Published On: 29 maart 2012

 

Met de Freeride 350 introduceert KTM een totaal nieuwe motorfiets. Het gaat hier noch om een echte enduromotor, noch om een volbloed trialmotor. De eerste exemplaren van de Freeride 350 zijn ondertussen al van de productielijn gerold. Binnenkort mogen we de motorfiets ook bij de Belgische en Nederlandse KTM-dealers verwachten.

KTM mikt met de Freeride 350 niet op de die-hard endurorijder zo veel is wel duidelijk. Neen, de Oostenrijkers willen dankzij de handelbaarheid, het lage gewicht en het beperkte vermogen via de Freeride 350 mensen tot het off-roadrijden aanzetten. Dat kan gaan om mensen die nog nooit eerder gereden hebben, maar ook om ex-enduristen die een aantal jaren niet meer op een motor gezeten hebben. In het eerste levensjaar van de Freeride 350 mikt KTM op een verkoop van 5.000 stuks. Dat klinkt ambitieus, maar we hoorden dat de bestellingen voor de Freeride 350 toch vlot binnenlopen in Mattighofen.

Het vermogen van de Freeride 350 mag met 23 pk dan eerder beperkt zijn, het is vooral bruikbaar. Dat is ook te danken aan het lage zwaartepunt en het lichte gewicht (99 kg) van de Freeride. Volgens KTM is het de bedoeling dat de Freeride 350 zijn berijder naar “plekken waar je anders op een enduromotor nooit komt” neemt.

De Freeride 350 wil vooral als een ‘vriendelijke motorfiets’ overkomen. Een motor waarmee je langs een boerenerf kan passeren zonder een riek achter je aan te krijgen. Daar moeten de ‘stille’ uitlaat en de trialbanden voorzorgen. De Freeride maakt minder lawaai dan een ‘conventionele’ enduro en de Dunlop- trialbanden doorwoelen de bodem niet. En aan € 7.250 (in België) is de Freeride 350 ook vriendelijker geprijsd dan de doorsnee enduromotor.

Foto: KTM