Published On: 21 september 2012

 

 

Beta breidt z’n huidig endurogamma uit met twee nieuwkomers: de 250 RR en de 300 RR. In tegenstelling tot de rest van het Beta-gamma zijn dit tweetakten!

Begin dit jaar meldden we u al dat Beta hard aan de komst van tweetaktmachines werkte. Die wending was de Italianen ingegeven door de veranderende markt. Steeds meer amateur-enduristen of randonneurs grijpen voor hun enduroplezier terug naar  een onderhoudsvriendelijkere en goedkopere tweetaktmachine.


Toen Beta in het midden van vorig decennium z’n comeback maakte op de enduromarkt deed het een beroep op KTM als motorleverancier. Ondertussen ligt de situatie anders en ontwikkelde Beta zelf een lijn viertakt krachtbronnen. Ook de nieuwe tweetaktmotor werd in eigen huis ontwikkeld.


Eigen blok


Het duurde twee jaar vooraleer Beta de nieuwe tweetakt klaar had. Het blok is dan ook vrij eigenzinnig. Getuige daarvan is de krukas die uit twee delenbestaat. Deze delen zijn verbonden door een polyamide middenstuk om een betere balans te bekomen. Ook de Beta Power Valve (BPV) is specifiek aan de tweetakt Beta enduro’s. Met deze regelbare uitlaatklepdie in de uitlaat gemonteerd is kan de rijder het motorkarakter van z’n machine bepalen. De uitlaat en demper komen dan weer van de Amerikaanse specialist FMF. Beta koos ervoor om in de eerste fase het nieuwe blok nog met een traditionele carburator (Keihin PWK 36) uit te rusten. De ontsteking en CDI komen van het Japanse Kokusan.

Rijwielgedeelte


Voor het frame van de nieuwe tweetakt enduro‘s vertrok Beta van het bestaande frame van de viertaktlijn. Het frame van de tweetakten kreeg echter een specifieke geometrie waardoor volgens Beta een betere stabiliteit wordt bereikt. De tweetakten worden afgeveleverd met een voor- en achtervering vanSachs. Om het gewicht beter te verdelen monteerde Beta de elektrische starter onderaan. Een carterbeschermer uit hard plastic maakt het geheel af. Binnenkort meer over de nieuwe Beta‘s in MotorWereld.