Published On: 11 september 2012

Honda mikt hoog in 2013. Het merk met het meest roemruchte verleden uit de motorcrossgeschiedenis, wil in 2013 zijn status van weleer heroveren. Met de Duitser Max Nagl in het fabrieksteam en vooral met de nieuwe Honda  CRF 450R maken ze een grote kans om in hun opzet te slagen. Na de Grote Prijs van Europa in Faenza was het de beurt aan de journalisten om de revolutionaire MX1 Honda aan de tand te voelen! Hieronder krijg je de indrukken van MotorWereld hoofdredacteur Thierry Sarasyn.

De CRF 450R is volledig vernieuwd. Van de luchtondersteunde voorvork – die door het weglaten van de klassieke veren bijna een volle kilogram lichter weegt – tot het aluminium frame van de 6de generatie over de andere swingarm, het vernieuwde blok, het fel verlaagde zwaartepunt, het lagere gewicht en het helemaal veranderde bodywork: Honda’s zwaarste is één van de grondigst veranderde crossmotoren van de laatste jaren.

We zakten voor deze test af naar het Grand Prix circuit van Faenza. Daar had Honda de dag na de GP het circuit nog een extra dagje afgehuurd om de wereldpers de nieuwe CRF te laten testen. Al een geluk dat de Italianen een deel van de knippen en sporen die Cairoli en co er de dag voordien hadden ingereden hadden weggevlakt. Zoniet waren de Italiaanse heuvels  een ware nachtmerrie geworden. Nu konden we ons concentreren op de kwaliteiten van Honda’s nieuwste.

En het moet gezegd; de motor is verrassend goed. Vooral het rijwielgedeelte verbaast. De afmetingen zijn zo beperkt en het zwaartepunt ligt zo laag dat je zou zweren met een MX2 motor op pad te zijn. De wendbaarheid van dit ding is zondermeer indrukwekkend. Honda zegt dat de motor gebouwd is voor ‘generation scrub’ en we zullen ze moeten geloven én gelijk geven. Op het vlak van wendbaarheid en handling staat de CRF450R dichter bij een 250 dan zelfs de KTM 350. Dit is echt een light versie van de klassieke MX1 motor. Tenminste: als je het over het gewicht hebt.

Want laat al het voorgaande vooral niet de indruk wekken dat het blok niet sterk is of dat dit een soort soft versie van een vorige CRF is. Honda verbeterde niet alleen het rijwielgedeelte, maar ook de vloeistofgekoelde monocilinder op tal van vlakken: nieuwe zuiger, nieuwe kleppen, nieuw binnenwerk, nieuwe radiatoren etc. Het resultaat is een blok dat tegelijk ongemeen sterk is maar toch niet brutaal. Je kunt in de meeste bochten wel kiezen tussen 2 of 3 versnellingen. Hangt er een beetje van af hoe snel je uit de bocht wil gekatapulteerd worden. Als we één ding konden veranderen aan de motor, dan was het wellicht het achtertandwiel. De eerste versnelling is erg lang en in plaats van 48 tanden, mogen er wellicht gewoon 50 op.

De ophanging is in standaardafstelling zeer comfortabel. Snellere jongens willen die graag wat harder, maar omdat wij daar niet bij horen, stonden de Kayaba vork én de achterschokbreker – je zou hem bijna vergeten met alle heisa rond de vork, maar hij is zo mogelijk nog beter dan die voorvork – voor ons perfect afgesteld.
Meer over de Honda CRF450R lees je in een volgende editie van MotorWereld.

Kijk voor meer motornieuws snel op demotorsite.be

Foto’s: Honda