De naam ‘Fantic ’ zal bij sommigen onder u nog wel een belletje doen rinkelen. Het Italiaanse merk timmert na een moeilijke periode al een jaar of vijf terug aan de weg. Eerst gebeurde dat met tweetakt 50cc enduro’s en lichte viertakten. Door de recente ontwikkelingen op de off-roadmarkt trekt Fantic nu opnieuw voluit de tweetakt-kaart. Concentreerde Fantic zich tot kort vooral op Enduro’s dan is de 125cc Scuderia Cross de eerste Fantic crossmotor sinds jàren.
Volgens de moderne Fantic receptuur werd de krachtbron niet helemaal in eigen beheer ontwikkeld. Het Italiaanse Athena werd aangesproken om de ‘Gruppo termico’ te ontwikkelen. Cilinderkop, cilinder en zuiger komen dus uit het Athena-magazijn. De Athena/Fantic-krachtbron wordt met een 38 mm Keihin carburator gevoed. Het blokje huist in hetzelfde ‘light weight frame’ als de enduromodellen. Vooraan wordt de Scuderia Cross afgeveerd door een 48mm voorvork van Marzocchi, de schokbreker komt van Öhlins. Verder is de Scuderia Cross uitgerust met Nissin-remmen, Braking-remschijven en een stuur van Tommaselli.
Als Fantic z’n netwerk van importeurs nu ook nog eens zou kunnen uitbreiden zou de 125cc Scuderia Cross kunnen uitgroeien tot een volwaardige tegenstander van KTM’s SX 125.
Foto: Fantic
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…