Published On: 4 mei 2012

Het BK Motorcross dat dinsdag in Wichelen van start had moeten gaan, laat nog even op zich wachten. De organisatoren, MC Scheldeland, vonden het rennerspark ongeschikt en moesten noodgedwongen de stekker uit hun organisatie trekken. Uiteraard hadden velen, MC Scheldeland op kop, het liever anders gezien. Maar goed, overmacht daar is niets tegen te beginnen.

Wanneer ik deze column schrijf, op vrijdag 4 mei, kan ik alleen maar vaststellen dat het BK het dit jaar erg moeilijk heeft. Eerst was er het forfait van Clément Desalle – en ook MX2-ster Joël Roelants zullen we dit jaar niet in het BK zien – daarna volgde de annulering van de openingswedstrijd in Mons. Na tussenkomst van bepaalde instanties keerde Mons dan terug op de BK-kalender, zij het op een minder geschikte datum. Een reden voor BK-coördinator René De Boeck om z’n ontslag in te dienen. Daarna bleek dat de met veel bombarie aangekondigde Jeffrey Herlings – geen toestemming kreeg van KTM om het BK te rijden – meteen een grote snee in de portemonnee van de opportunistische manager die Herlings’ contracten zou gaan verzorgen. De annulering van de openingswedstrijd in Wichelen betekende dan de volgende tegenslag.

Een vast gegeven komt steeds terug in de hele BK-problematiek: circuits, of eerder het gebrek daaraan. Laten we alles eens op een rijtje zetten.

–          In Mons waren er tot dit jaar nooit problemen geweest. Dat heeft enerzijds te maken met het feit dat er in Wallonië meer begrip is voor gemotoriseerde sporten. Maar dit jaar had de RMAMC Mons dan toch alle moeite van de wereld om een vergunning binnen te halen. De negatieve publiciteit die dat met zich meebracht deed bepaalde overheden toch nog van gedachte veranderen. Maar wie zegt dat er in de toekomst geen problemen meer opduiken?

–          MC Scheldeland was allicht liever in Beervelde gebleven, waar men na 4 organisaties toch al een beetje traditie had opgebouwd. Maar buiten hun wil om moesten de Oost-Vlaamse organisatoren toch naar hun heimat in Wichelen terugkeren. Niet alleen waren er daar minder mogelijkheden om een BK-waardig circuit op te bouwen, de weiden bleken er ook minder weerbestendig te zijn.

–          De Kesterheide is voorlopig gered. Deze week raakte bekend dat AMC Dworp in samenspraak met de vorige eigenaar van de Kesterheide, de familie Geeroms, tot een akkoord kwam met Natuurpunt. De anders vrij onverzettelijke milieubeweging onderkende het sociale en het historische aspect en ging akkoord met een uitdoofscenario waarbij er tot 2015 kan worden gecrosst op de Kesterheide. Op zich positief nieuws, maar wat na 2015?

–          Met halfoogst (15 augustus) trekt de motorcross op de Keiheuvel jaarlijks duizenden toeschouwers. KMC Mol is er naast organisator ook eigenaar van een deel van het terrein, maar toch is de toekomst van het geïmproviseerde circuit niet helemaal gevrijwaard. Reeds in 2003 doken er plan op om de Keiheuvel als natuur (ipv recreatiezone) in te kleuren en zo te integreren in het VEN (Vlaams Ecologisch Netwerk). Gelukkig heeft KMC Mol met Aeroclub Keiheuvel een goede partner die dezelfde belang te verdedigen heeft.

–          In Orp-Le-Grand zijn er geen problemen met het circuit. De ronde van het BK Motorcross is dan ook het enige evenement dat het Waals-Brabantse dorpje bekendheid over de provinciegrenzen heen bekendheid geeft.

–          De zandgroeve van Mont-Saint-Guibert is sinds 2008 het decor voor de finale van het BK en meteen één van de weinige moderne circuits. Maar ook hier gaat het niet om een permanent circuit. De eventuele komst van een permanent circuit – waar nu al bijna 10 jaar over wordt gepraat – zorgt voor beroering in de omgeving, ook al is er geen bewoning in de directe omgeving van de zandgroeve. De nabijheid van Ecolo-bolwerk Louvain-La-Neuve is allicht niet vreemd aan het protest – ook al werd er nog geen effectenonderzoek gedaan.

We mogen dus stellen dat de infrastructuur – of in dit geval eerder het gebrek eraan – een bedreiging vormt voor de toekomst van het BK Motorcross. Een opmerking die bij uitbreiding geldt voor de Belgische motorcross in z’n geheel. De bobo’s, ongeacht van welke federatie ze zijn, die dit niet willen inzien kunnen hun functie maar beter neerleggen. Kortom, permanente circuits zullen in de toekomst broodnodig zijn… Wordt, ongetwijfeld, vervolgd.

BJ

Foto:  CDS Images/MXMag.be