In een interview met het Britse maandblad Moto zegt Sylvain Geboers dat hij meteen wist dat de terugkeer naar viertaktmotoren geen goede zaak zou zijn voor de motorcross.
Geboers zag naar eigen zeggen onmiddellijk de negatieve punten van viertakt crossmotoren. Hij zegt dat ze te lawaaierig zijn, duur om in te zetten in de GP’s en héél duur zijn voor de gemiddelde amateurcrosser. Suzuki was dan ook het laatste merk dat naar de viertakt terugkeerde.
Geboers vertelt dat hij de switch naar kleppenmotoren nog heeft proberen tegen te houden maar dat Yamaha, Honda en KTM er voorstanders van waren. De Rockstar Suzuki-teameigenaar vindt dat heel wat problemen in het hedendaagse motorcross aan de overstap naar viertakten te wijten zijn. Zo citeert hij het lawaai en de gestegen kosten.
De voormalige Suzuki-fabrieksrijder kan niet een voordeel van viertakt crossmotoren opnoemen. Hij zou graag de tweetakt een comeback zien maken op GP-niveau maar beseft dat andere fabrieken zoals Honda dit al hebben uitgesloten.
Foto: Suzuki Racing/Ray Archer