobby er alles aan zal doen opdat Mons niet uit de boot (versta het BK) zal vallen.
BK-coordinator René Deboeck had woensdagavond nog een tweede piste. Omdat hij eraan twijfelde of bepaalde rijders en teams op een dag voor Axel wel in actie zouden komen in Mons, stelde hij de invoering van een schrapresultaat voor. Nu zijn er wel wat pro’s en contra’s op te noemen voor een schrapresultaten-systeem, maar in dit geval zal de balans toch eerder naar de pro-zijde overhellen. Overigens denk ik persoonlijk dat de meeste Vlaamse crossliefhebbers toch eerder richting Axel zullen trekken op Pinkstermaandag dan op Pinksterzondag naar Mons te gaan. Al zullen de echte die-hards uiteraard op beide evenementen aanwezig zijn.
Op uitzondering van de GP-toppers denk ik dat voor de meeste rijders de opeenvolging Mons-Axel geen problemen mag geven. Het zijn beide zandcircuits en dat betekent grosso modo dat je met dezelfde settings kan rijden en dat je dat weekend alleen zandbanen nodig zal hebben. Bovendien rijden de meeste amateurcrossers dat weekend ook twee dagen na mekaar en dus mogen we ervan uitgaan dat zoiets voor iemand die op nationaal niveau wil rijden zeker geen probleem mag zijn. We hebben het eens nagerekend en de afstand tussen Le Bois brûlé en het RES-circuit is niet eens 150 km. Over Brussel en Gent rijdt je op welgeteld anderhalf uur van Mons naar Axel. Voor rijders die steen en been klagen over een gebrek aan wedstrijden wordt het alvast een mooi Pinksterweekend.
BJ
Foto: CDS Images