Published On: 27 september 2012

Gewoontes zijn er om te doorbreken. In plaats van een MX1 veteraan stuurden we voor de introductietest van de 2013 Honda CRF450R in Faenza (Italië) ook een jonge kerel op pad. Hoe gek dit ook mag klinken wat ons betreft was dit absoluut een interessante piste!  De 17-jarige Julien Van Stippen (Inters MX2)  bleek een geschikt proefkonijn. Niet alleen beschikt Julien over een uitstekende techniek dankzij hem konden we ook nogaan hoe makkelijk die revolutionaire CRF450R wel stuurt. Want als de nieuwe Honda MX1 dé motor is voor de scrub-generatie kunnen we dat toch best vragen aan een jonge piloot, niet waar? En last nut not least als een MX2 rijder direct goed uit de voeten kan op een 450 dan zal dat voor een ervaren MX1 rijder zeker het geval zijn denken we…

Eerste contact/ zitpositie

“Vanaf de eerste ronden voelde ik me heel comfortabel aan het stuur van de Honda. De motor is compact, kort en voelt vooral heel licht aan. Of je nu springt  of een bocht neemt deze 450 voelt meer aan als een 250cc. Je went heel makkelijk aan de positie en het sturen, aanpassingstijd had ik dan ook niet nodig … ”

Frame/ Vering

“Het chassis is geweldig! Enkele jaren geleden heb ik de CRF 250 getest en ik hervond hetzelfde gevoel van wendbaarheid in de bochten en in sporen. Wat betreft de veringen, was het moeilijk om conclusies te trekken en om een ​​objectief oordeel te vellen over de vork omdat de baan er een te plat bij lag (in tegenstelling tot tijdens het GP weekend! hahaha.) Wel heb ik gemerkt hoe enorm gevoelig de Kayaba’s zijn qua instellingen vann de in-en uitgaand demping. Toen de ingenieur ter plaats de vering (amper) 4 klikken harder instelde voelde ik het verschil op de baan onmiddellijk. Voor een redelijk tot goede piloot, is het essentieel om de motor wat strakker af te stellen aangezien hij tijdens afdalingen en aan hoge snelheden de neiging heeft wat te bewegen. Ik vond ook dat de voetsteunen redelijk laag werden geplaatst laag genoeg. In omstandigheden zoals die in Faenza levert dat geen problemen op, maar ik ben bang dat het  in heel diepe sporen wel eens hinderlijk zou kunnen zijn. »

Motor

“De motor is zoals we dat in het Frans noemen heel gezond.  Hij heeft een heel compleet en lineair karakter. De ingenieur ter plaatse heeft me de  3 verschillende vermogenscurves laten proberen. De “standaard” mode waarin de motor is afgesteld als je hem koopt is neutraal; overal is er voldoende kracht aanwezig. Zeker gebruiksvriendelijk en efficiënt, maar een beetje meer fun zou geen kwaad kunnen. Tijdens de tweede sessie van de dag waren de omstandigheden echt perfect, de grond was wat losgemaakt en net besproeid.  Toen heb ik de “power” mode getest. De motor kwam dan nijdiger en agressiever uit de hoek, natuurlijk wordt hij dan ook fysiek veeleisender, maar hij krijgt er wel meer karakter door. Ik er dan ook echt van genoten! Na de lunchpauze droogd de grond snel op en werd het snel “beton”.  Op dat moment heb ik de “koppel” (torque) mode gekozen. Het gevoel is echt heel leuk, het kostte me even om er aan te wennen aan, want je moet eigenlijk één versnelling hoger rijden. De CRF450R gedroeg zich in die omstandigeheden absoluut perfect. Ik kon weer sneller op het gas dan in de twee vorige instellingen en de motor was ook veel gemakkelijker te controleren bij het glijdend uitkomen van de bochten. Die zogenaamde torque curve was wat mij betreft de beste keuze voor situaties met weinig grip.