Published On: 10 september 2012

Op 19, 20 en 21 oktober vindt op het circuit Jules Tacheny voor de 26ste keer de VOO Superbiker plaats. Moeten we nog herhalen dat het een unieke wedstrijd is en waarschijnlijk de bekendste Supermotorace ter wereld? Amerikaanse en Europese vedetten uit de discipline willen immers allemaal een overwinning van de VOO Superbiker aan hun palmares toevoegen!

Net als bij de voorgaande edities hebben de organisatoren voor 2012 ervoor gezorgd dat het een fantastische driedaagse wordt voor het hele gezin: naast de races kan het publiek genieten van heel wat randanimatie, de ene al spectaculairder dan de andere. De VOO Superbiker is natuurlijk niet voor niets Belgiës populairste motorevenement. Het is bovendien de enige wedstrijd die sterren uit alle motordisciplines verenigt. De confrontaties zullen plaatshebben op een gemengd circuit (asfalt/onverhard), waardoor zowel de all-terrainpiloten als de asfaltspecialisten hun stuurkunsten ten volle kunnen benutten.

Circuit verfijnd voor de piloten, stadiongevoel voor het publiek

In 2010 sloeg de VOO Superbiker tot ieders tevredenheid zijn tenten op rond en op het nieuwe permanente Circuit Jules Tacheny. De piloten waren opgezet met het technische parcours en de veilige omloop, terwijl het publiek zijn ogen uitkeek. Toch was er ook wat kritiek: de toeschouwers waren wel blij met het overzicht over het geheel, maar iets minder blij met het feit dat het publiek verder van het circuit en dus de rijders af stond dan in het verleden het geval was. Al meteen in 2011 beantwoordde de organisatie die kritiek door gratis tribunes dichter bij het parcours te plaatsen.

Men zou kunnen denken dat het traject van de VOO Superbiker – dat in 2011 teveel in het voordeel van de crossers werd geacht – in 2012 in het voordeel van de snelheidspiloten zou kunnen spelen. Het klopt dat net zij hun talenten tentoon zullen kunnen spreiden in de technische asfaltsecties, maar ook de crossers worden vertroeteld. Tijdens een rondje Superbiker zijn er immers niet minder dan 12 sprongen te nemen, en op de koop toe zit er ook een kombocht in het onverhard! Reden te meer om uit te kijken naar de all- terrainspecialisten. Ook de SM-piloten zullen naar goede gewoonte vooraan meespelen, aangezien hun specialiteit natuurlijk is dat ze zowel op asfalt als op zand absoluut heer en meester zijn. De strijd tussen Supermoto toppers en wereldsterren van de wegrace en motorcross zorgt dan ook voor een intens totaalspektakel.

Het plannetje van het Superbiker circuit voor 2012.

Kwaliteit en kwantiteit

Doorgaans wordt kwaliteit verkozen boven kwantiteit, maar bij de VOO Superbiker gaan we op het vlak van deelnemers gewoon voor allebei! Wat de kwantiteit betreft: motoren en quads samengeteld, zullen er zo’n 300 piloten deelnemen aan verschillende races. De tijdtabellen zijn zodanig opgesteld dat er maximum 350 piloten kunnen deelnemen, een maximumcijfer dat waarschijnlijk wel bereikt zal worden.

Maar niet alleen de kwantiteit is verzekerd, ook met de kwaliteit zit het wel snor. Eerste grote naam is Clément Desalle, momenteel tweede in het WK MX1 en zonder enige twijfel de strafste Belgische crosser van het moment. En gezien de reputatie van de Belgen in de MX, wil dat wat zeggen. Bovendien zagen we Clément enkele jaren geleden op een minibike in actie op een kartbaan en dat zag er reeds veelbelovend uit!  Sven Breugelmans en Cédric Mélotte zijn evenzeer habitués van de Superbiker. Maar ook met Michaël Pichon en Sébastien Tortelli moet er rekening gehouden worden, net als met Greg Albertijn en Joshua Coppins – alle vier oud-wereldkampioenen. Als laatste mogen we ook de jonge Romain Fèbvre niet vergeten, die vorig jaar ontegensprekelijk de snelste was op de piste van Mettet, maar overmoed weerhield hem van de eindoverwinning.

We verwachten natuurlijk ook enkele grote namen uit het snelheidsracen, meer bepaald Troy Corser (2x wereldkampioen WSBK), net als de Amerikaan Ben Bostrom en de drievoudige kampioen WK Supersport, de Turk Kenan Sufuoglu (die in de komende uren zal worden bevestigd…). Ook Tommy Hayden is van de partij. Bij ons is hij minder bekend dan zijn broer Nicky Hayden, maar in de VS is hij een ster omdat hij zowel het AMA Supersport als Superbike op zijn naam schreef. En zoals elke zichzelf respecterende Amerikaan, is hij een regelmatige bezoeker van dirttrackpistes en dus een echte driftspecialist die zijn hartje helemaal kan ophalen aan de VOO Superbiker.

De MX Panda rijdt in Mettet zijn eerste supermotorace. Maar driften kan Clément Desalle al langer dan vandaag!

