Rarara, wat hebben Jurgen Van Nooten en Antonio Cairoli met elkaar gemeen? Meer dan je op het eerste zicht zou denken. Jurgen en Tony zijn allebei overtuigde KTM-rijders, ze houden van zandbanen… en ze verjaren op dezelfde dag; 23 september! Als het aan Jurgen ligt, wil hij zijn verjaardag dit jaar nog een extra feestelijk tintje geven. De snelle Retienaar staat in de tussenstand van de Radson Trophy op een schitterende 4de plaats. Om ook vierde te worden in de eindstand van het BK moet Van Nooten (140 punten) wel kleppers als Manuel Priem (116 p.), Yentel Martens (108 p.) en Marvin Van Daele (97 p.) afhouden.
De typische ondergrond van Mont-Saint Guibert, zand én hard, is niet zijn beste terrein maar eigenlijk kan het seizoen al niet meer stuk voor de 31-jarige JH-MX Service rijder. Op zijn favoriete race, de Keiheuvel in Balen werd hij als amateur bijvoorbeeld achtste in een veld vol GP rijders. Tijdens de eerste BK race in Mons werd hij zelfs zesde. Kortom knalprestaties voor een piloot die overwegend mikt op BMB wedstrijden, met een occassionele uitstap naar VLM of Nederland. “De Keiheuvel was echt super,” vertelt Van Nooten. “Eerst werd ik daar met mijn vrouw en mijn ouders uitgenodigd in de VIP-tent. Een van mijn sponsors, Verhoeven Grondwaterverlaging was zo genereus om ons mee te nemen. Mil, de baas van Verhoeven, is mijn werkgever. Hij steunt heel wat crossers uit te regio. Trouwens hij woont eigenlijk vlak naast het ouderlijke huis van mijn vader. Het is plezant dat hij ook zo enthousiast is over mijn resultaten.”
Een stevige troef van Van Nooten zijn die typische snelle starts. Als er een kopstartpremie was in elke wedstrijd waarin hij startte dan zou Jurgens bakrekening (nog) een stuk gespijsder uitzien. De reden voor zijn gepatenteerde topstarten is simpel. “Ik heb gewoon een goede reactie aan het starthek, altijd al gehad trouwens!” In het BK lag hij dit seizoen regelmatig in de clinch met veel hoger aangeschreven rijders, en holeshotking of niet, tegen de GP vedetten toonde hij behalve zijn snelheid ook karakter. Meestal is de laatste manche te veel van het goede voor de werkende jongens. In de bakoven van Balen hield Van Nooten toch goed stand! “Man wat heb ik afgezien in die slotreeks. Toen ik langs de kant las dat ik nog twee ronden moest rijden, stond het wenen me nader dan het lachen. Ik was doodmoe. Ik wist dat ik bij het minste foutje de motor niet meer zou kunnen besturen. Puur op wilskracht heb ik de laatste minuten overleefd. Echt de Keiheuvel, dit jaar was een van mijn mooiste crossen ooit. Niet slecht voor iemand met een voltijdse dagtaak.”
Behalve het rugnummer 70 en zijn gemillimeterde coiffure is Van Nooten sinds jaar en dag herkenbaar aan zijn oranje motor. Ook wanneer de KTM SX-F 450 nog niet zo populair was.”Tja, ik rijd er gewoon goed op. Een KTM voelt vertrouwd aan, vandaar mijn degelijke resultaten.”
Foto’s: CDS, JH MX Service