Published On: 21 november 2012

In een uitgebreid bericht op de officiële website van het “FIM Wereld Kampioenschap Motocross” kondigt promotor Youthstream enkele veranderingen in de regels aan voor 2013. Eén van de opvallendste veranderingen is dat op de Motocross Des Nations de MX2 piloot terug ouder mag zijn dan 23-jaar.

De jongste jaren was dit niet het geval en moest op de MXdN een MX2 piloot 23-jaar of jonger zijn, net zoals dit ook de regel is en blijft in het WK MX2. Deze verandering in de regels is goed nieuws voor kleinere motocrosslanden en zelfs voor een motocrossland als België is dit goed nieuws want nu krijgt Joël Smets weer een hele hoop opties.

Naast deze ene grote wijziging zien we ook dat de maximum snelheid van een parcours nu op 65 km/u is vast gelegd en zullen we ook een rode kruis vlag zien opduiken.

1. FIM Standards for Motocross Circuits

• Art. 047.3.4 Speed
The course, if possible, should be of a type, which restricts the average speed to a maximum of 65 km per hour (the average calculated for one complete race).

• Art. 047.3.10 Repair and signalling zone
New paragraph: The repair and signalling zone must have a corridor in the pit lane to allow an uninterrupted passage throughout the entire length. This corridor should be marked by white lines throughout the entire event and remain free of parked motorcycles, equipment and people. Furthermore, there should be no excessive speed or overtaking in the pit lane. Riders should ride in a disciplined manner within this area.

• Art. 047.4 Track marking and fencing
c) Track marking
New text of the paragraph: The exterior of the track may be marked by course markers, straw bales, foam rubber blocks, earth banking, advertising banners and flexible fencing green in colour.

2. FIM MX1, MX2, MX3, Women’s Motocross World Championships, FIM Motocross of Nations and FIM Veteran Motocross World Cup Regulations

• Art. 2.2 Acceptance of entries
The maximum age limit of 23 years for the MX2 class is no longer valid for the FIM Motocross of Nations.

• Art. 2.10 Rider Behaviour and Assistance (in addition to paragraph 28)
Watering of starting lanes by riders and/or team staff is prohibited.

• Art. 4.19 Official signals

Yellow flag, waved: Immediate danger, prepare to stop, no overtaking, jumping not allowed.
Red Cross flag: Medical staff on the track, proceed with extreme caution. Riders must roll each jump individually with no overtaking until past the area of concern.