Twee andere ‘pistards’ zullen Mettet ontdekken. De eerste heeft al acht keer de Trophée Andros Moto op zijn schoorsteenmantel gezet, het Mekka voor de ijsracecompetitie: de Fransman David Baffeleuf. De tweede is een Amerikaan, Gary Trachy. Als zijn naam je niet bekend in de oren klinkt: aan de andere kant van de Atlantische Oceaan is hij wel bekend, want hij heeft al 8 keer de Pikes Peak gewonnen! Als er twee heren gecontroleerd kunnen sliden, dan wel deze…

Tegenover deze grote namen staan de beste piloten uit de Supermoto, te beginnen met de Fin Mauno Hermunen, winnaar van de laatste twee edities van de VOO Superbiker. Hij wordt vergezeld door Sylvain Bidart en door talloze podiumhabitués van het WK Supermoto. Wat de Belgen betreft, rekenen we onder meer op onze gevestigde waarden zoals Marc Fraikin en Eric Delannoy, maar ook op onze oud-wereldkampioenen Eddy Seel en Gérald Delépine. Ook de Amerikanen Dustin Hoffman en Frank Monte zullen meer doen dan louter een figurantenrol spelen.

Intens en non-stop spektakel

Zoals de traditie het wil, is de VOO Superbiker een intens spektakel met races waarin hard om hard gevochten wordt. Alle deelnemende piloten krijgen de kans om op zondag in een race aan te treden aangezien het programma die dag begint met vijf troostraces waarin piloten van vergelijkbaar niveau elk de kans krijgen om een overwinning te behalen, zij het dan niet de meest prestigieuze van de dag.

Wat de Supermoto’s betreft, na de halve finales zullen 24 piloten het tegen elkaar opnemen in de Supermoto finale, waar ze het gezelschap krijgen van de Prestiges: genodigden die zijn uitgekozen op basis van hun palmares en dus sowieso voor de finale gekwalificeerd zijn. De besten van deze Supermoto finale zullen samen met alle vedetten uit de Starbiker aantreden in de Superfinale, waarmee de dag wordt afgesloten. Op vraag van het publiek zullen zowel de Supermoto finale als de Superfinale gevoelig langer duren dan in het verleden. Wees dus maar zeker dat de resultaten stevig beïnvloed zullen worden door de vermoeidheid die al dan niet toeslaat…

Maar voor dat alles zullen de sterren uit de cross en het snelheidsracen strijden om een podiumplaats in een nooit eerder vertoonde race op z’n Amerikaans waarin de motorcrossers het rechtstreeks tegen de wegracers zullen opnemen in een eliminatierace van telkens twee rondes. Daardoor wordt er in het kader van de Starbiker zowel een cross- als een wegracepodium gevormd, waarna de twee besten uit beide categorieën elkaar zullen weerzien op de ultieme startgrid voor twee bloedhete rondjes die door alle categorieën heen de ultieme Starbiker 2012 zal opleveren.

Dat alles belooft dus al behoorlijk opzienbarend te worden, maar vergeet niet dat er ook nog quads zullen aantreden, die even snel als spectaculair zijn. Zij zullen twee Superquader finales uitvechten, één op zaterdagavond en één op zondagnamiddag. Naast al deze races, staat er ook diverse randanimatie op het programma. De spectaculairste is ongetwijfeld de Freestyle. Enkele freestylespecialisten zullen hun best doen om je mond van verbazing te doen openvallen, en dit jaar zullen er niet één, maar twee rampen gebouwd worden, zodat de freestylers tegelijkertijd hun acrobatieën kunnen uitvoeren! Niemand minder dan de leader van de Red Bull XFighter Tour, Levi Sherwood – de beste freestyler van de wereld, afkomstig uit Nieuw-Zeeland – zal voor het eerst in Mettet aantreden!

Hij wordt vergezeld door Gilles Dejong, België’s beste freestyler, Nick Franklin (NZ), Chris Brock (GB) en Martin Koren (Tsjechië). Een adembenemende show met, voor de eerste keer, twee rampen !

Levi Sherwood, één van de meest creatieve FMX’ers aller tijden, maakt ook zijn opwachting tijdens de Superbiker!

Maar ook het stunten oogst elk jaar veel bewondering bij het publiek. Omdat het publiek aan de ene kant van het circuit de stunter aan de andere kant niet zal kunnen zien, zullen er dan ook twee stuntpiloten tegelijk aantreden die elkaar zullen afwisselen: terwijl de weergaloze en niet te evenaren Chris Pfeiffer wederom alle gekende fysicawetten zal tarten aan de ene kant van het circuit, zal Street Bike Freestylespecialist Mattie Griffin ondertussen het publiek aan de andere kant entertainen.

Gratis en niet duur!

Opdat noch kinderen, noch volwassenen iets zouden moeten missen van het spektakel georganiseerd door de RUMESM, is de inkom gratis voor min-16-jarigen. Maar ook voor de overige toeschouwers is er een inspanning gedaan om alles betaalbaar te houden: wie zijn weekendticket in voorverkoop gaat kopen bij een Suzuki auto- of motordealer, betaalt 35 euro in plaats van 50 euro – die gezien de kostprijs voor sportevenementen dezer dagen ook nog steeds erg redelijk is. We maken ons dan ook sterk dat er voor een vergelijkbare prijs nergens een evenement te vinden is waar zoveel wereldkampioenen samenkomen als op de VOO Superbiker. Vergeet ook niet dat in Mettet de toegang tot de paddock – net als de toegang tot de tribunes – helemaal gratis is. Ook het programma, gedrukt op 12.000 exemplaren, wordt geheel kosteloos uitgedeeld aan de toeschouwers. Precies daarom zijn we hier in Mettet fier op deze succesformule die jaarlijks op de drie dagen zo’n 40.000 toeschouwers trekt. Dankzij een grote groep vrijwilligers die creativiteit en engagement nastreven, zal de VOO Superbiker op 19, 20 en 21 oktober zijn 26ste succes kennen!

Foto’s: RUMESM Mettet, MXphotos.be, Axel Schelbert